استفاده از شعر برای توصیف عشق از راه دور در دوران قرنطینه

بسیاری از مردم طی دوران کووید-۱۹ از عزیزان خود دور هستند و نمی‌توانند لحظاتی سرشار از عشق را در روزهای استرس‌زای کرونایی کنار هم بگذرانند؛ با این حال، افراد بسیاری نیز از سروده‌هایی که به توصیف عشق در فراق پرداخته‌اند، برای ابراز محبت خود به محبوبشان بهره گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تبعات انتشار ویروس کرونا هیچ جنبه‌ای از زندگی بشر را به حال خود نگذاشته است و سلامت روان او را بیش از همه نشانه گرفته است. البته بسیاری از مردم تلاش کرده‌اند تا روزهای قرنطینه‌ای را در کنار اعضای خانواده خود با گرمی طی کنند و اثرات روانی برآمده از ماندن در خانه را از یک‌سو و ترس از ابتلا به بیماری جدید را از سوی دیگر، به حداقل برسانند. اما در این بین نیز هستند افرادی که از عزیزانشان دور بوده و نتوانسته‌اند از گرمی حضور در بین آن‌ها به آرامش برسند. سختی فراق طی قرنطینه‌های کرونایی بهانه‌ای شده تا بسیاری از مردم برای ابراز احساسات خود به عزیزانشان به ادبیات و شعرهای عاشقانه روی آورند و از راه دور جملاتی مملو از عشق به آن‌ها تقدیم کنند.

"غزل غزل‌ها"، کتابی بی‌نظیر و مملو از شعرهای عاشقانه است که تحریر آن به عهد عتیق بر می‌گردد. شعرهای این کتاب برای افرادی که در دوران کرونا دور از عزیزانشان به سر می‌برند، در نوع خود شبیه ندارد، چرا که اغلب آن‌ها از زبان عشاقی سروده شده که به محبوبشان از فاصله دور ابراز علاقه کرده‌اند. عاشقان از راه دور می‌توانند شعرهای کتاب "غزل غزل‌ها" را به معشوق خود برای شکایت از هجران و امید به وصل دوباره تقدیم کنند.

شعر "غزل ۹۸" نیز که سروده ویلیام شکسپیر نمایشنامه‌نویس و شاعر انگلیسی است، به خوبی ابراز عشق از راه دور را به تصویر می‌کشد و می‌تواند بهترین نمونه برای افرادی باشد که روزهای پر استرس کرونایی خود را به دور از عزیزانشان طی می‌کنند. راوی شعر در وضعیتی بسیار آشفته به سر می‌برد چرا که از معشوق خود دور است و نمی‌تواند در کنار او، زیبایی طبیعت را حس کند. در این شعر می‌خوانیم:

و در فصل بهار، من از تو دورم،

زمانی که آوریل با شکوه تمام، رخت زیبای خود را بر تن کرده،

همه چیز روح جوانی به خود گرفته،

و زحل فریاد شادی سر زده است.

اما نه پرواز پرندگان و نه بوی خوش گل‌های رنگارنگ،

توانسته از من، شاعری برای توصیف زیبایی‌های تابستان بسازد.

عشق از دست رفته در گذر زمان

فاصله همیشه به معنای دوری فیزیکی افراد از یکدیگر نیست، بلکه می‌تواند مفهوم گذر زمان و فرصت‌های از دست رفته را در بر گیرد. عشق از دست رفته به ابراز علاقه‌ای اشاره دارد که به مرور زمان در میان عشاق از بین رفته و یا دیگر قابل بازگشت نیست. "نامه‌های تولد" از مجموعه شعرهایی است که توسط تد هیوز، شاعر برجسته انگلیسی سروده شده و رابطه وی با همسر اول خود، سیلویا پلات (شاعر، رمان‌نویس، نویسنده داستان‌های کوتاه و مقاله‌نویس آمریکایی) را به تصویر می‌کشد. دوستداران ادبیات با خواندن این اشعار، از صمیم قلب به مسیر آشفته رابطه غم‌انگیز بین این دو نفر که با مرگ پلات به پایان می‌رسد جذب می‌شوند. هیوز اشعار کتاب نامه‌های تولد را پس از مرگ سیلویا پلات سرود و در تمام آن‌ها از عشق فنا شده بین خود و معشوق سخن گفته است.

کیم آدونیزیو نیز از شعرای بزرگ آمریکایی است که در اشعار خود بیش از هر موضوعی به عشق از دست رفته پرداخته است. وی در سروده معروف خود به نام "لحظه‌های از دست رفته" از هیجانات اولیه عشق سخن به میان آورده که هیچ گاه پایانی برای آن وجود ندارد. این شعرها نمونه‌های بسیار خوبی برای عزیزانی به شمار می‌رود که می‌خواهند لحظه‌های از دست رفته عمر خود در فراق عزیزانشان در قرنطینه‌های کرونایی را توصیف کنند.

کد خبر 475468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.