۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
رونق بوم گردی در مشهد

شهردار مشهد گفت: یکی از اولویت‌های مهم در بهره‌برداری از دهکده طبیعت حفظ ویژگی‌های روستایی و عشایری بود که می‌تواند بدون ‌تردید در آینده‌ای نزدیک باعث رونق بوم گردی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا کلائی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"مردم نازنین مشهد، سلام

اگر خاطرتان باشد اوایل تابستان امسال بود که فاز اول کوه پارک مشهد را به بهره برداری رساندیم، اما مصائب و گرفتاری‌های کرونایی نگذاشت تا بتوانیم به سرعت به کارمان در این پروژه ادامه بدهیم و از فازهای بعدی رونمایی کنیم و آنطور که باید شهروندان خوب‌مان نتوانستند از این عرصه عمومی و خاطره‌انگیز در دلِ طبیعت استفاده کنند.

البته توی این مدت بیکار ننشستیم و بر اساس برنامه و نقشه‌ای که برای توسعه کوه‌پارک داشتیم کار دنبال شد و به امید خدا تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ عملیات گسترده‌ای رو برای این پروژه بزرگ شهری در نظر داریم.

یکی از پروژه‌هایی که در فازهای توسعه‌ای کوه‌پارک تعریف کردیم احداث دهکده طبیعت و خانواده به وسعت ۲۲ هکتار در ضلع شمالی هست. که ویژگی‌های خاص خودش رو دارد. ۱۶ گونه گیاهی رو مناسب با آب و هوای منطقه و کوه توی این محدوده در نظر گرفتیم. گونه‌های گیاهی مثل سنبل بیابانی، فانوس آبی سمنانی، مریم گلی، ختمی، علف مار، سنجد و … که در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب مقاومت دارند و به آب کمتری هم نیاز دارند. تنوع رنگی در اندام گیاه در فصل‌های مختلف هم یکی از دلایل انتخاب این گونه‌ها بود.

یکی از اولویت‌های مهم در بهره‌برداری از دهکده طبیعت و خانواده حفظ ویژگی‌های روستایی و عشایری بود که می‌تواند بدون‌تردید در آینده‌ای نزدیک باعث رونق بوم‌گردی شود و افزایش حضور علاقه‌مندان به طبیعت رو به دنبال داشته باشد ضمن این‌که رویکرد ما در اجرای این پروژه، کمترین مداخله در طبیعت بوده که به طور جدی پیگیری و رعایت شده.

در تشریح روند ساخت دهکده باید این توضیح رو بدهم که تلاش کردیم تا از سازه‌های ژئودزیک (سازه‌ای که هم سادگی در ساخت دارد و هم این‌که بیشترین فضا رو با صرفه‌جویی حداکثری در مصرف مصالح می‌تونه محصور می‌کنه) استفاده کنیم. چرا که فضای تعریف‌شده برای بوم‌گردی رو با شکل و شمایلی متفاوت پوشش بدهیم؛ فکر کنم بچه‌های رشته ریاضی و فیزیک موضوع ژئودزیک رو خوب می‌توانند تحلیل کنند.

این دهکده از هفت بخش باغِ طبیعی، باغِ بازی، حوزه عشایر و بازی‌های محلی و گروهی، باغِ دوستی، باغ ورزش و باغ حضور تشکیل شده.

در انتها جا دارد به دکتر یعقوبی و همکاران‌شان در معاونت خدمات شهری به ویژه مهندس سلامی در سازمان پارک‌ها و مهندس رضوی در سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی و همکاران‌شان خدا قوت و دست‌مریزاد بگویم. "

کد خبر 475457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.