احداث تصفیه‌خانه پساب ذبح دام در زرین شهر/فعالیت واحد تولید پودر خون در کشتارگاه

شهردار زرین شهر گفت: مشکل نبود تصفیه‌خانه پساب حاصل از ذبح دام در کشتارگاه زرین شهر همواره مورد مطالبه ناظران محیط زیست شهرستان بوده است از این رو احداث تصفیه خانه پساب حاصل از ذبح دام در راستای برنامه‌های زیست‌محیطی شهرداری به مرحله اجرا رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میثم محمدی در بازدید از کشتارگاه زرین شهر با بیان اینکه طبق بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، احداث و اداره کشتارگاه‌ها بر عهده شهرداری‌ها است، اظهار کرد: فعالیت کشتارگاه تأثیر مستقیم در تأمین گوشت و فرآورده‌های پروتئینی سالم و بهداشتی برای شهروندان دارد و باید گفت کشتارگاه صنعتی زرین شهر دارای استانداردهای بهداشتی، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری با کیفیت بالا است.

وی افزود: داشتن سردخانه مجهز و دستگاه‌های تمام اتوماتیک کشتار و همچنین نظارت مستمر ناظر شرعی و معاینات مداوم و مستمر توسط اکیپ مستقر در کشتارگاه زرین شهر برای ذبح دام سبب شده است که کشتارگاه زرین شهر از وضعیت قابل قبولی برخوردار باشد.

شهردار زرین شهر نبود تصفیه پساب حاصل از ذبح دام در کشتارگاه زرین شهر را از مشکلات پیش روی این مجموعه دانست و تصریح کرد: با توجه به چالش‌های زیست محیطی پساب حاصل از ذبح دام و خطرات احتمالی آن برای محیط زیست و بهداشت عمومی، شهرداری در مسیر احداث تصفیه خانه پساب در کشتارگاه این شهر گام برداشت.

وی با بیان این که پساب کشتارگاهی ناشی از ذبح دام و شست و شوی لاشه، چربی‌ها، خون، مایعات و جامدات مرتبط بوده که برخی شاخص‌های شیمیایی آن شباهت‌هایی با فاضلاب دارد، تصریح کرد: رفع کمبود تصفیه‌خانه پساب حاصل از ذبح دام در کشتارگاه زرین شهر همواره مورد مطالبه ناظران محیط زیست شهرستان بوده است از این رو احداث تصفیه خانه پساب حاصل از ذبح دام در راستای برنامه‌های زیست محیطی شهرداری زرین شهر به مرحله اجرا رسید.

محمدی ادامه داد: در این مسیر با بازنگری وضعیت کشتارگاه زرین شهر مشکلات پیش روی این مجموعه احصا و با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی همچنین مطالعاتی که توسط کارشناسان دانشگاه آزاد واحد لنجان انجام شده است دنبال حل مباحث زیست محیطی با بهره‌مندی از ایده‌ها و فناوری‌های نوین هستیم.

وی اضافه کرد: در این پروژه پساب ضایعاتی که در کشتارگاه تولید می‌شود به صورت بهداشتی امحا شده و از سوی دیگر پس از تصفیه پساب حاصل از ذبح دام، آب آن برای حفظ و توسعه فضای سبز استفاده خواهد شد.

شهردار زرین شهر پودر خون را یکی از دستاوردهای فرآوری پساب حاصل از کشتار دام دانست و یادآور شد: یکی از ارزشمندترین مباحث پساب کشتارگاه‌ها تولید پودر خون از آن بوده که در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است از این رو این مهم در مطالعات کارشناسان دانشگاه آزاد واحد لنجان مورد توجه قرار گرفته است تا بتوانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات میدانی و تحلیل‌های آماری احداث تصفیه‌خانه کشتارگاه زرین شهر انجام شده و نقشه‌ها آماده شده است و این پروژه در سه فاز به مرحله اجرا خواهد رسید و قطعاً بهره‌برداری از این پروژه ثمرات بسیاری را برای شهر و شهرداری خواهد داشت.

کد خبر 475433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.