گرد بلاتکلیفی بر زندگی اهالی ولدان

ماجرای جا به جایی صنف موزائیک سازان در حاشیه خیابان نهر شمس آباد یک دهه است مورد بحث مدیران شهر قرار گرفته است اما مشخص نیست چه روزی انتقال آن ها به بیرون از شهر آغاز شود.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از یک دهه است موضوع جا به جایی کارگاه‌های موزائیک سازی واقع در منطقه ۲ اصفهان و به ویژه در خیابان ولدان که به نهر شمس آباد معروف است، مورد بحث صنف موزائیک سازان، شهرداری و اداره راه و شهرسازی قرار گرفته است، در این میان اما تداوم انتشار ریزگردها و گرد و خاک ناشی از فعالیت این صنف ساکنان این منطقه را به ستوه آورده است.

"از خدامون هست که جای دیگری برویم، خودمان داریم این منطقه زندگی می‌کنیم و نمی‌خواهیم مردم آسیب ببینند، وقتی خانه کسی را خراب می‌کنند و مثلاً جای اون خیابان ساخته میشه باید جای خانه به طرف زمینی بدهند تا اونجا بسازه یا نه؟ یه جایی به ما بدهند تا برویم، الان اگر بخواهید یه سوله بسازید، زمین و ساختش هزینه دارد، حتی حاضریم زمین را به ما بدهند تا از خودمان ساخت کنیم، چند جایی مثل بختیار دشت یا شهرک صنعتی بزرگ را مشخص کردن اما نمی‌دونم چرا به نتیجه نرسید؟ رفتن قطعی هست، اما چه موقع رو نمی‌دونم! " این گوشه‌ای از درد و دل سعید رمضانی، یکی از موزائیک سازان محله ولدان است که از سردرگمی‌ها گلایه دارد.

"در آینده صد درصد از اینجا می‌رویم، به ما اعلام کرده‌اند که جمع کنید و بروید، اما ما هم به امکانات و مکان خوب نیاز داریم"‌؛ این را محمد خانی، دیگر فعال صنف موزائیک سازان می‌گوید و ادامه می‌دهد: " حتی وکیل داریم و در دیوان عدالت اداری پرونده‌ای را به جریان انداخته‌ایم، کل اتحادیه صنف وکیل گرفته تا وضعیت ما به نتیجه برسد."

مرادی یکی از ساکنان این محل هم از وضعیت گرد و خاک کارگاه‌های موزائیک سازی گلایه دارد: " من یه خونه دو طبقه توی این محله دارم؛ محله خوبیه، آینده داره، اما به خاطر گرد و خاک کارگاه‌های موزائیک سازی آسایش نداریم حتی این رو می‌دونیم که کسبه از خداشونه از این محله برن اما مثل اینکه جایی بهشون ندادن، خودمون هم به شهرداری رفته ایم اما اون‌ها میگن که با ما نیست، اداره راه و شهرسازی باید کاری کنه"

رضایی هم ساکن محله ولدان است: " واقعاً گرد و خاک عذابمون میده، هم خدمتی من مدتی پیش اومد خونمون و از روی کنجکاوی روی میز تلویزیونی توی هال دست کشید، بنده خدا نمی‌دونست توی این منطقه چه خبره و گفت چقدر خاک روی وسایل تونه، حتی با این صحبت همسرم ناراحت شد، بعد از دو ساعت که می‌خواست از خونه بره گویا متوجه شده بود که جای انگشتی که قبلاً کشیده، دوباره گرد و خاک پر کرده بود و وقتی ماجرا رو فهمید کلی به خاطر صحبت قبلش عذرخواهی کرد، امیدوارم جلسات شون مسئولان به نتیجه برسه تا ما هم بتونیم راحت زندگی کنیم. "

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این باره می‌گوید: کارگاه‌های موزاییک‌سازی باید از محدوده منطقه دو شهرداری اصفهان منتقل شود؛ در این راستا تمایلی به رسیدن به مرحله صدور حکم از سوی مقام قضائی برای انتقال موزاییک‌سازی‌ها نداریم و معتقدیم راهکاری که می‌توان با توافق مردم و مبتنی بر رضایت آنها انجام داد را باید دنبال کنیم.

وی ادامه می‌دهد: از شورای معتمدان منطقه انتظار می‌رود به این موضوع ورود کرده و به کمک شهرداری منطقه آمده و چاره‌اندیشی کنند تا رضایت عمومی حاصل شود همچنین مالکان کارگاه‌های موزاییک‌سازی همکاری لازم را برای انتقال به محل مناسب داشته باشند.

مقصد جایگزین موزائیک سازان در دست بررسی است

محمد مجیری، مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال کارگاه‌ها به بختیاردشت مخالف است، برای جا به جایی در شهرک‌های صنعتی اطراف مثل شهرک صنعتی بزرگ نیز رایزنی‌ها در حال انجام است و باید دید تصمیم انتقال به کجا می‌رسد، در واقع باید در بحث انتقال زمینه‌سازی‌هایی بکنیم تا هم واحد صنفی نسبت به جا به جایی رغبت داشته باشد و هم دستگاه‌های متولی امر همچون محیط زیست، راه و شهر سازی، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها به نحوی شرایط را فراهم کرده تا انتقال انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: اصولاً در جا به جایی‌ها، مقاومت‌هایی را شاهد هستیم، اما از طرفی مسائل زیست محیطی و آلایندگی هوا برای مسئولان شهر دارای اهمیت است، منطقه بختیار دشت در گذشته پیش بینی شده بود اما به دلیل نزدیکی شهر و ایجاد ریزگرد برای شهر، قبول نشد؛ چرا که شاهد هستیم تعداد روزهای هوا پاک اصفهان به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد، بنابراین باید در این قضیه بهتر فکر کرد و مکان مناسب‌تری را برای این انتقال در نظر گرفت تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان می‌گوید: این سازمان و شهرداری منطقه در حال تهیه تمهیداتی است تا املاک قسمت نهر شمس آباد که ۱۸ هکتار مساحت دارد را از صاحبان آن خریداری کرده و آزاد سازی کند، البته موضوع مقصد جایگزین موزائیک سازان نیز مهم است که این موضوع نیز در دست بررسی است و باید دید چه تصمیماتی از سوی مسئولان اتخاذ می‌شود.

وی در خصوص مکان‌های احتمالی برای جا به جایی موزائیک سازان توضیح می‌دهد: شهرک صنعتی بزرگ آمادگی پذیرش این صنایع را دارد، اما بازهم باید بررسی‌های دقیق‌تری بشود و نتیجه نهایی به این صنف اعلام شود، قطعاً در آینده‌ای نزدیک همه چیز مشخص خواهد شد.

منتظر دستور کمیسیون ماده ۵ و راه و شهرسازی هستیم

کاووس حقانی، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بارها این موضوع مطرح شده است اما این بحث ربطی به شهرداری منطقه ندارد، در واقع کمیسیون ماده ۵ کاربری روی اراضی بختیار دشت را برداشته و مالکانی که در گذشته زمین خرید کرده‌اند نمی‌توانند به آنجا بروند و زمین خود را احداث کنند، چندین و چند بار در محافل و رسانه‌های مختلف این موضوع مطرح شده تا جایی که شهردار اصفهان به این قضیه ورود کرد.

وی ادامه می‌دهد: اتفاق جدیدی در این خصوص نیفتاده است و همه‌اش صحبت‌های تکراری است، به حد کافی در این مورد صحبت شده و باید دید دستگاه‌های متولی امر در این بحث چه تصمیماتی می‌گیرند، در ملاقات مردمی شنیده‌ام که مردم کسبه را از خود می‌دانند و منتظر هستند این کسبه به مکان دیگری منتقل شوند اما این را نیز می‌دانند که مشکلاتی در خصوص منطقه بختیار دشت پیش آمده و باید دید چه تصمیماتی از سوی مدیریت شهری و مسئولان کلان اتخاذ می‌شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان در خصوص پیگیری‌های شهرداری اصفهان تاکید کرد: تا این حد که بنده در این خصوص پیگیری کرده‌ام شکایت یا اعتراض جدیدی از سوی مردم ساکن این منطقه نداشته‌ایم، با اداره کل راه و شهرسازی، معاونت شهرسازی و دیگر دستگاه‌ها مکاتبات زیادی داشته‌ایم حتی درخواستی مبنی بر اینکه این موضوع در کمیسیون ماده ۵ مطرح شود ارائه شده است. شهرداری اصفهان تمام اقداماتی که در حیطه وظایفش بوده را انجام داده است و اکنون باید منتظر رأی کمیسیون ماده ۵ و اداره کل راه و شهرسازی بمانیم تا ابلاغ‌هایی که به ما می‌رسد را اجرایی کنیم.

اصناف آماده همکاری و جا به جایی است

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان نیز در این خصوص می‌گوید: کارگاه‌های موزائیک سازی کارگاه‌های تولیدی هستند، قطعاً ما هم مدافع حفظ سلامت جامعه و مخالف آلودگی هوا هستیم، اما جای تأسف دارد رشد و توسعه شهرها باعث شده آن‌ها در قلمرو اصناف قرار بگیرند و روز به روز پیشروی کنند، روزی که این کارگاه‌ها ایجاد شده‌اند شهری نبود اما توسعه همین شهرها باعث شده محل فعالیت این صنایع تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: در هر حال ما آمادگی داریم که این اصناف آلاینده با رعایت ضوابط و با حفظ اشتغال به فاصله ۵۰ کیلومتری انتقال پیدا کنند، پیش از این بحث جا به جایی این صنایع به بختیار دشت به نتیجه‌ای نرسید و شهرک صنعتی بزرگ که مکان دوم پیش بینی شده برای جا به جایی است نیز بدون امکانات و زیرساخت است در حالی که این شغل نیز به امکانات پایه‌ای نیاز دارد.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان می‌گوید: اتاق اصناف آماده همکاری است تا هر شغلی را که امکان ضرر و زیان‌رسانی بر سلامت جامعه دارد، بر اساس تصمیم کارشناسی مسئولان کلان به نقاط دیگر جا به جا کند، اما اگر با تصمیمات قهرآمیز مثل پلمب واحد صنفی بخواهیم آن را وادار به کاری کنیم جوابگو نیست، در واقع باید پیش بینی امور انجام شود تا از سوی صنف موزائیک سازان همکاری‌های بهتری بشود. صنف موزائیک سازان نیز در این راستا آمادگی همکاری و جا به جایی را دارند، اما آن‌ها نیاز به شرایط، امکانات و تسهیلات دارند تا در این شرایط سخت اقتصادی بتوانند سرپا باشند در حالی که برخوردهای احساسی و قهری به نتیجه‌ای نمی‌رسد، حتی شاهد آن بوده‌ایم که با آلودگی گسترده هوای شهر این صنایع تذکر می‌گیرند اما صنایع بزرگ و آلاینده که در مسیر غرب به شرق بادها و جریان‌های هوایی اصفهان هستند هیچ اخطاری نسبت لزوم به جا به جایی نمی‌گیرند، درواقع در دسترس‌ترین قسمت را در نظر گرفته و با آن‌ها برخورد می‌کنند در حالی که دیگر صنایع به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

جهانگیری تاکید می‌کند: در گذشته در استان اصفهان و همین شهر حدود ۸۰۰ کارگاه ریخته‌گری فعالیت می‌کردند در حال حاضر تعداد آن به یک دهم رسیده که دلیل آن تعطیلی بدون جانمایی آن‌ها بود و ضربه بزرگی به این صنف وارد شد، از مدیریت شهری تقاضا دارم زیرساخت‌های جایگزین را آماده کرده تا از سوی صنف همکاری شود، حتی در صورتی که بعد از آماده سازی مکان، صنفی همکاری نکرد نسبت به پلمب و اخطار اقدام کنند، خراب کردن مکانی کاری ندارد آنکه چطور خراب شود و چطور در ازای آن مکانی ساخته شود مهم است.

وی می‌گوید: مدیریت کلان استان و شهر باید برای جا به جایی صنف مکان مناسبی را در نظر بگیرند، در گذشته چند مکان پیشنهاد شد که عملیاتی نشده‌اند، در اصل اگر مکان مناسبی در اختیار صنف موزائیک سازان قرار بگیرند قطعاً آن‌ها همکاری کرده و در راستای ارتقای سلامتی هرچه بیشتر شهر تلاش خواهند کرد.

منتظر تصمیم جهاد کشاورزی هستیم

علیرضا قاری قرآن، مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در رابطه با آخرین وضعیت پرونده جا به جایی صنف موزائیک سازان از منطقه ۲ می‌گوید: جا به جایی و تعیین کاربری کارگاه‌های موزائیک ساز به تصویب کارگروه امور زیربنایی رسیده است و جهت تعیین تکلیف عوارض، تبصره یک ماده یک قانون حفظ اراضی کشاورزی و باغات پرونده به سازمان جهاد کشاورزی ارجاع شده که هنوز پاسخی به ما جهت ادامه فرآیند واصل نشده است.

وی ادامه می‌دهد: برای تصمیم گیری در خصوص مکان جا به جایی این صنف، منتظر تصمیم سازمان جهاد کشاورزی هستیم و مطمئناً با وصول پرونده تصمیمات نهایی در کمیسیون ماده ۵ اداره کل راه و شهرسازی اتخاذ شده و مصوبات به سمع و نظر رسانه‌ها و مردم خواهد رسید.

به گزارش ایمنا، همه مدیران و اصناف، بر روی جا به جایی نهایی موزائیک سازان اتفاق نظر دارند، اما مشخص نیست دقیقاً چه روزی انتقال این صنف به بیرون از شهر کلید می خورد…

کد خبر 475390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.