لاوروف: آماده بازگشت به روابط عادی با اروپا هستیم

وزیر خارجه روسیه گفت، موضع ناتو مانع از تحقق ابتکار عمل فنلاند در باره امنیت پروازها بر فراز دریای بالتیک می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) پس از گفت‌وگو با پکا هاویستو، همتای فنلاندی خود گفت: ائتلاف ناتو با این مساله موافق نیست که تمامی هواپیماهای نظامی باید سیستم‌های ناوبری شناسایی هوایی را حین پرواز بر فراز دریای بالتیک روشن کنند. ما درباره اقداماتی صحبت کردیم که برای تقویت امنیت و کاهش تنش با اروپا در منطقه اهمیت دارد و برای ما نیز امری مشترک است.

وی ادامه داد: ما بر اهمیت ابتکار عمل رئیس جمهوری فنلاند درباره امنیت هوایی بر فراز بالتیک تاکید کردیم. این ابتکار عمل از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقق کامل این ابتکار عمل با موضع کشورهای عضو ناتو که نمی‌خواهند سیستم‌های ناوبری هواپیماها بر فراز دریای مذکور روشن باشد، مخدوش شده است.

این ابتکار عمل رئیس جمهوری فنلاند برای تقویت امنیت پروازها بر فراز دریا بالتیک به ۲۰۱۷ برمی‌گردد. این پیشنهاد شامل ممنوعیت پرواز هواپیماهای نظامی با ناوبری خاموش می‌شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: جدایی روسیه و اتحادیه اروپا مدت‌هاست ادامه دارد و اتحادیه اروپا آغازگر آن است. به طور کلی، برای هر شخصی که حداقل به اوضاع اروپا علاقه‌مند باشد، روشن است که این جدایی سال‌هاست که ادامه دارد چون اتحادیه اروپا به طور مداوم روابط خود را قطع می‌کند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، کودتای ۲۰۱۴ در اوکراین یک نقطه اوج بود چون اتحادیه اروپا در واقع نشان داد که با توافق‌نامه‌ای که مقام‌ها و مخالفان درست قبل از کودتا به دست آورد و توسط آلمان، فرانسه و لهستان امضا شد، نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد، مسکو آماده عادی سازی روابط با اتحادیه اروپا به رغم بحران کنونی است و تاکید کرد: این روند، به انتخاب بروکسل بستگی دارد. ما باید آماده هر نوع تحولی باشیم. البته این به اتحادیه اروپا بستگی دارد.

وی ادامه داد: اگر آنها تصمیم بگیرند که احیای این روابط مهم است و اگر آنها دست از اقدامات خود برای جدایی بین دو طرف بردارند، ما نیز آماده هستیم تا روابط را از سر بگیریم.

وی هشدار داد، اتحادیه اروپا و خود اروپا در واقع مفاهیم مختلفی هستند. نباید اتحادیه اروپا و اروپایی‌ها را با هم یکی دانست. ما اروپا را ترک نمی‌کنیم. ما دوستان و متحدان زیادی در اروپا داریم و به توسعه روابط سودمند متقابل با آنها ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، روابط بین مسکو و هلسینکی با توجه به اوضاع مربوط به پرونده الکسی ناوالنی، منتقد کرملین تحت تاثیر قرار نگرفته است.

لاوروف با اشاره به غیرقابل قبول بودن مشارکت دیپلمات‌های خارجی در تجمعات بدون مجوز اخیر هواداران ناوالنی، خاطرنشان کرد که اکثر دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از این کار اجتناب کردند.

کد خبر 475321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.