آخرین خبرها از شناسایی عوامل توهین کننده به رییس جمهور

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

آخرین خبرها از شناسایی عوامل توهین کننده به رییس جمهور

جمال عرف، درباره واکنش وزارت کشور به عنوان مسوول شورای امنیت کشور به توهین برخی موتورسواران به رییس‌جمهوری در راهپیمایی بیست و دوم بهمن در اصفهان گفت: وزیر کشور پس از این اتفاق سریعاً به موضوع ورود کرد و من به همراه معاونت امنیتی مسوول پیگیری این قضیه شدیم.

معاون سیاسی وزارت کشور اضافه کرد: بلافاصله با استاندار اصفهان صحبت کردم و او اعلام کرد که به اعضای شورای تامین مانند اطلاعات، دادگستری، ناجا و سپاه استان اصفهان موضوع را اطلاع داده است تا عوامل شناسایی شوند.

عرف افزود: این افراد براساس جرم مشهود صورت گرفته به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند و دستگاه قضایی هم طبیعتاً باید موضوع را پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: در این باره هیات دولت هم که وزیر کشور عضوی از آن است بیانیه‌ای صادر کرد. وظیفه وزارت کشور پیدا کردن توهین کنندگان، یافتن انگیزه این افراد از انجام این کار مغایر نظام و وحدت کشور و فرمایش‌های صریح رهبر انقلاب و به نتیجه رساندن آن است تا چنین رفتارهای مخل امنیت و وحدت و انسجام در کشور تکرار نشود.

عرف ادامه داد: وقتی به رییس‌جمهوری قانونی و مستقر کشور توهین می‌کنیم در چشم مردم این موضوع در همین حد متوقف نمی‌شود بلکه آن نهاد یعنی ریاست جمهوری ضعیف می‌شود. تضعیف نهاد ریاست جمهوری، تضعیف مشارکت را به همراه خواهد داشت.

معاون وزارت کشور افزود: قبل از انتخابات مجلس یازدهم، حملات گسترده‌ای به مجلس می‌شد و مردم گفتند وقتی مجلس این است که می‌گویند، چرا رای بدهیم؟ یکی از دلایل کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم، ضعیف کردن این نهاد بود و فردا درباره انتخابات ریاست جمهوری همین داستان تکرار خواهد شد.

عرف افزود: کسی با نقد و بررسی مشکلی ندارد. اما در مواردی از نقد عبور کرده ایم و وارد عرصه تخریب و تخطئه شده‌ایم که این مشکل ایجاد کرده و به نهاد مربوطه برخواهد گشت و برای نظام هزینه‌ساز است.

عرف همچنین درباره تجمع در یکی از میدان‌های نارمک در روز ۲۲ بهمن گفت: رییس جمهوری سابق نامه‌ای نوشت که ظاهراً در آن نامه اطلاعات دقیقی به او داده نشده بود. او ادعا کرد ستادی در وزارت کشور تشکیل شده که با دوربین و دیگر اقدامات، مانع تجمع [هوادارن او در روز بیست و دوم بهمن] شده است. چنین چیزی وجود خارجی ندارد چون وظیفه وزارت کشور رفتن به فلان خیابان، محل و فلان تجمع نیست بلکه وزارت کشور وظیفه‌اش را از طریق استانداری‌ها و فرمانداری‌ها اعمال می‌کند.

عرف ادامه داد: وزارت کشور در پاسخ به این نامه تاکید کرد که این امر صحت ندارد. از طرفی دیگر مردم در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در آن روز دنبال یک حرکت انسجامی و وحدت بودند؛ اینکه جمعی با هدف دیگری آمده بودند اساساً با هدف اصلی حرکت مردم همخوانی نداشت.

عرف در پاسخ به این پرسش که آیا رییس جمهوری سابق از قبل درخواست تجمع داشته است، گفت: هیچ درخواستی به استانداری و فرمانداری برای برپایی تجمع ارسال نشده بود.

ادعای وزیر احمدی نژاد درباره مهندس بازرگان و نهضت آزاد

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه بدون توقف شبکه سه سیما با اشاره به اینکه شکستن کلام امام (ره) یکی از آن چیزهایی بود که در تحریک دشمنان برای اینکه جنگ راه بیندازند مؤثر بود، گفت: یکی از خطاهای نهضت آزادی این بود که فرماندهی کل قوا را تضعیف کرد.

صفارهرندی با اشاره به دلایل حمله عراق به ایران یادآور شد: در آن مقطع یک اراده ناپاکی در بیرون شکل گرفت که این انقلاب مزاحم است، حالا صاحب آن اراده‌ها هم می‌تواند آمریکا، شوروی یا نظام عمومی غرب باشد، هم یک سری مرتجعان منطقه که عموماً وقوع انقلاب برای آنها یک امر ناخواسته بود و همچنین اسرائیل که در وقوع انقلاب متضررترین بود، چراکه در روز ۲۲ بهمن در کنار پادگان‌ها و دژهای حکومت شاه یکی از جاهایی که فرو ریخت سفارت اسرائیل بود.

وی در ادامه تصریح کرد: یعنی درست معادل بقیه ارکان حکومت پهلوی مردم سراغ سفارت اسرائیل رفتند و همان روز سفارت سقوط کرد و پرچم فلسطین برافراشته شد، پس اراده پلید امثال اسرائیل هم در وقوع جنگ دخیل بود، یک سری هم زمینه‌های داخلی وجود داشت مثل فقدان فرماندهی متناسب با یک چنین جریانی و آدمی مثل بنی‌صدر که می‌گفت اگر جنگ شد ما مثل اشکانیان رفتار می‌کنیم می‌گذاریم دشمن بیاید داخل و بعد از مدتی زمین می‌دهیم و زمان می‌گیریم منتهی طبق آن چیزی که او طراحی کرده بود قرار بود تا ابد زمین بدهیم و زمان بگیریم.

صفارهرندی در پاسخ به این سوال که آیا این استراتژی در آن زمان اشتباه بود، یادآور شد: اگر یک استراتژیستی این حرف را بزند و در پی لوازم آن بربیاید درست است، ولی بنی‌صدر می‌گفت ما زورمان به اینها نمی‌رسد برویم با آمریکا مذاکره کنیم یک چیزی بدهیم و یک چیزی بگیریم یعنی بنی‌صدر دنبال سازش بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که براساس آمار تسلیحاتی که ایران در زمان جنگ از آمریکا خریده از تسلیحاتی که عراق از آمریکا خریده بیشتر بوده است، گفت: ما از آمریکا هیچ چیزی نخریدیم، اما مثلاً در ویتنام هواپیماهایی بود که از دوره جنگ‌شان غنیمت گرفته شده بود و به دردشان نمی‌خورد اینها را می‌خواستند بفروشند و ما از آنها خریدیم.

مخالفت وزارت علوم با برگزاری کنکور ۱۴۰۰ به شیوه نظام قدیم

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی تحلیلی موضوعی معاونت سیاسی حزب موتلفه اسلامی به تببن وظایف کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پرداخت.

وی در این نشست با اشاره به شکایات وارده از حسن روحانی رئیس‌جمهور، گفت: شکایتی که به کمیسیون اصل نودم از ایشان شده در موضوعات مختلف مطرح است و جمعیت زیادی نیز آن را امضا کرده اند.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منتها همانگونه که در ابتدای سخنانم به وظایف کمیسیون اصل ۹۰ اشاره کردم، وظیفه ما بررسی عملکرد در موضوعات مختلف است اما شکایت وارده مربوط به مداخلات در موضوع ارز، موضوع بورس و … است.

پژمانفر افزود: بخشی از این مسائل به عنوان جزئی از این پرونده در حال رسیدگی به آن هستیم و امیدوارم بتوانیم گزارشمان را در موعد مناسب به مردم اعلام کنیم.

وی تاکید کرد: اگر روند بررسی‌هایمان زمانبر باشد و تا زمان اتمام دولت آقای روحانی نتوانیم به جمع بندی برسیم وظیفه خود می‌دانیم که موضوع را ادامه دهیم.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی افزود: کما اینکه با گذشت ۷ سال از زمان دولت قبل ولی همچنان وظیفه خود می‌دانیم شکایت وارده به دولت قبل را به قوه قضائیه ارائه دهیم.

پژمانفر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آخرین روند بررسی شکایت جمعی از داوطلبان شرکت در کنکور نظام قدیم، گفت: در این رابطه وزیر علوم و همه مسئولین مرتبط با این موضوع را دعوت کردیم و مستندات از سوی آنها ارائه شد البته لازم به توضیح است که این موضوع پیش از اینکه در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شود در کمیسیون آموزش مطرح شده بود و این کمیسیون به این نتیجه رسیده بود که ما نمی‌توانیم وزارت علوم و سازمان سنجش را الزام به برگزاری کنکور ۱۴۰۰ بر اساس نظام قدیم کنیم.

وی ادامه داد: در کمیسیون اصل ۹۰ این موضوع را با توجه به مستندانی که دانش آموزان ارائه کرده بودند مورد بررسی قرار دادیم و در بررسی‌هایمان به ادله‌ای که بتواند وزارت علوم را ملزم به برگزاری آزمون ۱۴۰۰ بر اساس نظام قدیم نرسیدم.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه از وزیر علوم خواستیم با توجه به شرایط فعلی امروز کشور، کنکور سال ۱۴۰۰ را بر اساس نظام قدیم تمدید کنند و وزیر علوم نیز پذیرفتند که این موضوع را در وزارت خانه مطرح کنند و اگر در آنجا این مهم پذیرفته شد کنکور ۱۴۰۰ یکسال دیگر به شیوه نظام قدیم برگزار شود که ظاهراً موافقت این وزارتخانه در راستای برگزاری به شیوه قدیم مورد موافقت قرار نگرفته است.

پژمانفر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در واگذاری‌ها اهلیت حرفه‌ای و حقوقی افراد جایگاهی نداشته و فرایند واگذاری بنگاه‌های دولتی را به منشاء فساد تبدیل کرده است که از دو سمت مردم را تحت فشار قرار داده است، چرا کمیسیون اصل ۹۰ مانع هدررفت سرمایه‌ها نشده است؟، گفت: طی چندماهی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد به این امر ورود پیدا کردیم و تلاش کردیم اقتدار کمیسیون اصل ۹۰ را با ارائه جدی مستنداتی که با پیگیری جدی این مباحث دارد به مخاطبین برسانیم و یک وظیفه جدی که برای این موضوع هست را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: با کسانی که در این مهم تخلف می‌کنند بدون شک و بطور جدی برخورد خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اصل ۴۴ یک فرصت بسیار بسیار خوبی برای نظام ما بوده که بدنه خودش را سبک و از تصدی گری‌ها خارج شود و به حیطه حاکمیتی خود در حوزه نظارت و حمایت حرکت کند این فرصت متاسفانه به دلیل ضعف در قانون و هم سوء مدیریتی که در این حوزه وجود داشته به یک تهدید تبدیل شده و خاطره‌ای تلخی را برای مردم به جای گذاشته است.

پژمانفر تاکید کرد: ما نباید اجاره ادامه این مسیر را بدهیم و باید اتفاقات گذشته را بازنگری کنیم، البته به این معنا نیست که ما برای سرمایه گذاران نگرانی ایجاد کنیم بلکه ما تلاشمان این است که برای کسانی که سرمایه گذار واقعی هستند و بنایشان به این است که در کنار سودی که می‌برند، بتوانند تولید، اشتغال و چرخه اقتصاد را جلو ببرند ما حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه برخی کسانی که در گذشته وارد این موضوع شدند اهلیتشان برای تصدی گری این موضوع احراز نشده و به همین دلیل نیز شاهدیم که در نوع مدیریت‌ها مجموعه‌هایی که با تولید و نیروی بسیار بالا در حال فعالیت بودند رو به افول رفته و این واحدها با مشکلات زیادی روبرو شدند.

شانس کدام تفکر برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر است؟

کیومرث سرمدی در مورد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: کشور ایران در این برهه از زمان علی رغم همه پیشرفت‌ها، مشکلاتی دارد که باعث رنج مردم ایران شده است. دیوان سالاری غیرضروری و مشکلات معیشتی و اقتصادی دو مشکل کنونی ایران است که با قرار گرفتن در شرایط بیماری کرونا و تحریم وضعیت را پیچیده کرده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: انتظار همه مردم، مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام این است که انتخابات ۱۴۰۰ فضای جدیدی برای ارائه راهکارهای عملیاتی برای مشکلات مذکور باشد و این راهکارها باید ملموس و فکر شده باشد.

سرمدی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با انتخابات ۱۴۰۰ گفت: به نظرم، همه کسانی که در حال و هوای نامزدی برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند، با تمسک به بیانیه گام دوم و منویات مقام معظم رهبری به این فکر کنند که چقدر می‌توانند مهم‌ترین مفاد این بیانیه را عملیاتی کنند.

وی با بیان اینکه نامزدهای انتخابات باید ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی را بشناسند، گفت: به نظرم نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ با ارائه راهکار در جهت کارآمدی نظام سیاسی - اداری می‌توانند مردم را پای صندوق رأی بیاورند. حضور حداکثری مردم منوط به امید به آینده است. دیدگاه رهبری مبنی بر دولت جوان، ولایی و انقلابی ملاک امید به آینده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: همه کسانی که حضورشان در عرصه انتخابات محتمل است، باید به وحدت جریان خود دقت کنند. تعدد حضور نامزدهای ولایی و انقلابی، عرصه را برای توفیق در انتخابات کم می‌کند. ما باید از رقیب‌هراسی فاصله بگیریم و سراغ نامزدی برویم که برنامه عملیاتی برای همه حوزه‌ها داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه میزان توفیق کدام یک از جریان‌های سیاسی کشور در انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر است؟ گفت: من نمی‌خواهم به صورت مصداق وارد عرصه انتخابات شوم و بگویم که شانس پیروزی کدام شخص یا جریان بیشتر است، اما فکر می‌کنم که تفکری شانس بیشتری خواهد داشت که بر امور اجرایی کشور تسلط داشته باشد و بر بیانیه گام دوم توجه داشته باشد و توانمند، انقلابی، پاکدست و مردمی باشد.

سرمدی در پاسخ به سوالی درباره چهره‌هایی مثل آقایان علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، سردار دهقان و سعید محمد، محسن هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد گفت: چهره‌های موجه نظام هستند اما هیچ انگاره قطعی مبنی بر حضور این افراد وجود ندارد.

وی در پایان در مورد ارتباط بودجه ۱۴۰۰ و انتخابات امسال گفت: تلاش مجلس یازدهم در زمینه بودجه، در راستای عملیاتی و واقعی کردن درآمدها و هزینه‌ها بود. اگر این اتفاق در بودجه بیفتد، به نظر می‌رسد که هم دولت فعلی و هم دولت بعدی به راحتی می‌توانند این بودجه را اجرایی و از خلال آن مشکلات مردم را حل کنند.

کد خبر 475314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.