نهاد اجماع ساز اجماع را به اصلاحات بر می‌گرداند؟

در روزهایی که اصولگرایان به راحتی در حال آماده کردن خود برای بازی در زمین بی رقیب هستند، خبرهایی از اردوی اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد که گرد هم جمع شده‌اند تا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تصمیماتی شدنی و ممکن اتخاذ کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در راستای ایجاد توافق در مورد کاندیداهای جریان سیاسی اصلاح‌طلب و با هدف دستیابی به اتحاد و اجماع کامل و معرفی کاندیدای واحد در این انتخابات سرنوشت ساز، نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان تشکیل شد تا بتواند اتحاد کمرنگ شده آن‌ها را دوباره بازگرداند.

در ۲۴ آذرماه بود که فرج کمیجانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد که اصلاح طلبان قصد دارند با هدف تحقق و عملیاتی شدن اصلاح امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نهاد اجماع‌سازی را با عنوانی جدید و با مشارکت فکری، عملی و اجرایی ۳۰ حزب دارای مجوز از وزارت کشور ایجاد کنند که برای تقویت و فراگیری آن، ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات نیز به عنوان عضو مشاور در این نهاد اجماع ساز جدید دعوت خواهند شد.

کمی بعد از اعلام این خبر، شورای هماهنگی با تشکیل کمیته‌ای، نسبت به انتخاب اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز اقدام کرد و درنهایت بهزاد نبوی، سیدحسین مرعشی، محسن امین‌زاده، محسن میردامادی، محمدرضا جلایی‌پور، علیرضا علوی‌تبار، سیدحسن رسولی، سیدسراج‌الدین موسوی، حسن صادقی، عماد بهاور، بدرالسادات مفیدی، سیدمعروف صمدی، فاطمه سعیدی، فخرالسادات محتشمی‌پور و اسماعیل گرامی‌مقدم به عنوان نفراتی انتخاب شدند که کنار نمایندگان حقوقی ۳۱ حزب اصلاح‌طلب عضو شورای هماهنگی، این نهاد اجماع‌ساز را فعال کنند.

پس از حرف و حدیث‌های فراوان در مورد این نهاد، سرانجام یکشنبه شب نهاد تازه‌تاسیس جبهه اصلاح‌طلبان ایران فعالیت خود را از جماران آغاز کرد و احزاب اصلاح طلب عضو آن ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های امام (ره) و انقلاب، کمیته تدوین آئین‌نامه داخلی نهاد را تشکیل دادند.

اداره نخستین جلسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران را هیئت رئیسه سنی بر عهده داشت که ریاست آن به بهزاد نبوی رسید. نبوی در ابتدای کار، تدوین آئین‌نامه برای انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران را خواستار شد و گفت که «باید ظرف ۷۲ ساعت آئین‌نامه مربوط به انتخاب هیأت رئیسه جبهه اصلاح‌طلبان ایران تدوین شود.»

آذر منصوری نیز به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه سنی در این جلسه سخنرانی کرد و با تأیید پیشنهاد بهزاد نبوی در خصوص تهیه آئین‌نامه گفت که «خوب است کارگروهی برای تهیه پیش‌نویس آئین‌نامه انتخاب هیأت رئیسه تشکیل شود.»

این نهاد البته مخالفان و منتقدانی هم داشت؛ مخالفانی که اکثراً همان افرادی بودند که با شورای عالی اصلاح طلبان نیز مشکلات فروانی دارند. انتقادات به این نهاد به قدری بود که برخی از اصلاح‌طلبان دست به قلم شده و به رئیس دولت اصلاحات نامه نوشته‌اند؛ در عین حال تلاش برای رفع ایرادات و ساماندهی این نهاد ادامه دارد و اصلاح‌طلبان امیدوار هستند که آن را به انتخابات پیش رو برسانند؛ اما آیا این نهاد می‌تواند دوباره و همانند سال ۹۴ همه اصلاح طلبان را در کنار هم جمع کرده و بخت آنها برای موفقیت در انتخابات ۱۴۰۰ را باز کند؟

نهاد اجماع ساز تفاوت‌های زیادی با شورای عالی اصلاح طلبان دارد

محمود صادقی، دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بهزاد نبوی در جلسه یکشنبه شب نهاد اجماع ساز به عنوان رئیس هیئت رئیسه سنی و به صورت موقت انتخاب شد؛ زیرا هیئت رئیسه دائمی بر اساس آئین نامه، امروز مشخص خواهد شد. بهزاد نبوی از مبارزان با سابقه دوران پیش از انقلاب بوده و همچنین در دولت‌های شهید رجایی و مهندس موسوی حضور مؤثر داشته است.

به گفته وی، در حال حاضر اشخاصی از درون جریان اصلاح طلب و برخی از جوانان، انتقاداتی را به این نهاد دارند که باید به صراحت بیان شود و مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا برخی از این انتقادات حاوی برنامه‌ها و مباحث خلاقانه‌ای است.

به گفته این چهره اصلاح طلب، نهاد اجماع ساز بدون هیچ محدودیتی به احزاب اصلاح طلب اعلام کرد که اشخاصی را برای حضور در نهاد معرفی کنند که نهایتاً ۳۰۰ نفر معرفی شده و طی یک فرآیند دموکراتیک، ۱۵ نفر انتخاب شدند؛ البته تعداد قابل توجهی از این افراد به دلایلی از جمله اشتغال زیاد، ناتوانی جسمانی و بیماری کرونا در بین اعضای حقیقی حضور نیافتند.

صادقی معتقد است که در گذشته فرآیند انتخاب اشخاص حقیقی برای حضور در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان همواره با پیشنهاد رئیس دولت اصلاحات و محمدرضا عارف انجام می‌شد؛ هرچند که این افراد با در نظر گرفتن فراگیری اشخاص، آنها را پیشنهاد می‌دادند، اما انتخاب اشخاص حقیقی برای حضور در نهاد اجماع ساز بر عهده تیم منتخب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود.

وی می‌گوید که نهاد اجماع ساز تفاوت‌های زیادی با شورای عالی اصلاح طلبان دارد و اکنون نیز درصدد هستیم تا در قالب آئین نامه داخلی این نهاد، شفافیت، افزایش فرآیند دمکراتیک و کار آمدی را افزایش دهیم تا برخی از ضعف‌های گذشته بر طرف شود.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها خاطرنشان می‌کند: محمدرضا عارف به دلیل اینکه پیش تر تمایل خود را برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود، به نهاد اجماع ساز دعوت نشد؛ زیرا ممکن است تعارض منافع بین تیم انتخاب کاندیداتوری رخ دهد. آیت الله موسوی لاری نیز به عنوان شخص حقیقی در نهاد انتخاب شد، اما خودش به دلیل به بیماری از حضور در آن امتناع کرد؛ البته به جای وی، سید سراج‌الدین موسوی که از روحانیون فعال اصلاح طلب است به عنوان شخص حقیقی انتخاب شد.

اصلاح طلبان برنامه موفقی برای انتخابات پیش رو مشخص نکرده اند

افشین فرهانچی، قائم مقام حزب اراده ملت ایران از مخالفان تشکیل این نهاد بوده که در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا دلایل آن را اینگونه بیان می‌کند: مشکل اصلی اصلاح طلبان در این دوره، اجماع بر سر یک نامزد نهایی نیست؛ لذا تشکیل موفق یا ناموفق یک نهاد جدید برای اجماع سازی در بین جناح اصلاح طلب کمکی به حل مشکلات پیش روی نخواهد کرد.

به گفته وی، اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با سه مشکل عمده روبرو هستند؛ نخست اینکه نامزدهای اصلی آنها با شدت و گستردگی بیشتری نسبت به قبل رد صلاحیت شده و هنوز مجموعه اصلاح طلبان نتوانسته است راهکار مشخص و پایداری را برای حل این مشکل پیدا کنند؛ دوم اینکه برای اصلاح و پیشبرد امور در این انتخابات برنامه مشخصی وجود ندارد و اگر در زمان رئیس دولت اصلاحات توسعه سیاسی و در زمان آقای روحانی تعامل با جامعه جهانی محور برنامه‌ها بود، در این دوره و با توجه به شکست دو برنامه قبلی، هنوز برنامه موفقی برای انتخابات پیش رو مشخص نشده است.

به گفته قائم مقام حزب اراده ملت ایران، تا زمانی که احزاب قدرتمند و با برنامه در جبهه اصلاحات وجود نداشته باشند، وجود ائتلافی دائمی و الزامی نمی‌تواند ما را به سر منزل مقصود برساند. معمولاً و در همه جای جهان، احزاب اول تشکیلات و برنامه‌های خود را مشخص می‌کنند و بعد در انتخابات‌ها دست به ائتلاف با گروه‌ها و احزاب همسو می‌زنند که در جناح اصلاح طلب، این فرایند معکوس شده است.

فرهانچی معتقد است که تعدادی فعال سیاسی اصلاح طلب در قالب بیش از ۳۰ حزب و تشکل، جبهه‌ای را شکل داده اند و تمام اختیار و قدرت خود را در عمل به آن واگذار کرده اند. در این شرایط، این افراد کار مشخص حزبی خود را نمی‌کنند و به ساختار حزبی بهره نمی‌رسانند و ناگزیر در هر انتخابات دست به دامن افراد غیر حزبی می‌شوند و از نبود احزاب قدرتمند و فراگیر می‌نالند.

وی خاطرنشان می‌کند: نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در نهایت ممکن است بتواند اجماعی را بین اصلاح طلبان ایجاد کند، ولی این موضوع مشکلی را از کشور حل نخواهد کرد. تا زمانی که ساختار حزبی نشود و رقابت انتخابات‌ها به احزاب محول نشود، نمی‌توان برنامه محوری و پاسخگویی در قبال برنامه را جاری و ساری کنیم؛ لذا به عقیده من حضور نهادی جایگزین، مانعی در برابر ایجاد تشکیلات حزبی است. شورای هماهنگی در تمام سال‌های فعالیت خود، نه تنها نتوانسته به احزاب کمک کند، بلکه جایگزین آنها شده و هیچ کار ویژه‌ای در زمینه کادرسازی، آموزش، توانمندسازی و پاسخگویی نداشته است و همین باعث تضعیف احزاب شده است.

کد خبر 475279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.