وزارت راه و شهرسازی به جایگاه بافت پیرامون حرم رضوی اهمیت نمی‌دهد

عضو شورای شهر مشهد گفت: از دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که با توجه به جایگاه نظارتی خود وارد عمل شوند و اگر طرح مصوب فعلی بافت پیرامون حرم مطهر مطلوب نیست دستگاه‌های اجرایی که طرح را تهیه و تصویب کرده‌اند پاسخگوی مردم باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد نوروزی امروز (دوشنبه) در یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: شورای اسلامی شهر نهادی خدمتگزار و برخاسته از بطن مردم است که هدف اصلی آن استفاده از خرد جمعی، مشارکت دادن مردم در اداره امور محلی و تسریع در روند عمران و توسعه شهرها است و در نهایت عهده دار دفاع از حقوق مردم می‌باشد.

وی افزود: به رغم صراحت جایگاه شورای اسلامی در قانون که در ۹ بند قانون اساسی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آن اشاره شده، همواره این جایگاه مردمی مورد بی مهری قرار گرفته است و بسیاری از ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌ها در تصمیم‌گیری جایگاه شوراها را قبول ندارند و حضور شوراها را در کنار خود برنمی تابند و به مخالفت با آنها بر می‌خیزند. این اتفاق در صورتی است که در وضع قوانین، نظرات شورای اسلامی شهر اخذ می‌شود ولی در حوزه عمل جایگاه شورا و شهرداری نادیده گرفته می‌شود.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه مدیریت واحد شهری به معنای واقعی آن کماکان محقق نشده است، افزود: مجموعه مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری باید پاسخگوی تبعات کارهایی که از سوی دیگران تصمیم‌گیری شده است باشند.

وی تصریح کرد: این روزها شاهد اقدامات خاص تری مانند طرح‌های تفصیلی حوزه هفت‌گانه شهر مشهد هستیم و در چندین طرح تصویب شده است در هر یک از این طرح‌ها چند ده هزار میلیارد ریال کسری منابع وجود دارد.

نوروزی ادامه داد: این بدان معناست که اگر مالکان برای تمام املاکی که در این محدوده قرار دارد پروانه بگیرند و تمام حقوقشان را به شهرداری پرداخت کنند این میزان کسری بودجه مشهود است و این فقط برای هزینه اجرای طرح است.

وی اظهار کرد: طرح تفصیلی پس از تشکیل جلسات متعدد در شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد و نظرات و پیشنهادات اصلاحی داده می‌شود، این نظرات هم در کمیسیون ماده ۵ مورد بی‌توجهی قرار گرفته و میزان جمعیت پیشنهادی که در حوزه جنوب غرب باید در افق طرح دیده شود حذف شده است. با توجه به اینکه جمعیت موجود تقریباً معادل جمعیت افق طرح است باید از امروز اجازه هیچ گونه ساخت و سازی در این منطقه داده نشود، با این شرایط حتی اگر تمام حقوق شهرداری محقق شود نمی‌توانیم جهت اجرای طرح‌های خدماتی، خیابان‌های پیش بینی شده و فضای سبز منابع مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون شاهد تصمیمات آمرانه و شتابزده در خصوص بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) هستیم و آنچه امروز از سوی وزارت راه و شهرسازی با جوسازی‌های مختلف در حال وقوع است نگرانی‌های فراوانی را برای مدیران شهری رقم زده است.

نوروزی افزود: به نظر می‌رسد جایگاه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) در بین مدیران فعلی وزارت راه و شهرسازی اهمیت چندانی نداشته و نگاه خدمت رسانی به این موضع نداشته‌اند، علاوه بر تهیه و اصلاح طرح بافت پیرامون حرم توسط وزارت راه و شهرسازی تعهد اجرای نیمی از این طرح با شرکت بازآفرینی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی بوده که تاکنون نیز بسیاری از تعهدات این شرکت باقی مانده است.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی خود را به عنوان مالباخته اصلی طرح یاد کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج بی نظیر مدیریت دو قطاع پیرامون حرم مطهر رضوی که در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت پیرامون حرم مطهر قرار داشته است این وزارتخانه که در ابتدای طرح منابع اندک برای اجرا آورده است، امروز پس از ۲۵ سال از اجرای طرح و رونق منطقه، ارزش پروژه‌هایی که از تملک خانه‌های قدیمی عاید وزارت راه و شهرسازی شده، چندین برابر شده است.

وی تاکید کرد: وزیران سابق مسکن و شهرسازی در مقاطع مختلف تعهد داده‌اند که تمامی دارایی‌های آن وزارتخانه در بافت پیرامون حرم مطهر باید در همین بافت هزینه شود و از این محل خارج نشود.

نوروزی گفت: در حال حاضر این وزارتخانه با بازنگری در طرح بافت پیرامونی سعی بر حذف تعهدات باقیمانده خود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به قیمت رعایت نشدن حقوق ایجاد شده برای مردم و سرمایه‌گذاران و قراردادن آنها در مقابل شهرداری مشهد دارد. سرمایه‌گذاران و ارگان‌های مهم دولتی و نیمه دولتی با علم به سرمایه گذاری پر ریسک در سال‌های اولیه اجرای طرح و تنها به عشق خدمت به زائرین امام هشتم و همچنین اصرار مدیریت شهری جهت آوردن سرمایه آنان به بافت پیرامون حرم مطهر، نسبت سرمایه گذاری در اجرای طرح اقدام کرده‌اند لذا از دولت و مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که با توجه به جایگاه نظارتی خود وارد عمل شوند و اگر طرح مصوب فعلی بافت پیرامون حرم مطهر مطلوب نیست دستگاه‌های اجرایی که طرح را تهیه و تصویب کرده‌اند پاسخگو مردم باشند.

وی تصریح کرد: دفاتر تسهیلگری مستقر در محلات بافت پیرامون حرم مطهر بهترین گواه صداقت شورای اسلامی شهر مشهد برای حفظ نقش و حضور مردم در تصمیم گیری‌ها است، شورا ضمن داشتن انتقاداتی به طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که در ۲۴ سال قبل تهیه شده بود و اعتقاد به ضرورت اصلاح طرح، نسبت به اصلاح رویه پیشین در اجرای طرح با رویکرد تعریف نشدن پروژه‌های بزرگ مقیاس، حفظ و ارتقای میراث فرهنگی و هویت تاریخی شهر مشهد، توسعه فضای سبز و اجرای زیر ساخت‌ها اقدام کرده است.

کد خبر 475231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.