۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
 خورشید جوان کشف شد

ستاره شناسان یک ستاره جوان ۱۲۰ میلیون ساله و مشابه خورشید کشف کرده اند که سه سیاره دور آن مدار می زنند.

به گزارش ایمنا، اخیراً ستاره شناسان با استفاده از ابزار TESS ناسا، یک ستاره جوان به نام TOI451 رصد کرده‌اند که سه سیاره با دمای بالا دور آن مدار می‌زنند. این ستاره شباهت زیادی به خورشید دارد؛ البته خورشید ۴.۶ میلیارد ساله است، اما ستاره تازه کشف شده فقط ۱۲۰ میلیون سال عمر کرده است. این بدان معنا است که مطالعه آن اطلاعات زیادی درباره چگونگی تشکیل منظومه شمسی در اختیار منجمان قرار می‌دهد.

 خورشید جوان کشف شد

بر اساس اطلاعات به دست آمده این ستاره دارای حدود ۹۵ درصد حجم خورشید بوده و ۱۲ درصد از آن کوچک‌تر است. در کنار این موارد، انرژی انتشاری TOI451، حدود دو سوم خورشید است. الیزابت نیوتن، محقق ارشد این پژوهش در بیانیه‌ای نوشت: این منظومه اطلاعات زیادی در اختیار ستاره شناسان قرار می‌دهد .TOI451 فقط ۱۲۰ میلیون سال عمر کرده و ۴۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. به همین دلیل می‌توان به طور دقیق منظومه جوان را رصد کرد.

از سوی دیگر از آنجا که سه سیاره در منظومه وجود دارد که اندازه آنها دو تا چهار برابر زمین است، آنها نمونه‌های ایده آلی برای آزمایش نظریه‌ها درباره شیوه تکامل اتمسفر سیارات محسوب می‌شوند.

سیاره‌های این منظومه در مسافت کمی تا TOI451 قرار دارند، به طوری که فاصله هر سه آنها تا ستاره، کمتر از عطارد تا خورشید است. به این ترتیب دمای آنها بسیار بالا است و از ۲۲۰۰ تا ۸۴۰ درجه فارنهایت تخمین زده می‌شود.

منبع: مهر

کد خبر 475229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.