تخریب، بلای جان بافت تاریخی اراک

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک گفت: نباید اجازه داد بناهای تاریخی شهر تخریب شده مورد بی توجهی قرار بگیرند و شهرداری موظف و مکلف است که از صدور پروانه و از بازسازی این آثار تاریخی به شکل غیر مجاز جلوگیری کند.

ایرج رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص اقدامات مدیریت شهری برای بازآفرینی بافت تاریخی شهر اراک، اظهار کرد: در این زمینه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تدوین شده که در آن یکی از بخش‌هایی که در آینده می‌تواند برای درآمدزایی و حفظ هویت شهر، مؤثر باشد توجه به بازار و ابنیه تاریخی در حوزه گردشگری و ایجاد شغل‌های خلاقانه است و امیدواریم که با ظرفیت‌هایی که شهر اراک دارد در حوزه‌های درآمدزایی خلاق حرکتی روبه جلو داشته باشیم.

وی در خصوص برنامه‌ها و طرح‌هایی که برای حفظ ابنیه تاریخی در سال جدید پیش بینی شده افزود: در سند چشم‌انداز و برنامه راهبردی پنج ساله این موضوع دیده شده ولی باید در بودجه سال ۱۴۰۰ حتماً این موضوع در نظر گرفته شود و این امر مستلزم برنامه‌ریزی های بیشتری است چرا که بودجه محدود است اما با همراهی متولیان امر در این حوزه و سمن‌ها می‌توان مصوبات خوبی را در شورا برای حفظ بافت تاریخی تصویب کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک اظهار کرد: بافت تاریخی اراک دارای شاخصه‌های بسیار متمایزی نسبت به دیگر شهرهای کشور است، اراک در ابتدا به صورت یک باغ شهر و در طرحی شطرنجی بنا شده است، معماری بازار این شهر با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، یک نقطه عطف در طول تاریخ محسوب می‌شود و بعد از آن هیچ بنای مشابهی ساخته نشده است.

رضایی افزود: علاوه بر بازار، بانک شاهی، حمام ارک و خانه محسنی از دیگر آثار تاریخی در سطح شهر اراک هستند و نباید اجازه داد که این بناها مورد بی توجهی قرار گرفته و از بین بروند، ضروری است حوزه مدیریت شهری و شهرداری همه تلاش خود را برای تحقق این مهم به کار بگیرند.

عضو شورای شهر اراک اظهار کرد: وظیفه مدیریت شهری در این خصوص در درجه اول این است که خدمات شهری مثل آب، برق، گاز، تلفن، فیبر نوری و دیگر تأسیسات و خدمات دستگاه‌ها را در کانال مشترک احداثی در این بافت انجام دهد، که یک بخشی از این طرح در انتهای بازار سرپوشیده شروع شده است.

وی افزود: باید به صورت کامل و با انجام مطالعات جامع در بافت قدیمی شهر برای به حداقل رساندن آسیب به بناهای تاریخی در این زمینه توجه شود که تحقق این مهم در گرو همکاری تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در حوزه مدیریت شهری و دست اندرکاران سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی و استانداری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: اگر بناهای باارزش تاریخی در شهر وجود دارد که تا به امروز تملک نشده‌اند بهتر است در صورت امکان تملک شوند و اگر در اختیار مالکان شخصی هستند نیاز است تا با ارائه یارانه‌هایی در این زمینه این مالکان را تشویق و ترغیب به حفظ و نگه داری این بناها کرد. نباید اجازه داد بناهای تاریخی شهر مثل منزل حاج باشی که در حال حاضر رها شده و بخش اعظم آن هم تخریب شده مورد بی توجهی قرار بگیرند.

وی افزود: شهرداری موظف و مکلف است که از صدور پروانه و از بازسازی این آثار تاریخی به شکل غیر مجاز جلوگیری کند. با اینکه تشویق مالکان برای حفظ آثار تاریخی راه حل مؤثری محسوب می‌شود، تملک این بناها بهتر و مؤثرتر خواهد بود چرا که ممکن است خود مالکان نسبت به حفظ و نگه داری این بناها حساسیت لازم را نداشته باشند.

رضایی اظهار کرد: حتی در منطقه کرهرود من شاهد بوده‌ام منازلی وجود دارد که از نظر تاریخی ارزشمند بوده و باید حفظشان کرد، حتی اگر خود مالکان خواهان حفظ بنا باشند، این کار باد با یک نظارت ویژه توسط کارگروهی متشکل از شورا و شهرداری، میراث فرهنگی و اوقاف انجام شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر می‌تواند به عنوان مشورت دهنده و یک پل ارتباطی با دیگر سازمان‌ها و نهادها به تعیین تکلیف بناها در بافت تاریخی بپردازد، تاکید کرد: در نظر گرفتن بودجه مناسب از کمک‌های دولتی و مردمی برای احیای بافت تاریخی لازم و ضروری است چرا که احیای بافت قدیمی، احیای تاریخ شهر است و همه ما در حفظ آثار باستانی و حفظ شناسنامه و هویت شهر مسئول هستیم.

رضایی خاطرنشان کرد: بودجه تخصیص یافته در حوزه بافت تاریخی شهر محدود بوده و به تنهایی نمی‌توان املاک و بناهای تاریخی را تملک کرد، آموزش و پرورش، اوقاف، میراث فرهنگی، شهرداری و شورا و همه نهادهای ذی‌ربط باید دست به دست هم دهند تا بتوان اقدامی اساسی شکل داد. در همین راستا ما به دنبال این هستیم تا یکی از بناهای تاریخی اراک را برای جلوگیری از تخریب خریداری کرده و در اختیار شهرداری بافت تاریخی برای استقرار در محل قرار دهیم.

وی افزود: در شورای شهر طی نشست‌های مکرری که با میراث فرهنگی، اوقاف، دیگر سازمان‌ها و نهادها و حتی مالکان این بناها داشته‌ایم، در تلاش بوده‌ایم پایه‌ریزی خوبی برای سرمایه گذاری شکل دهیم.

رضایی گفت: لازم است بنیادهایی مثل بنیاد محسنی را تقویت کرده تا با نظارت میراث فرهنگی و مسئولین فرادستی بدون ایجاد تغییر در هویت بناها و از بین رفتن تاریخچه و معماریشان به حفظ این بناها بپردازند.

کد خبر 475210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.