"اداره ارزان شهر" راهبرد اصلی مدیریت شهرها شود

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: اداره ارزان شهر سیاستی است که در سال‌های اخیر برای کاهش اجباری میزان درآمدهای ناپایدار مطرح شده و شهرداری‌ها نیز به این سمت حرکت کرده‌اند، اما نباید فقط بر اساس یک اجبار بیرونی باشد چون به محض اینکه برداشته شود دوباره به مدار قبلی مدیریتی بازمی‌گردیم.

سجاد باغبان ماهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مهم‌ترین چالش در برنامه‌ریزی بودجه شهرها تأمین منابع مگا پروژه‌هاست این در حالی است که در کنار پروژه‌های بزرگ که هزینه‌های بسیاری دارد، پروژه‌های کوچک مقیاس نیز در شهرها باید تعریف شود.

وی اضافه کرد: خللی که نظام برنامه‌ریزی و بودجه راهبردی برای توسعه پایدار دارد این است که توسعه بخش‌های مختلف شهری همگون نیست و پیوست‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی مهم در آن دیده نمی‌شود بنابراین در آینده‌ای نه چندان دور موجب بروز بحران‌های دیگر شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه برای مطلوب کردن برنامه‌ریزی و تدوین بودجه قطعاً باید به سمت ایجاد منابع درآمدهای پایدار شهری رفت، گفت: با این روش کسب درآمد؛ وضعیت مدیریت شهری در شهرهای در حال توسعه پایدار می‌شود و تا حد امکان از میزان آشوب‌های مدیریتی می‌کاهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: برای پایدارسازی منابع درآمد شهرداری‌ها باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری کرد چرا که اکنون شهرداری‌ها به تأمین منابع سریع و راحت که به شهر فروشی معروف است، عادت کرده‌اند؛ این در حالی است که تراکم فروشی و شهر فروشی خارج از چارچوب طرح‌های جامع شهری است.

باغبان ماهر گفت: شهرداری‌ها به دلیل داشتن منابع ناپایدار مجبور می‌شوند از طریق تراکم فروشی منابع مالی پروژه‌های شهری را تأمین کنند که روش مناسبی نیست.

وی اضافه کرد: اداره ارزان شهر سیاستی است که در سال‌های اخیر برای کاهش اجباری درآمدهای ناپایدار مطرح شده است و شهرداری‌ها نیز به این سمت حرکت کرده‌اند، اما نباید فقط بر اساس یک اجبار بیرونی باشد چون به محض اینکه برداشته شود دوباره به مدار قبلی مدیریتی بازمی‌گردیم، بنابراین باید این سیاست به عنوان یک استراتژی و راهبرد کلان در نظر گرفته شود تا در هر شرایطی به سمت الگوهای ارزان مدیریت شهری گام برداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: پس از برنامه‌ریزی برای مدیریت ارزان شهر از سمت مگا پروژه‌ها، هوشمندانه به سمت پروژه‌های خرد و کوچک‌تر حرکت خواهیم کرد، پروژه‌های کوچکی که به طور مستقیم گره‌ها و مشکلات شهری را می‌تواند حل کند البته این نوع راهبردها بلند مدت هستند و برای تحقق آن نیاز به زمان و ایثار مدیریتی است.

باغبان ماهر خاطرنشان کرد: برخی از خرد پروژه‌ها زیرساختی هستند و دیرتر به بازدهی می‌رسد و رفتن به سراغ این دسته از پروژه‌ها درایتی از طرف مدیریت‌های شهری را می‌خواهد که آن چه را که متخصصان برای شهر مفید می‌دانند را اجرا کنند و نه به سمت پروژه‌هایی که زود بازده است، بروند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با تاکید بر این اینکه باید راهکارهایی انتخاب شود تا شهر را ارزان‌تر و بهتر مدیریت کرد، افزود: با شیوع ویروس کرونا مسائل و مشکلات شهرداری‌ها تشدید شد، اما همین موضوع شهرداری‌ها را به سمت اجرای فعالیت‌های نوین شهری سوق داد.

باغبان خاطرنشان کرد: به جای روزشماری برای اینکه در دوره‌ پسا کرونا به شکل کامل و صد درصدی به دوران پیش از کرونا بازگردیم که یک اشتباه بزرگ راهبردی خواهد بود، باید قسمت‌های مجازی مدیریتی را در برنامه‌ریزی شهری و استراتژیک‌ها در دوران پسا کرونا استمرار دهیم تا به کاهش پرداخت هزینه‌های اضافی و تردد بی رویه در شهر بیش از پیش کمک کنیم.

کد خبر 475161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.