رای مثبت شورا به آئین‌نامه شهر دوستدار سالمند تهران

اعضای شورای شهر تهران امروز کلیات لایحه آئین ‎نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعضای شورا به ادامه بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص «آئین ‎نامه مصوبه شهر دوستدار سالمند» پرداختند و کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

محمد سالاری در این خصوص گفت: کلیات این دستورالعمل و تعاریف در خصوص شهر دوستدار سالمند و کارت سالمندی مشخص شده است. جامعه هدف این طرح هم شهروندان ۶۰ سال به بالا در مناطق ۲۲ گانه تهران است.

او افزود: بازنشستگان و والدین کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه در اولویت هستند. کارت‌هایی برای بهره‎مندی از خدمات شهرداری در اختیار سالمندان قرار خواهد گرفت.

در ادامه این جلسه محمدرضا جوادی یگانه معاون شهردار تهران نیز در تشریح این لایحه، گفت: این مصوبه سال ۹۱ از سوی شورای شهر تصویب شد و شهرداری وقت را ملزم کرد تا ظرف ۲ ماه، آئین نامه را ارائه دهد اما تاکنون ارائه نشده بود. در حال حاضر شهرداری تهران با کارت‌های کاغذی و الکترونیک در بسیاری از مراکز شهرداری، خدمات ارائه می‌دهد. در سال گذشته، ۱۵ میلیارد تومان برای کارت بلیت اتوبوس سالمندان و ۱۹ میلیارد تومان برای کارت بلیت مترو سالمندان هزینه شد. در مجموعه‌های شهرداری نیز در سال گذشته، ۲ میلیارد تومان و در سال ۹۷، مبلغ چهار میلیارد تومان به سالمندان خدمات ارائه شد.

وی با بیان اینکه مساله این است که ارائه خدمات به سالمندان یکپارچه نبود، تاکید کرد: اگر ارائه تمامی خدمات به سالمندان بر اساس یک کارت واحد باشد می‌توان هزینه‌ها را مدیریت و شفاف سازی کرد.

در نهایت کلیات طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۹ رأی موافق به تصویب رسید.

سپس حجت نظری تاکید کرد: مواد ۶۸ و ۶۹ برنامه سوم اساس ارتباطی با این مصوبه ندارند. لذا پیشنهاد می‌شود که استناد به این دو ماده بخش از متن مقدمه مصوبه حذف شود.

پیشنهاد نظری نیز به رأی گذاشته شد و با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

سپس پیشنهاد دوم نظری مبنی بر افزودن تاریخ و شماره دو مصوبه با ۱۸ موافق به تصویب رسید.

در ادامه پیشنهاد دیگر حجت نظری مبنی بر دقیق‌تر شدن تعریف سالمند در ماده ۱ به رأی گذاشته شد و با ۲۰ رأی موافق به تصویب رسید.

همچنین پیشنهادی مبنی بر جایگزینی کارت تکریم به جای کارت خدمات سالمندی به رأی گذاشته شد که با ۸ رأی موافق به تصویب نرسید.

در پایان بخش کلیات ماده ۱ به رأی گذاشته شد و با ۲۰ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه جلسه و در جریان بررسی ماده ۲ لایحه که بر استفاده از این تسهیلات برای شهروندان بالای ۶۰ سال ساکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تاکید دارد پیشنهادی از سوی حجت نظری مطرح شد.

در این پیشنهاد افزودن بند (بازنشستگان حداقل ۶۰ ساله ساکن تهران) مطرح شد.

افشین حبیب‎زاده در این خصوص گفت: بسیاری از افراد در ۶۰ سالگی وضعیتی متفاوت از یکدیگر دارند. برای نمونه کارگران بازنشسته وضیعت فیزیکی فرسوده‌تری دارند.

سالاری نیز در این خصوص اظهار داشت: یک سوم کل سالمندان تهران بین ۶۰ الی ۶۵ سال هستند و این پیشنهاد یک تبعیض غیر لازم را ایجاد می‌کند.

در ادامه جلسه پیشنهاد مشترک نظری و حبیب‎زاده نیز به رأی گذاشته شد و با ۶ موافق به تصویب نرسید.

در جزبان بررسی این لایحه احمد مسجدجامعی با بیان این که ارائه لایحه «دستورالعمل مصوبه شهر دوستدار سالمند» بسیار پسندیده است و جای تشکر دارد گفت: آنچه در گذشته اجرا می‌شد ضمانت اجرا نداشت و متأسفانه نتایج برعکسی به بار می‌آورد. مثلاً یکی از دارندگان کارت منزلت به یکی از استخرها می‌رفت اما به او گفته می‌شد با این که ما طرف قرار داد شهرداری هستیم اما شهرداری این را برای ما شارژ نکرده.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران با بیان اینکه ما خیلی از مراکز و مؤسسات، همچون ورزشگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کردیم و آنها دیگر دست ما نیست متذکر شد: یکی از بحث‌های اساسی شورایاری‌ها این است که پیشترها ما می‌توانستیم از ورزشگاه‌ها برای اهالی محل بهره بگیریم و خود نیز در اداره آن مشارکت کنیم اما حالا این ورزشگاه‌ها از دست ما خارج شده است و اداره آن را در دست نداریم. با این توضیح باید گفت که در واقع ما دست شورایاران را از ورزشگاه کوتاه کردیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: وقتی امتیازی را برون سپاری می‌کنیم باید دقت کنیم ضمانتی برای اجرای درست تعهدات بخش خصوصی و همین طور وظایف خودمان وجود داشته باشد تا برخوردی همچون برخورد گردانندگان آن استخر با دارنده کارت خدمات سالمندی نشود. آن چه شنیده می‌شود این است که شهرداری، درست مثل بیمه‌ها، به تعهدات خود عمل نکرده است و این بازتاب بدی دارد.

وی افزود: در گذشته کارت منزلت می‌دادیم اما در موارد زیادی همچون آن استخر، شهروند ماشین می‌گرفت، کرایه می‌داد، وارد ورزشگاه می‌شد و بعد در آنجا او را رد می‌کردند و این اصلاً درخور شأن آن عزیزان نبود. بحث اصلی من این است حال که با این مصوبه می‌خواهیم آن مشکلات را برطرف کنیم دقت شود که زمینه اجرای دقیق و مؤثر آن فراهم باشد.

مسجدجامعی با اشاره به کارت خدمات سالمندی جدید گفت: لازم است مزیت کارت‌های جدید آن باشد تا مبلغی در آن شارژ شود و نیاز به آن نباشد که دارنده کارت با مشکلی مانند عدم هماهنگی بخش خصوصی با شهرداری مواجه شود و نتواند از امکاناتی که به او وعده داده شده بهره ببرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان ویژگی‌های کارت جدید گفت: در این کارت برای استفاده از چندگونه امکانات مختلف، مبلغ خاصی درنظر گرفته شده است. مثلاً برای استفاده از اتوبوس، مبلغ محدودی اختصاص می‌یابد و برای بهره گیری از ورزشگاه‌ها مبلغ محدود دیگری. اما بهتر است ما اختیار چگونگی استفاده از مبلغ این کارت و خدماتی را که ارائه می‌شود به دارنده کارت بسپاریم تا هرگونه که خواست از آن استفاده کند.

در پایان ماده ۲ آئین نامه شهر دوستدار سالمند به رأی گذاشته شد و با ۱۷ موافق به تصویب رسید.

کد خبر 475059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.