هاشمی، ظریف، جهانگیری؛ گزینه حزب کارگزاران کدام است؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

هاشمی، ظریف، جهانگیری؛ گزینه حزب کارگزاران کدام است؟

علی محمد نمازی درباره آخرین فعالیت‌های انتخاباتی حزب کارگزاران اظهار کرد: حزب به صورت جدی در زمینه انتخابات فعال است، اما حزب منتظر است تا تغییرات قانون انتخابات ریاست جمهوری نهایی شود. زیرا با اصلاح این قانون شرایط کاندیداتوری خیلی تغییر خواهد کرد و هیچ حزبی نمی‌تواند قبل از نهایی شدن این قانون و مشخص شدن شرایط کاندیداها، گزینه معرفی کند. شورای نگهبان هم ایراداتی به این قانون گرفته و مشخص نیست این قانون به این انتخابات می‌رسد یا خیر؟

وی افزود: با این حال گزینه اول حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری محسن هاشمی است و حزب پایبند به خروجی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان بوده و از ائتلاف تبعیت می‌کند. البته محمد جواد ظریف هم از کاندیداهای احتمالی حزب می‌باشد.

این فعال سیاسی درباره نظر محسن هاشمی که «هنوز برای حضور در انتخابات قانع نشده و شاید هم اصلاً به انتخابات ورود نکنم» تصریح کرد: محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی است و در تصمیمات کمیته سیاسی بسیار موثرند و قطعاً از تصمیم حزب پیروی خواهند کرد.

نمازی درباره حمایت از اسحاق جهانگیری نیز گفت: جهانگیری تا کنون به طور جدی از ورود به عرصه انتخابات به عنوان کاندیدا صحبت نکرده است. اما اگر تصمیم به حضور در انتخابات گرفت، موضوع در حزب کارگزاران مورد بررسی قرار می‌گیرد چون جهانگیری عضو حزب کارگزاران است. البته این مطالبی که بیان کردم نظر شخصی من است و مواضع رسمی حزب توسط سخنگو اعلام شده و می‌شود.

وی درباره فعالیت حزب کارگزاران در زمینه انتخابات شوراها گفت: از این موضوع بی اطلاع هستم، امکان دارد که نحوه فعالیت به بعد از تأیید صلاحیت‌ها موکول شود یعنی حزب بررسی کند که آیا کاندیدایی برای حمایت باقی می‌ماند یا خیر؟ البته اختیار در این زمینه به دفاتر استان‌ها و شهرستان‌های حزب داده می‌شود.

کاندیدای زن از برنامه اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ خارج شد

اشرف بروجردی در خصوص آخرین فعالیت اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: جلسات به صورت مستمر تشکیل می‌شود و موضوع از زوایای مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد و گزینه‌ها ارزیابی می‌شود. همچنین در خصوص برنامه‌هایی که اصلاح‌طلبان باید داشته باشند نیز بحث‌هایی صورت گرفته است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: همه این موارد و نتیجه بحث و بررسی‌ها تدوین خواهد شد و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا مردم در انتخاب خود بدانند که به چه کسی و با چه رویکردی قرار است، رأی بدهند.

وی تصریح کرد: فعالیت نقش آفرینان و سیاسیون اصلاح طلب ادامه دارد و گفت‌وگوهای مستمری صورت می‌گیرد یعنی هیچ روزی در هفته نیست که جمعی شکل نگیرد و بحثی دنبال نشود.

بروجردی اضافه کرد: به نظر من اصلاح طلبان برای بحث و معرفی گزینه‌ها زمان از دست نداده‌اند، اما برای رسیدن به یک گزینه ملاحظاتی دارند که ترجیح می‌دهند در حال حاضر این اخبار را بازگو نکنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: تفکر اصلاح‌طلبی در طول سالیان گذشته با مانع‌تراشی‌های زیادی مواجه و به همین دلیل از امکان تأثیرگذاری محروم شده است. این تحدیدها در شرایطی است که تجربه تاریخی نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان با مدیریت آشنایی لازم را دارند و می‌توانند کشور را از این بزنگاه نجات دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص زمان معرفی کاندیداهای اصلاح طلبان نیز گفت: بنا به دلایل مختلف نمی‌توان گفت که اصلاح طلبان دقیقاً چه زمانی و چه کسی را معرفی خواهند کرد؛ قطعاً در موقع مقتضی این کار صورت خواهد گرفت. تقریباً باید اجماع کامل صورت بگیرد و بر اساس آن نتیجه اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بعید است که کاندیدای خانم از جانب اصلاح طلبان معرفی شود، گفت: با بحث‌های صورت گرفته تاکنون هیچ گزینه خانمی مطرح نشده است حضور و فعالیت خانم‌ها مطرح شده، اما گزینه‌ای انتخاب نشده است از لحاظ اولویت‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که نمی‌توانیم معرفی‌کننده یک خانم باشیم.

زاکانی: اگر آمریکا نجنبد، اسفند ماه با پروتکل الحاقی خداحافظی می‌کنیم

علیرضا زاکانی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از مردم ایران به خاطر حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: سفر ریاست مجلس به روسیه و تقدیم پیام رهبری و همچنین سفر رئیس دستگاه قضا به عراق حاوی این نکته است که همه دنیا غرب نیست و همه غرب هم آمریکا نیست. دوران جدید انقلاب در شرایطی آغاز شده که نگاه به شرق و همسایگان یک اولویت قطعی است بی شک شرایط ما در عرصه جهانی و نقش ملت ایران بر سازندگی آن یک اولویت خاص را برایمان هموار کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس ضمن تشکر از رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه در سفر به روسیه و عراق گفت: ما باید به خودباوری و ابتکار عمل بتوانیم معادلات قدرت در سطح جهان را تغییر دهیم و شرایط را به سویی ببریم که جهان آینده نقش فزاینده ایران اسلامی را پر رنگ تر ببیند.

زاکانی در مورد سند برجام و چالش‌های بین ایران و آمریکا گفت: برجام سندی است که جز به رفع تحریم‌ها باقی نخواهد ماند. همان گونه که دوره بزن و برو تمام شده است دوره تحمیل ننگ نامه و تحمیق ملت‌ها تمام شده است. لااقل باید بگویم که برای ایران اسلامی دیگر تکرار نخواهد شد. رهبری هوشمند و فرزانه، ملتی آگاه و در صحنه و نخبگانی شجاع و مبتکر شرایطی را برای ما فراهم کرده که آن ننگ نامه و تحمیق نامه‌های که توسط دشمنان اجرا می‌شد در مسیر القا هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به مصوبه دوازدهم آذر ماه مجلس یازدهم مبنی بر «لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا» گفت: مجلس در رأس امور است اگر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان نجنبند، اسفند ماه با پروتکل الحاقی خداحافظی کرده و ناظران ان پی تی باید از کشور خارج شوند. گره برجام فقط با رفع تحریم باز خواهد شد و مجلس میدان عمل را برای مسؤولان باز خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس در مورد طرح‌هایی مثل طرح شفافیت، طرح تعارض منافع که در یازدهمین دوره قوه مقننه مطرح شده بود، گفت: مجلس اصلاحات را از خودش شروع کرده است تعارض منافع، نداشتن شفافیت و رانت سه ویژگی است که به کشور آسیب می‌زند اگر طرح شفافیت مجلس با کمبود سه رأی تصویب نشد مجدداً توسط دوستان امضا شده است و با ماده ۱۳۰ در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت. مجلس به شفافیت قائل است و بخش عمده‌ای از مخالفان معتقد بودند شفافیت موجود در طرح ارائه شده کافی نیست دو نفر از مخالفان سخنران نیز به این ماجرا اذعان داشتند ما به مردم قول می‌دهیم که در این مسیر کوتاهی نکنیم.

زاکانی در مورد رد کلیات بودجه سال ۹۹ توسط مجلس اظهار کرد: مجلس دهم و دولت کنونی اشتباه بزرگی کردند و در سال ۹۸، ۱۶۷ هزار میلیارد و در سال ۹۹، ۲۷۳ هزار میلیارد کسری بودجه برای دولت به ارمغان آوردند آنچه در مجلس رخ داد در راستای شفافیت، جبران کسری بودجه و مواجهه با لایحه سیاسی دولت بود. هر چند که کمیسیون تلفیق بودجه اصلاحاتی انجام داد اما این اصلاحات کافی نبود و از آنجا که دولت ادعا کرد که تن به اصلاحات کمیسیون تلفیق نخواهد نداد تصمیم گرفتیم کلیات بودجه را رد کنیم تا دولت براساس رفع رانت، رفع تعارض منافع و رفع عدم شفافیت لایحه جدیدی تقدیم کند.

نماینده مردم قم در مجلس در پایان در مورد لایحه تقدیمی دولت ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم پاسخ معتبر به نیازهای جامعه و تحقق اهداف انقلاب داده و با همکاری سایر قوا گام‌های بلندی برداریم. مجلس جز به منافع ملت نمی‌اندیشد.

خاجی: رژیم صهیونیستی خطا کند پاسخ سختی می‌گیرد

علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر حملات رژیم صهیونیستی به برخی مواضع که این رژیم ادعا می‌کند وابسته به ایران و حزب الله است، گفت: طبیعت و ماهیت رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس، ماهیتی خصمانه و سرکوب گرانه است؛ رفتار این رژیم علیه ملت فلسطین و کشورهای مجاور تاکنون اینگونه بوده است.

وی تاکید کرد: درحالی که دولت سوریه با تروریست‌ها مبارزه می‌کند اسرائیل همزمان به تروریست‌ها کمک می‌کند.

دستیار ظریف خاطرنشان کرد: هدف از حضور ایران در سوریه مبارزه با داعش و گروهک‌های تروریستی است اما رژیم صهیونیستی اگر بخواهد از خطوط قرمز عبور کند با پاسخ سختی مواجه خواهد و به از رفتارهای خود پشیمان می‌شود.

خاجی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان خروج نیروهای ایرانی از سوریه گفت: ایران تاکنون هیچ پیامی مبنی بر خارج کردن نیروهایش از سوریه دریافت نکرده است، ما به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور داریم و حضور ما مستشاری-نظامی است و تا زمانی که ملت و دولت سوریه تمایل دارند حضور ما ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کسانی باید سوریه را ترک کنند که به صورت غیر قانونی آمدند و خاک این کشور را اشغال کردند، اینها باید خاک سوریه را ترک کنند. مناطق مختلف سوریه باید تحت حاکمیت این کشور و در سیطره دولت این کشور باشد زیرا این دولت به دنبال ایجاد امنیت است.

حمایت قطعی از رئیسی / هشدار به اصولگرایان درباره رفتار احمدی‌نژاد

غلامرضا مصباحی مقدم در چهارمین نشست «جمهور» که به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار می‌شود، با بیان اینکه جامعه روحانیت مبارز نمی‌خواهد خود کاندیدا وارد انتخابات کند، اظهار کرد: جامعه روحانیت می‌خواهد میزبانی کند و همه احزاب را جمع کند تا همه احزاب اصولگرا اجماع کنند و با انتخاب خودشان و با راه‌اندازی تشکیلاتی که جامعه روحانیت هم در آن فعال است، بگویند که چه می‌خواهند انجام دهند. پیشنهادها از ناحیه آن‌ها باشد و تبادل نظر بین احزاب صورت بگیرد. ما درصدد فعال کردن وحدت بین مجموعه هستیم و برای همین هم جامعه روحانیت شورای عالی وحدت را شکل داد تا وحدت بر مجموعه حاکم شود.

وی ادامه داد: طبق بحث‌های اخیر ممکن است در صورت اجماع، یک مجموعه واحدی شکل بگیرد که تحت عنوانی مثل شورای وحدت و ائتلاف باشد. احتمالاً هیئت‌های اجرایی دو شورا در هم ادغام شود.

وی ادامه داد: از تشکل‌های زنان و زنان فعال در حوزه سیاست هم برای شرکت در شورای عالی وحدت دعوت کردیم. از تشکل‌های جوانان هم دعوت کردیم که نماینده خود را معرفی کنند. از جریان هیئت رزمندگان سپاه و از تشکل اساتید دانشگاه هم دعوت شده است. به طور کلی شورای عالی وحدتی شکل گرفته و به دنبال آن هستیم که از ائتلاف هم به این شورا بپیوندند. این ممکن است به نتیجه برسد یا نرسد اما اگر هم به وحدت نرسیدیم همدیگر را تخریب نخواهیم کرد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه تردیدی در حمایت از رئیسی نداریم، تصریح کرد: هیچ گونه بحثی در مورد آقای لاریجانی در جامعه روحانیت مبارز صورت نگرفته است. اینکه جامعه روحانیت در پی روی کار آمدن آقای لاریجانی است و دیگران به دنبال آقای رئیسی هستند، یک القا از سوی دیگران است. آقای رئیسی خود عضو جامعه روحانیت مبارز است و هیچ گاه از عضویت جامعه کنار نرفته است. در انتخابات گذشته نیز به ایشان رأی دادیم و هیچ گونه تردیدی در حمایت از آقای رئیسی نداریم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا، خاطرنشان کرد: تفاوت چندانی بین بایدن و جریان مقابل وی نمی‌بینم چراکه آمریکا مبانی و اصول مدنظر خود را دارد و رویکرد خود را طی ۴۲ سال گذشته نشان داده است. گمان نمی‌کنم بعد از ۴۲ سال، چرخشی در مواضع آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران رخ داده باشد. اگر دولت آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد، همانطور که رهبری فرمودند، نقطه اول حذف تمام تحریم‌ها است. این اتفاق در واقع یک تغییر رفتار از ناحیه آمریکا است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه عملکرد دولت در زمینه برجام مورد قبول ما نیست، مدعی شد: عملکرد دولت غلط بود چرا که هر آنچه را که ما در ظرفیت‌های غنی سازی خود داشتیم به‌عنوان امکانات موجود ما به طرف مقابل تحویل داد و چیزی هم تحویل نگرفت. حال آنکه حضرت آقا قید کرده بودند که این حرکت باید پله پله و طبق موازین انجام بگیرد. چون چنین روندی انجام نگرفته است، این اقدامات مورد قبول ما نیست.

وی همچنین درباره نسبت احمدی نژاد و اصولگرایان گفت: احمدی نژاد به عنوان یک کاندید مستقل وارد شد و نباید هزینه رفتار وی را به عهده اصولگرایان دانست. به علاوه هیچیک از انتخابات‌ها حزبی نبوده است و به این خاطر احزاب مسئولیت بر عهده نمی‌گیرند و این یک اشکال است باید از این شیوه که احزاب به میدان بیایند و مسئولیت انتخابات را بر عهده نگیرند پرهیز کنیم. اما در دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد مورد حمایت جریان اصولگرایی قرار گرفت و جریان اصولگرایی به محض مشاهده انحراف او، به طور رسمی اعلام کرد که دیگر حمایتی از وی نخواهد کرد. این به معنای درستی موضع است. این طور نبود که با وجود کج‌روی‌های احمدی‌نژاد، هم‌چنان حمایت ادامه داشته باشد.

وی درباره قرارداد همکاری ایران و چین، افزود: اصولاً اگر ما بتوانیم قرار داد ۲۵ ساله را برای همکاری اقتصادی و احیاناً چند جانبه برای ایران و چین و ایران و روسیه داشته باشیم، اقدام بسیار خوبی است و موجب کاهش تنگناها و مشکلات اقتصادی است که در اثر تحریم‌های آمریکا در کشور پدید آمده است.

کد خبر 475040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.