شعر در ایام کرونا فرصت مناسبی را برای گفت‌وگو فراهم کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعرهای بلند در تکریم مدافعان سلامت، سروده‌هایی با مضامین آموزش بهداشت , روایت رنج کرونایی شاعران همه اتفاقات تجربه زیست در دوران کرونا است که به همگان پیشنهاد می‌کنم آن را به عنوان روزنه گفت‌وگو با جهان مورد توجه قرار دهند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز (یک‌شنبه) در آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به دو اتفاق همزمان با این رویداد اظهار کرد: امسال در جشنواره شعر فجر شاهد دو اتفاق هم‌زمان بودیم؛ نخستین اتفاق چهلمین سالگرد دفاع مقدس است. اتفاقی که بخش قابل توجهی از شعر ایرانی با آن پیوند خورد و شعر روایت‌گر ارزش‌هایی همچون غرور، حماسه، عرفان، معنویت، سلوک، مظلومیت، اخلاق، ایثار و بسیاری از خصلت‌های نادر انسانیت بود.

وی یاد شاعرانی را که در دفاع مقدس برای هشت سال حماسه مردم ایران شعر سرودند گرامی داشت و تصریح کرد: یاد و خاطره شاعران بزرگی همچون مهرداد اوستا، حمید سبزواری، سیدحسن حسینی، سپیده کاشانی و قیصر امین‌پور و دیگر شاعران بزرگ را گرامی و یاد کسانی که آن زمان و پس از آن از این رخداد کم‌نظیر انسان‌ساز شعر گفتند را پاس می‌داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: کرونا اتفاق دیگری بود که امسال همزمان با جشنواره جهان را درنوردید و یک سالی است میهن عزیزمان را هم در برگرفته و از این رو شعر نیز با کرونا پیوند پیدا کرد.

صالحی گفت: امسال در شرایط کرونایی سرمایه انسانی شعر پارسی به میدان آمد و شعر گرانسنگ سعدی «بنی آدمی اعضای یکدیگرند» جان‌مایه‌ای جهانی شد اما در کنار این سرمایه تاریخی شعرای معاصر در قالب‌های مختلف به میدان شعر آمدند و این مسیر را ادامه دادند.

وی افزود: شعرهای بلندی در تکریم مدافعان سلامت سروده شد که حجم قابل توجهی از اشعار در این فضا است و شعرهایی در ماه‌های نخست در قالب‌های کودکانه عرضه شد که در فضای آموزش کمک‌کننده و پیشگیرانه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در همین ایام کرونا روایت تجربه‌های کرونایی شاعران و احوالات شخصی آن‌ها را نیز در قالب شعر دیده و خواندیم. در حوزه روایت رنج کرونایی نیز روایت‌های شاعرانه کم سروده نشده است و سروده‌های طنز نیز موجب لبخند بر لب‌های مردم شده است که در جشنواره‌های مختلف ارائه شد.

وی در پایان گفت: همه این اتفاقات تجربه زیست در دوران کرونا است که به همگان و به ویژه معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه پیشنهاد می‌کنم به عنوان روزنه گفت‌وگو با جهان آن را مورد توجه قرار دهند زیرا یکی از فرصت‌های گفت‌وگوی شعر ایران با جهان است.

کد خبر 475027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.