از دغدغه‌های مالیاتی شورای شهر اصفهان تا تملک کاروانسرای بوریاباف‌ها

درخواست‌های اعضای شورای شهر، بررسی پروژه بازگشایی تالار هنر، تصویب چند توافقنامه تنظیمی و موافقت با دریافت وام دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی توسط شهرداری، مهم‌ترین اتفاقات جلسه امروز شورای شهر اصفهان بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکصد و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، امروز (یکشنبه) با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان برگزار شد.

پورمحمد شریعتی‌نیا، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر در این جلسه اظهار کرد: مقام معظم رهبری و اکثریت مراجع پرداخت مالیات را حق مسلم مردم دانسته و بر آن تاکید دارند؛ بدین سبب امیدوارم کمتر شاهد فرار مالیاتی در استان و کشور باشیم.

وی با تاکید بر لزوم بازگشت مالیات پرداختی هر استان به شهرستان‌های همان استان، افزود: تأمین مالی و یافتن سرمایه‌گذار برای طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی یکی از مسائل مهم استان است و در این خصوص باید منابع مالی مدیریت شود که مازاد درآمدهای مالیاتی می‌تواند به عنوان یکی از منابع جهت تأمین هزینه‌های طرح انتقال آب به استان اصفهان استفاده شود.

نصیر ملت، نایب رئیس شورای شهر اصفهان در ادامه نبود عدالت در محاسبات و ضعف در خدمت‌رسانی متناسب با مالیات را دو ضعف در امور مالیاتی دانست و اظهار کرد: مردمی که نوع مشخصی از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند باید خدمات متناسب با آن را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات و اطلاعات اداره کل امور مالیاتی استان باید دقیق و شفاف باشد، گفت: تکمیل اطلاعات و آمار در این خصوص سبب سهولت بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

ملت با بیان اینکه این ذهنیت وجود دارد که در استان اصفهان سختگیری زیادی درخصوص دریافت مالیات می‌شود تصریح کرد: اگر دیگر استان‌ها در انجام وظایف خود اهمال می‌کنند، باید رویه خود را تغییر داده و این سخت‌گیری در سایر استان‌ها نیز انجام شود تا نارضایتی در اصفهان کاهش یابد.

وی افزود: برخی شرکت‌های استان به‌جای آنکه در اصفهان ثبت شوند، در تهران یا استان‌های دیگر ثبت می‌شوند و مالیات آن شرکت‌ها با وجود بهره‌برداری از منابع اصفهان در استان دیگری پرداخت می‌شود که باید این موضوع اصلاح شود.

نایب رئیس شورای شهر اصفهان با تاکید بر لزوم همراهی با فعالان اقتصادی به‌ویژه افرادی که در حوزه گردشگری فعالیت کرده‌اند، افزود: بسیاری از کسب‌وکارها با شیوع کرونا دچار زیان مالی شده‌اند بنابراین اداره کل امور مالیاتی باید سازوکاری برای این موضوع بیندیشد.

فتح‌الله معین، رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورا نیز با بیان اینکه مدیریت شهری برای تعیین ظرفیت مالیاتی اصفهان آمادگی دارد، خاطرنشان کرد: شورای سوم شهر اصفهان قصد داشت با همکاری اداره امور مالیاتی طرح تحقیقاتی را تعریف کند مبنی بر اینکه چه ظرفیتی درخصوص مالیات بر ارزش افزوده داریم لذا اکنون نیز می‌توان این پیشنهاد را دنبال کرد تا هم در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، هم مالیات عملکردی ظرفیت‌های اصفهان احصا شود.

وی ادامه داد: هرچقدر اقدامات اداره کل امور مالیاتی قانونمند شود از فرار مالیاتی و خستگی نیروها جلوگیری می‌شود زیرا کارکنان این اداره در ارتباط با مردم تحت فشار روانی بالایی هستند.

معین اضافه کرد: باید پرداخت مالیات به عنوان یک ارزش و فرار مالیاتی به عنوان یک ناهنجاری در جامعه جا انداخته شود و طرح‌های تشویقی نیز برای شهروندان خوش‌حساب مانند آنچه شهرداری انجام می‌دهد در اداره امور مالیاتی اتفاق افتد.

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی و وزشی شورای شهر نیز گفت: صورت وضعیت بسیاری از پیمانکاران و موضوعات مالی آنها با طرف قراردادشان در شرایط فعلی دچار بلاتکلیفی است اما در عین حال همان پیمانکار باید مالیات پرداخت کند که این موضوع نیاز به اصلاح و حمایت از سوی اداره کل امور مالیاتی دارد.

وی افزود: از آنجایی که ساختمان اداره کل در محدوده دولتخانه صفوی است، بسیاری از شهروندان مراجعه‌کننده به این اداره و گردشگران در آن محدوده برای تردد دچار زحمت هستند که نیاز است امکان جابجا کردن مکان این ساختمان بررسی شود.

مرتضی طهرانی، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان نیز در ادامه با بیان اینکه به عنوان مدیریت شهری پشتیبان اداره مالیات هستیم و همواره با این اداره تبادل نظر می‌کنیم گفت: اقدامات این اداره کل قانونمند و شفاف است که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: شورا و شهرداری در دوره فعلی همت کرده و جلوی فساد در شهرداری تا حد زیادی گرفته شده است بنابراین یکی از اشتراکات ما همین موضوع بوده و در بسیاری از اطلاعات همپوشانی داریم.

طهرانی ادامه داد: یکی از منابع درآمدهای پایدار شهرداری عوارضی است که وصول شده و به موقع از سمت اداره مالیات دریافت می‌شود؛ بدین سبب تنش‌های مالی در این خصوص مدیریت و اقدامات خوبی انجام شده است.

در این جلسه همچنین گزارش پروژه‌های قابل افتتاح در برنامه هر یکشنبه یک افتتاح توسط مدیر منطقه ١٠ شهرداری ارائه شد.

اعضای شورای شهر در قالب یک لایحه دو فوریتی به شهرداری برای دریافت وام از بانک ملی به مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال جهت اجرای پروژه عمرانی رینگ چهارم مجوز دادند.

چند توافقنامه تنظیمی برای آزادسازی در طرح عمرانی نوسازی بافت فرسوده همت آباد و طرح عمرانی میدان امام علی (ع) نیز در این جلسه تصویب شد که کاروانسرای بوریابافها در خیابان هارونیه نیز در میان آنها به چشم می‌خورد.

اعضای شورا با لوایح مربوط توافق شهرداری اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی متعاقب درخواست این دانشگاه جهت تجمیع پلاک‌های ثبتی ساختمان و مرکز بهداشت استان در خیابان ابن‌سینا، جنب بیمارستان امین، پیشنهاد مزایده تعدادی از املاک و مستغلات شهرداری اصفهان و تفریغ بودجه سال ٩٨ و گزارش حسابرسان و بازرس قانونی از عملکرد سازمان عمران شهرداری اصفهان موافقت کردند.

در پایان جلسه نیز تغییرات افزایشی برخی اعتبارات سال ٩٩ شهرداری با عنوان اصلاح بودجه بررسی شد که پس از اظهارنظر اعضا مقرر شد از دستور این جلسه خارج و پس از ارائه لیست منابع درآمدی حاصل از اصلاح بودجه، بار دیگر به صحن علنی آورده شود.

تنها ناطق میان دستور این جلسه، فتح‌الله معین بود که همانند علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورا در واکنش به توهین عده‌ای در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در اصفهان به رئیس جمهور، نسبت به آن انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 475003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.