آریا سایپا؛ کراس اوور ایرانی وارد خط تولید شد + عکس و مشخصات

سایپا آریا محصول جدید گروه خودروسازی سایپا از مگاپلتفرم ملی SP۱۰۰ وارد خط تولید شد و قرار است در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود.

به گزارش ایمنا، صبح امروز – یکشنبه ۲۶ بهمن ماه- گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که دومین عضو پلفترم SP۱۰۰، «آریا» نام گذاری شده است. «سایپا آریا» به کراس اوور جمع و جور به حساب می‌آید که بر اساس برخی تعاریف فنی، در رده هاچ‌بک های کراس متوسط قرار می‌گیرد.

شکستن طلسم؛ رونمایی تا مونتاژ کمتر از ۶ ماه

سایپا آریا اولین کراس اوور از یک مگاپلت‌فرم ملی شناخته می‌شود که در کلاس C خودروها جای گرفته است؛ ای خودرو در مرداد ۹۹ رونمایی شد و در کمتر از ۶ ماه وارد خط تولید شده و در حال تجربه کردن فرایند مونتاژ اولیه است.

با آغاز تولید اولیه آریا، رکورد کمترین فاصله زمانی از رونمایی تا ورود به خط تولید به نام این کراس‌اوور سایپایی ثبت شد. پیش از این بسیاری از خودروهای داخلی با فاصله زمانی ۸ ماه تا ۲ سال از رونمایی، وارد خط تولید آزمایشی شده بودند.

ثبت نام تجاری؛ سایپا آریا

پس از مراسم رونمایی از «سایپا آریا» روابط عمومی سایپا اعلام کرد: "نام‌های پیشنهادی برای این کراس اوور ایرانی به فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارسال شده و این ارگان پس از بررسی این اسامی، نام تجاری SP۱۰۰ کراس را اعلام می‌کند. " با توجه به توافق‌های انجام شده، کراس اوور جدید سایپا آریا نام گرفته و قرار است تا با این نام تجاری در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود.

در حال حاضر تولید اولین عضو خانواده SP۱۰۰، یعنی سدان شاهین در خط تولید سایپا آغاز شده و این خط تولید قابلیت آن را دارد تا نسخه کراس اوور SP۱۰۰ را هم مونتاژ کند.

آریا سایپا؛ کراس اوور ایرانی وارد خط تولید شد + عکس و مشخصات

افزایش سرعت تولید سایپا آریا

تولید بدنه سایپا آریا فرایندی مشابه به ساخت اتاق شاهین را دارد و این کراس‌اوور هم از متریال‌ها و فرایندهای ساخت جدید در سازه خود بهره می‌برد. از سویی با توجه به اینکه آریا و شاهین بر روی مگاپلتفرم SP۱۰۰ طراحی شده اند، اجزای مشابهی را در بخش‌های مختلف دارند و همین مسئله باعث شده تا فرایند تولید اولیه آریا با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

سایپا آریا در مسیر تولید انبوه

اجزای بدنه کراس‌اوور آریا از چند روز قبل وارد خط بدنه خانواده SP۱۰۰ در کارخانه سایپا شده و ساخت اتاق این خودرو آغاز شده است؛ در ادامه با تولید ۲۶ دستگاه آریا در خط تولید، کارکنان خط هماهنگی لازم را برای مونتاژ این خودرو به دست می‌آورند و چیدمان خط با توجه به این خودرو سازگار می‌شود.

گیربکس سایپا آریا

مدیران شرکت خودروسازی سایپا بنا را بر این گذاشته اند که، سایپا آریا را با پیشرانه‌های مختلف راهی بازار کنند؛ سایپا آریا با جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک HPT ساخت DAE در آینده روانه بازار می‌شوند.

پیشرانه سایپا آریا

آریا قرار است با پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۸ تا ۱۵۶ اسب بخار به بازار عرضه شود و فعلاً در نسخه تک دیفرانسیل جلو به مرحله تولید برسد.

آریا سایپا؛ کراس اوور ایرانی وارد خط تولید شد + عکس و مشخصات

امکانات رفاهی سایپا آریا

سایپا آریا در بحث امکانات با نسخه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. آنچه که مشخص است، این کراس اوور ایرانی در نسخه پایه به چراغ روشنایی روز، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفر، سنسور باد لاستیک، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، تهویه اتوماتیک، سانروف، رینگ آلومینیومی، استارت دکمه‌ای، سامانه BCM، ترمز ABS، EBD و BAS، دو کیسه هوا و… مجهز است.

نسخه‌های کامل‌تر آریا با صندلی برقی راننده، کروز کنترل، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای، نمایشگر ۱۰ اینچی و… به بازار خواهند آمد.

آریا سایپا؛ کراس اوور ایرانی وارد خط تولید شد + عکس و مشخصات

آغاز پیش فروش سایپا آریا

با توجه به ورود سایپا آریا به مرحله مونتاژ اولیه این احتمال وجود دارد که سایپا آریا از اواخر سال جاری به مرحله پیش فروش برسد و متقاضیان بتوانند این کراس اوور ایرانی را برای تحویل در سال ۱۴۰۰ ثبت نام کنند.

قیمت سایپا آریا

کراس‌اور جدید سایپا آریا قرار است در اواخر سال ۱۳۹۹ به تولید برسد؛ بنابراین حدس زدن قیمت، برای خودرویی که نیامده، منطقی نیست. امابا توجه به قیمت کوئیک جدید و همچنین درنظر گرفتن قیمت سایپا شاهین، احتمالاً باید منتظر شنیدن قیمتی در حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان برای این کراس اوور داخلی باشیم.

کد خبر 474956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • قلی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    12 11
    این که همون کوئیک است
    • Armin IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      23 12
      کجاش کوئیک هست؟! از لحاظ سایز و جادار بودن به مراتب از اون بهتر هست و آریا زیباتر و پخته تر عمل کرده اما متأسفانه در بحث قیمت گذاری فکر حال ما مشتریان نمی کنن
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
    12 13
    حالا همون شاهین را تحویل بدن آریا پیشکس
  • 0491453361 IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    10 7
    ماشین کمتر از ۱۶۰۰همش ضعیفه چه تیبا؛ یا کوئیک؛ وحتی شاهین هیچ فرقی نداره اسمش یا چراغش که قدرت نمیبره......
    • Armin IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      12 1
      محض اطلاعت الان رنوکپچر با موتور1.2لیتری توربو عرضه میشه
    • فرزاد IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      3 8
      دقیقا ، این دوستمون که گفتن رنو کپچر با موتور ۱.۲ توربو تولید میشه باید بگم عزیزم اون موتور ۱.۲ لیتری قدرتش از موتور ef7 پلاس توربوشارژ ۱۷۰۰ سی سی ایران خودرو فوق العاده قوی تر هست .و البته مصرفش هم فوق العاده پایینتر هست ef7 فک کنم صدی ۱۴ میسوزونه ولی موتور کپچر ۵الی ۷ هستش فک کنم. ما عاشق موتورای با اسب بخار بالا و حجم بالا هستیم حتی اگر سلیقه ایرانیارو هم اون چیزی که واقعا میپسندن رو در نظر بگیریم که البته تو ایران نیست ماشینایی هست که دو کابین هست و قسمت بار داره و ارتفاع شاسی بالا درواقعا ماشینای گنده
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
      9 2
      در پاسخ به این مهندس فرزاد عرض میکنم قدرت ef7 توربو ۱۵۵ اسب و مصرفش ۵/۵ در صد کیلومتره، فکر می‌کنی ۱۴ باشه؟! درست فکر کردی مصرف نیسان آبی خودتو میگی این حجم از ادعا و خودباختگی نوبره میخوای تو سر جنس ایرانی بزنی یه کم اطلاعات هم داشته باش در ضمن قدرت موتور کپچر ۱۲۰ اسبه و مصرفش ۶ لیتره
  • علیرضا IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    15 16
    دم طراحان حرفه ای سایپا گرم با این همه خلاقیت برای تغییر چند تا چراغ و ارائه یک خودرو با نام جدید. دست مریزاد. نمی دونم شایدم ما چشامون مشکل داره که این خودرو رو مثل یک خودروی دیگه می بینیم با یک تغییر بسیار مبتدی.
    • حسن IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      5 3
      کدوم طرح مانیتورش رانگاه کنید سال ۲۰۲۱ اونهایی که طراح هستن مانیتور رابالای دریچه های هوای کولر وبخاری قرار میدن نه پایین دریچه ها چون راننده گردن درد میگیره بخواد اینقدر سرش را بیاره پایین که محتویات مانیتور راببینه از طرفی کراس اور با ۲ ایربگ نمیشه ۲ ایربگ مال سال ۲۰۰۰ بود نه ۲۰۲۱ حتما چرخ عقبش هم ترمز هاش کاسه ای هست تایک طراح خوب خارجی استخدام نکنن وبخوان از تکنسین های مکانیک خودمون که فوق دیپلم گرفتن واینها استخدامشون کردن باحقوق پایین تر همین آش وکاسه هست تازه صبر کنید خواهید دید وقتی خواستن بفروشن چه قیمت نجومی براش تعیین میکنن اونوقت آریا رابا یک کراس اور کره ای قیاس بدید از نظر قیمتی که درکره میفروشن با دلار نرخ آزاد روز محاسبه کنید میبینید که کراس اور کره ای با خیلی امکانات بالاتر مثلا ۶ ایربگ نه ۲ ایربگ وخیلی آپشن های مفید تر چقدر ارزانتر از سایپا میفروشن اونوقت به به وچه چه کنید
    • مهدي IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      12 17
      مشكل شما اينه خودروسازي كشور جهان سوم رو با جهان اول مقايسه ميكني. اونم كشوري كه عقب گرد داره. تو اين شرايط اين ماشين كه به امكانات روز و چهره به روز مجهز هست واقعا خوبه. درسته به پاي ماشين هاي خارجي نميرسه ولي كدوم كشور تو خاورميانه همچني چيزي طراحي و توليد ميكنه كه انتظار بالا داريم ازش؟
  • مهدی رنجبر IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    10 6
    ازلحاظ ظاهری خوب امیدوارم ازلحاظ موتوری هم خوب باشه وایرادات کوییک وساینا راکه 7ایرادبودرانداشته باشه وقیمتش زیر200میلیون باشه وگرنه ملکه قدرت خریدنداریم
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    4 7
    مفت آقا بدین یک میلیارد کی به کیه!
  • فرزاد IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    2 7
    خیلی هم عالی دقیقا شبیه برلیانس h220 حداقل سری 300 رو کپی میکردن خیلی خوشگلتر هست . البته موتور سری ۳۰۰ رو میخواستن بزارن برا کوییک که تحریم شدیم و موتور ضعیف ۸ سوپاپ تیبارو گذاشتن روش .
  • فرزاد IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    8 9
    این ماشین طاهرا دقیقا کپی برلیانس h200 هست و البته با موتور ۱.۵ توربو شارژ با ۱۱۰ اسب بخار واقعا این خوردرو از اون ماشینای تنبل به درد نخور خواهد بود مخصوصا تو نسخه اتوماتش . ۱۱۰ اسب بخار واقعا به درد نمیخوره . الان دارن موتور ۱.۲ لیتری میزنن با ۱۶۰ اسب بخار قدرت .تازه بازم از نظر قدرت میگن ماشین جون نداره بعد چطوری میخواین با ۱۱۰ اسب قدرت کراس اوور تولید کنین .
    • ثریا IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
      5 6
      حرف مفت نزن فرزاد جان
  • NL ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    3 4
    الان دارن ماشین هیبریدی اوتوماتیک برقی می‌سازند ما هنوز در ساخت ماشین با متریال های مشابه بهم بنزینی موندیم واقعا متاسفم که خودرو ساز بی کیفیتی همچون سایپا که هنوز خانواده پراید وتیبا تولید میکند
    • مسعوو IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      7 3
      هبریدی هم دارن تولید می کنند
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    1 7
    یه ساینا کوئیک و تیبای دیگه طراحان سایپا واقعا غوغا میکنن