تغییری در سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران رخ نداده است

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: متأسفانه با روی کار آمدن جو بایدن، در سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران تغییری رخ نداد؛ زیرا بارها مقامات تهران به واشنگتن اعلام کرده‌اند که باید حسن نیت خود را با بازگشت به برجام ثابت کند.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد بیانیه کشورهای اروپایی علیه ایران در مورد برجام اظهار کرد: طبق معاهده برجام، جمهوری اسلامی ایران تا ۱۵ سال آینده حق تولید میله‌های سوخت را ندارد، اما طبق ماده ۳۶ این معاهده، تهران اعلام کرده است در صورتی که مابقی اعضای برجام به تعهدات خود عمل نکنند، تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهد.

وی افزود: تولید میله‌های سوخت، نیازمند غنی سازی ۲۰ درصدی است در صورتی که جمهوری اسلامی طبق برجام، مجاز به غنی سازی ۴ درصدی است. بر همین اساس، تهران با تکیه بر ماده ۳۶، تعهدات برجامی خود را کاهش داد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: کشورهای اروپایی اراده سیاسی مبنی بر خروج از برجام را نداشتند اما به دلیل فشار سیستم مالی آمریکا مجبور شدند با تحریم‌های این کشور همراهی کنند.

امیدی ادامه داد: اروپایی‌ها نگرانند که با کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، معاهده برجام کارایی خود را از دست بدهد؛ بنابراین طی بیانیه‌های مختلف از ایران در خواست دارند به تعهدات خود بازگردد.

وی اضافه کرد: متأسفانه با روی کار آمدن جو بایدن، در سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران تغییری رخ نداد؛ زیرا بارها مقامات تهران به واشنگتن اعلام کرده‌اند که باید حسن نیت خود را با بازگشت به برجام ثابت کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: بیانیه اخیر تروئیکای اروپا، ناشی از نگرانی این کشورها مبنی بر خروج تدریجی ایران از برجام بوده و با ادبیاتی هشدارآمیز تنظیم شده بود.

کد خبر 474891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.