کرونا حداقل ۳سال مسئله کشور خواهد بود

عضو ستاد ملی کرونا گفت: اکنون‌که در ایام ماه‌های رجب و شعبان هستیم و مردم به زیارتگاه‌ها می‌روند باید برای ایجاد گشایشی در مراکز مذهبی و زیارتی توجه جدی کنیم.

به گزارش ایمنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که صبح امروز به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد با بیان اینکه خیز جدید کرونا از غرب کشور در حال شروع شدن است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این خیز کرونا از غرب کشور است احتمال اینکه وضعیت کشور عراق خوب نباشد، خیلی بالا است. چون عمدتاً استان‌های غربی درگیر شده‌اند.

وی افزود: درجاهای دیگر هم این خیز را داریم ولی بیشتر از آذربایجان غربی تا خوزستان است و متأسفانه خوزستان بدترین وضعیت را دارد و خیلی نگران‌کننده است، به‌خصوص اینکه نمونه‌هایی از ویروس انگلیسی و آفریقایی هم در کشور دیده‌شده، نگرانی را بیشتر می‌کند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه با جهش ویروس کرونا تست‌های آزمایشی گذشته به چالش کشیده شده‌اند، تصریح کرد: در مقالات کشورهای غربی مطرح‌شده بعضاً پی سی آر ها منفی هستند اما ویروس وجود دارد و این نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به ماه‌های پیش رو، اظهار کرد: اکنون‌که در ایام ماه‌های رجب و شعبان هستیم و مردم به زیارتگاه‌ها می‌روند باید برای ایجاد گشایشی در مراکز مذهبی و زیارتی توجه جدی کنیم.

وی با بیان اینکه خبرهای خوبی از نحوه توزیع واکسن و واکسیناسیون در این جلسه داده شد، گفت: مکانیسم‌های چندگانه کنترلی گذاشته‌شده تا واکسن وارد بازار سیاه نشود و اتفاقی که در آلمان و انگلیس افتاده، نیفتد و به افراد هدف با نام مشخص واکسن تزریق شود.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه باید بر فرهنگ‌سازی نظم اجتماعی بیشتر توجه کنیم، تصریح کرد: هم‌وطنانی که خارج از کشور وارد ایران می‌شوند، با توجه به چارچوب‌های نظمی که آن‌ها زندگی می‌کنند، وقتی به داخل کشور می‌رسند گویا اینجا نظمی وجود ندارد و هر کاری که علاقه‌مند هستند باید انجام دهند که نشان می‌دهد روی فرهنگ‌سازی نظم اجتماعی باید خیلی کار کنیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: مسافرینی که از انگلیس به ایران می‌آیند با وجود آنکه کلی تعهد داده بودند، وقتی وارد کشور می‌شوند پروتکل‌ها را رعایت کنند و همکاری لازم را خواهند داشت ولی همکاری نمی‌کنند و شروع به مطالبه‌گری می‌کنند. به‌خصوص هواپیمایی که اخیراً از انگلیس آمده، نیروهای مستقر در بهداشت را در انجام تست و قرنطینه و امثالهم خیلی اذیت کردند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به حجم میلیونی از اتباع خارجی در داخل کشور، اظهار کرد: مرزهای رسمی کنترل می‌شود اما متأسفانه وضعیت سرایت در خارج از کشور بیشتر است و این دردسرهایی را درست کرده است. ما مرزهای طولانی در شرق و غرب کشور داریم و تردد غیرقانونی هم خیلی داریم؛ در غرب کشور پدیده کوله بری است و از آن‌طرف مسافرینی هستند که از عراق و ترکیه می‌آیند. در شرق کشور هم تردد وسیع از کشورهای افغانستان و پاکستان را داریم. باید برای این‌ها فکری کنیم.

وی افزود: با شروع واکسیناسیون و حضور چند میلیونی اتباع خارجی که در کشور ما زندگی می‌کنند اینکه بحث واکسیناسیون آن‌ها چه خواهد شد از مسائلی است که باید به آن‌ها توجه کنیم.

نایب رئیس مجلس با اشاره به تحقیقات در خصوص کشورهایی که در آن‌ها واکسیناسیون را زودتر از ما شروع کردند، تصریح کرد: در حال حاضر داریم آثار واکسیناسیون را در آن کشورها پیگیری و مطالعه کنیم که چگونه بوده است. الان چند میلیون نفر واکسن زده‌اند و باید ببینیم آیا واکسن در کنترل بیماری و کاهش بیماری نقش داشته است یا خیر.

بنابه گزارش قدس آنلاین، قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه حداقل سه سال کرونا مسئله جدی کشور خواهد بود، افزود: با توجه به جهش‌های ژنی که این ویروس دارد به‌سرعت انجام می‌دهد کارکرد واکسن را به چالش کشیده و برداشت ما این است که کرونا در میان‌مدت حل نخواهد شد و حداقل سه سال کرونا مسئله جدی کشور خواهد بود و باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا بتوانیم به یک زندگی عادی همراه با کرونا برسیم.

کد خبر 474774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.