هدف سفر قالیباف به روسیه چه بود؟

هفته گذشته رسانه‌ها و مطبوعات کشور از سفر قریب‌الوقوع رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه برای انتقال پیامی رسمی رهبر انقلاب به ولادیمیر پوتین خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اخبار منتشر شده از جزئیات این سفر، قرار بود محمدباقر قالیباف به همراه مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی و سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی عازم روسیه عازم شده و برای انجام دیدار با پوتین یک بار در فرودگاه تهران و یک بار در فرودگاه مقصد آزمایش کرونا بدهند.

با همه این حواشی، اعلام شد که دیدار رئیس مجلس و هیئت همراه با پوتین به دلیل عدم پذیرش پروتکل‌های بهداشتی توسط رئیس مجلس، لغو شده است؛ این اتفاق باعث ایجاد موجی از واکنش‌ها و انتقادات به قالیباف شد؛ بر همین اساس، مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس در توضیحی، دلیل عدم دیدار قالیباف با پوتین را اینگونه اعلام کرد: «محمدباقر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته به همین دلیل رئیس جمهور روسیه برای دریافت پیام مهم آیت الله خامنه‌ای نماینده ویژه معرفی کرده است.»

در حالی، عدم پذیرش پروتکل‌های بهداشتی توسط قالیباف به عنوان دلیل اصلی لغو این دیدار عنوان شد که از یک هفته پیش، مساله اهمیت این پروتکل‌ها برای روسیه به عنوان پیش شرط دیدار با رئیس جمهور این کشور از سوی رسانه‌های داخلی مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته بود.

در این بین، محمدحسین فرهنگی، سخنگوی مجلس شورای اسلامی روز گذشته مدعی شد که «چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی مناسبی بکند، آنچه که اتفاق افتاد، نامه به رئیس محترم دوماً تحویل داده شد که با هماهنگی قبلی انجام شد؛ لذا نه اتفاق جدیدی بود و حواشی که در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب مطرح کردند ناصحیح بود و درست نبود.» که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به این ادعا اعلام کرد که «البته هم پروتکل‌های کرونایی و هم پروتکل ملاقات رؤسای مجالس، در واقع امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمی‌کرد و این را هم ما از ابتدا به دوستانمان در مجلس گفته بودیم. وزارت خارجه تلاشش را هم کرد، سفیر ما هم تلاشش را کرد.»

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در ادامه سخنان گفت که «این سفر از قبل پیش‌بینی شده بود و ارسال پیام رهبر انقلاب به پوتین بعداً به آن اضافه شد.» وی همه حواشی در فضای مجازی و رسانه‌ها را نادرست دانست و گفت که «این سفر دستاورد بسیار خوبی همراه داشته است.»

مشاوران و حامیان قالیباف اما موضوع تازه‌ای را مطرح کردند و با عنوان «معتمد نظام» به توصیفات خاصی پرداختند. به گفته آنها، این پیام «برای اولین بار توسط رهبری مکتوب و امضا شده و ایشان حاضر نشده‌اند آن را به فرد دیگری تحویل دهند.»

سفیر قالیباف از پیش تعیین شده بود

حجت السلام حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه از پیش طراحی شده و حامل پیام مقام معظم رهبری به رئیس جمهور روسیه بود که آقای قالیباف در سفر خود این پیام را منتقل کرد.

به گفته وی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم تراز با رئیس مجلس دومای فدراسیون روسیه بود که بر همین اساس دیداری شکل گرفت و قالیباف در این دیدار پیام رهبر انقلاب را به رئیس مجلس دوماً ارائه داد.

به گفته این نماینده مجلس، برخی به دلیل اینکه می‌خواهند تمامی کنش‌های دیپلماسی کشور تحت اختیار آنها باشد، از سفر قالیباف به روسیه استقبال نکرده و حواشی زیادی در قبال این سفر ایجاد کردند.

میرزایی خاطرنشان می‌کند: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، شاهد دستاوردهای سفر آقای قالیباف به روسیه باشیم؛ زیرا طی سال‌های گذشته، مسئولان سفرهای دیپلماتیک زیادی انجام داده‌اند، اما ملاک، دستاوردهای این سفرها است.

وزارت امور خارجه کم کاری نکرده است

حسین فدا مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به ایمنا می‌گوید: سفر محمد باقر قالیباف به عنوان رئیس یکی از ارکان مهم نظام به مسکو، مورد توجه محافل بین‌المللی قرار گرفته است؛ زیرا اولین سفر خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی است.

به گفته وی، قالیباف در این سفر در مورد موضوعات و مناسبات بین دو کشور گفت‌وگوهایی با همتای روسی خود انجام داده است؛ همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی حامل پیام مقام معظم رهبری برای رئیس جمهور روسیه بود که بر اهمیت این سفر افزوده شد.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی شامل آخرین شرایط منطقه و استراتژی جمهوری اسلامی بود.

مالکی یادآور شد که قالیباف به دعوت رئیس مجلس دومای روسیه به مسکو سفر کرد؛ بنابراین دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور روسیه از پیش برنامه‌ریزی نشده بود.

وی خاطرنشان می‌کند: بر اساس اطلاعات من، کم کاری از سوی وزارت امورخارجه رخ نداده است؛ زیرا برنامه‌ای مبنی بر دیدار قالیباف و پوتین از پیش طراحی نشده بود.

کد خبر 474727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.