نقش طراحی شهری بر سلامت شهروندان

شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث شد توجه مردم و حتی مقامات محلی شهرها به اهمیت سلامت افزایش یابد؛ این در حالی است که اضافه وزن، اگرچه با سرعتی بسیار کمتر از گسترش ویروس کرونا، در میان مردم رو به افزایش است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً ۴۰ درصد آمریکایی‌ها جز افراد چاق به حساب می‌آیند و نرخ کودکان دارای اضافه وزن این کشور طی چند دهه اخیر با افزایش چشمگیر مواجه بوده که این امر احتمال ابتلای مردم به بیماری‌های قلبی، دیابت و بعضی از سرطان‌ها را بالا برده است. گزارشات حاکی است که از هر پنج مرگ افراد بین ۴۰ تا ۸۵ سال در ایالات متحده آمریکا، یک نفر بر اثر بیماری چاقی جان خود را از دست می‌دهد و بر این اساس، پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰ تقریباً نیمی از مردم آمریکا به اضافه وزن مبتلا شوند. اگرچه چاقی یک مسئله شخصی به حساب می‌آید و نوع رژیم غذایی و فعالیت جسمی او نقش مهمی در ابتلاء به این مرض ایفا می‌کند، با این حال، طراحی شهری نیز سهم بزرگی در گرایش مردم به تحرک بر عهده دارد. در واقع، نه تنها ساختمان‌ها، بلکه نوع طراحی خیابان‌ها، پیاده‌روها و فضاهای عمومی می‌تواند در سلامت جسمی ساکنان یک شهر بسیار مهم تلقی شود.

نقش طراحی شهری بر سلامت شهروندان

شهرهایی با بیشترین نرخ چاقی در میان مردم

شهرهای مدرن ایالات متحده آمریکا اغلب به گونه‌ای طراحی شده است که امکان انجام فعالیت جسمی برای ساکنان را فراهم نمی‌آورد. در واقع، در چنین شهرهایی، خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی بیشتر به تردد وسایل نقلیه موتوری اختصاص داده شده است و به همین دلیل، مردم از ترس وقوع تصادفات، کمتر به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌پردازند. از سوی دیگر، پله‌های برقی و آسانسورها جای پلکان‌های سنتی را در اغلب سازه‌های شهری و حتی ساختمان‌های عمومی گرفته و این امر نیز، امکان تحرک ساکنان را به حداقل رسانده است.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که هر چه افزایش جمعیت در یک شهر بیشتر باشد، گرایش مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری نیز بیشتر می‌شود که در نتیجه، انجام فعالیت‌های جسمی در میان شهروندان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این ارتباط به طور شفافی حاکی است که ترویج سبک زندگی سالم تا حد زیادی به طراحی شهری بستگی دارد و مدرن‌سازی بیش از اندازه شهرها، منجر به اضافه وزن در میان ساکنان می‌شود. اگرچه اضافه وزن ناشی از طراحی شهری در سراسر ایالات متحده آمریکا ترویج دارد، با این حال، مردم در سایر نقاط دنیا نیز از این امر مستثنی نیستند و چه بسا افرادی که به خاطر نبود تحرک کافی و استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری، به چاقی و پیامدهای منفی آن مبتلا شده‌اند.

نقش طراحی شهری بر سلامت شهروندان

ایجاد شهرهای سالم

طراحی شهری در بسیاری از نقاط دنیا همچنان حول محور مشکلاتی می‌چرخد که از گذشته وجود داشته است. در واقع، برنامه‌ریزان شهری باید ابتدا به حل مسائلی در زمینه طراحی شهری بپردازند که از قدیم وجود داشته و همچنان در بعضی از شهرها ترویج دارد. به عنوان مثال، همچنان در بسیاری از شهرهای جهان، مسیر عبور کامیون‌ها از خودروهای شخصی تفکیک نشده و همین امر منجر به وقوع تصادفات زیادی در طول روز شده است. بنابراین، ایجاد تغییر در زیرساخت‌ها رویکردی است که باید به دقت مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد تا به سلامت و نجات بیشتر شهروندان منجر شود.

از سوی دیگر، در بسیاری از مناطق فقیرنشین شهرهای آمریکایی مردم همچنان به غذای سالم و تازه دسترسی ندارند و در نتیجه به بیماری‌های زیادی مبتلا می‌شوند. البته خبر خوش اینکه مقامات در بسیاری از این محله‌ها تصمیم گرفته‌اند ساکنان را به تولید محصولات کشاورزی، میوه‌ها و سبزیجات سوق دهند تا نه تنها دسترسی به غذای سالم را برای آن‌ها فراهم آورند، بلکه به کارآفرینی در میان شهروندان نیز بپردازند. حتی در تالسا، شهری در ایالت اکلاهمای ایالات متحده آمریکا، چنانچه فروشندگان غذای سالم و تازه به بازار عرضه نکنند، توسط مقامات مسئول جریمه می‌شوند و باید فعالیت خود را تا مدتی مقرر تعطیل کنند. همچنین، مقامات محلی دیترویت، بزرگ‌ترین شهر ایالت میشیگان نیز از مردم خواسته‌اند مزارع شهری ایجاد کنند و به فروش محصولات خود بپردازند.

نقش طراحی شهری بر سلامت شهروندان

افزایش گرایش مردم به تحرک

طراحان شهری آمریکا در تلاشند رویکردهایی را به کار گیرند تا از طریق آن، مردم را به تحرک بیشتر و انجام فعالیت‌های ورزشی تشویق کنند. به عنوان مثال، اخیراً و به خصوص پس از انتشار ویروس کرونا مقامات شهری به سرعت شروع به ایجاد مسیرهایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کردند و حتی بسیاری از خیابان‌های سابق را به روی خودروها بستند. در نتیجه مردم نه تنها قادرند با رعایت فاصله استاندارد به ارتباط با یکدیگر بپردازند، بلکه می‌توانند فعالیت جسمی خود را برای به حداقل رساندن اثرات زیان‌بار اضافه وزن و بیماری‌های قلبی افزایش دهند.

در بعضی از شهرهای آمریکایی که امکان پیاده‌راه شدن خیابان‌ها وجود ندارد، مقامات شهری تنها در روزهای آخر هفته چنین فضاهایی را به روی خودروها می‌بندند تا مردم آزادانه به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بپردازند. این کار دست کم به فعالیت جسمی آن‌ها در دو روز هفته منجر می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در پیشگیر از ابتلاء به اضافه وزن در میان آن‌ها ایفا کند.

نقش طراحی شهری بر سلامت شهروندان

گزارش از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 474693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.