روحانی: مراقبت در مرزهای ورودی باید بیشتر شود

رئیس جمهور گفت: مراقبت نسبت به ورودی‌ها از خارج به داخل، مخصوصا از کشورهایی که با ویروس‌های جدید آلوده هستند، باید بیشتر شود.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با تبریک فرارسیدن ماه رجب اظهار کرد: امروز میلاد امام پنجم، امام باقرالعلوم (ع) است. در ادامه میلاد امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امیرالمومنین (ع) است و سپس بعثت پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) را داریم. ماه پربرکتی است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: از همه روزهای ویژه این ماه باید استفاده کرد. ان‌شاالله همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم که هم ثواب این ایام و هم ثواب اجرای پروتکل‌های بهداشتی توأمان شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه یک سال از ورود کرونا به کشور گذشته است، تصریح کرد: همه فکر می‌کردند از پاندمی عبور کرده‌اند. با پیشرفتی که بهداشت داشته، آگاهی که به مردم دادند، تصور اینکه با یک مصیبت بزرگی مواجه شده که در طول قرن بی‌سابقه بوده است، کسی آن را تصور نمی‌کرد.

به گفته روحانی، کسی هم فکر هم نمی‌کرد، این بیماری پاندمی باشد که همه عاجز شوند؛ یعنی پولدار، ابرقدرت و کسانی که فکر می‌کردند کرات دیگر را تصرف کنند و این همه تحولاتی که در یک قرن گذشته شاهد بودیم، دنیای ربات‌ها، دیجیتالی و هوش مصنوعی، کسی فکر نمی‌کرد با این معضل بزرگ روبه‌رو شوند که از پایان ۲۰۱۹ شروع شد و هنوز درگیر این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه ده‌ها میلیون نفر گرفتار این بیماری شدند و صدها هزار نفر در این بیماری جان باختند، خاطرنشان کرد: این ویروس هر روز به شکلی ظاهر می‌شود. جهش‌های خاصی از این ویروس مشاهده می‌کنیم. همه آرزوها این بود که بشر به دارو برسد. به سمت داروهایی هم رفتند و گفتند مؤثر است و در بازار هم قیمت گزاف پیدا کرد ولی در نهایت مشخص شد این داروها درمان دقیق و واقعی نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه بشر در یک سال اخیر نتوانسته درمانی برای مقابله با ویروس کرونا پیدا کند، گفت: امیدها در پی واکسن رفت. همه هم می‌دانستند دوران تهیه واکسن با ۶ ماه و یک سال ممکن نیست. گاهی یک واکسن ۱۰ سال زمان می‌برد که به نقطه مطلوب رسیده و نواقص آن برطرف شود، ولی ناچارا راه اضطرار داده شد و واکسن مجوز عمومی داده شد، چون مرگ و میر زیاد شده بود.

هنوز مشخص نیست واکسن چقدر مؤثر است

روحانی اضافه کرد: هنوز کاملاً مشخص نیست این واکسن چقدر مؤثر است، اینکه این واکسن تا چه مدت ایمنی ایجاد می‌کند، این مسئله هم هنوز مشخص نیست. اینکه کدام واکسن کاملاً مؤثرتر است، این داستان هم کاملاً روشن نیست. اینکه واکسن‌ها در برابر جهش‌های این ویروس مؤثر هستند یا خیر، این هم روشن نیست.

وی اظهار کرد: هنوز مسائل فراوانی در زمینه مبارزه با کرونا داریم، ولی چاره‌ای نیست جز این که به سمت واکسن برویم. دنیا هم به سمت واکسن رفته است ما هم به همین صورت واکسیناسیون را آغاز کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم و به ترتیب اولویتی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب رسیده است، عمل و اجرا خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تقابل علم و دانش و تجربه بشری در برابر این ویروس همچنان ادامه دارد، گفت: این که چه زمانی علم موفق شود که این ویروس را به زانو درآورد برای ما مشخص نیست. تجربه تاریخ بشر نشان داده که در نهایت بشر پیروز می‌شود. اما یک واقعیت هم برای همه روشن شد که دانش بشر هر چقدر هم در برابر علمی که باید حاصل شود، پیشرفت کند، باز هم مقدار اندک و کمی است و نمی‌شود گفت به همه علوم و دانش‌ها دست یافتیم.

روحانی ادامه داد: چاره و راه مقابله با کرونا همچنان مراعات همه دستورالعمل‌های بهداشتی است که در یک سال گذشته انجام دادیم و راه دیگر نداریم یعنی؛ دست‌ها باید شسته شود، تجمعات باید کم شود، فاصله گذاری‌ها رعایت شود. همه این توصیه‌ها راه اصلی تا رسیدن به مرحله‌ای است که از این بیماری عبور کنیم.

وی یادآور شد: کار دیگری که باید انجام داد واکسیناسیون است که این کار را شروع کردیم و ادامه می‌دهیم چرا که کمک می‌کند بتوانیم جامعه و افراد را ایمن‌سازی کنیم و هم مرگ و میر را کاهش دهیم و هم زنجیره را قطع کنیم.

در مرزها دقت و مراقبت بیشتری شود

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز در جلسه بازهم تاکید شد که نسبت به ورودی‌ها از خارج به داخل مخصوصاً کشورهایی که با ویروس‌های جدید آلوده هستند دقت و مراقبت بیشتری شود. باید با تلاش بیشتر این مقررات به طور کامل اجرا شود. صدا و سیما، روزنامه‌ها، هواپیمایی‌های ما در خارج ابلاغ و اعلام و تکرار کنند که هرکس وارد کشور شود باید قانون و مقرراتی که برای تست و قرنطینه که اینجا وجود دارد به طور کامل مراعات کنند چرا که این موردی نیست که قابل گذشت باشد چون مساله جان میلیون‌ها انسان در میان است.

روحانی افزود: شناسایی زودهنگام مخصوصاً نسبت به ویروس جهش یافته خیلی مهم است که سریع‌تر بشناسیم. فردی که از خارج وارد یک استان یا یک شهرستان می‌شود، استاندار، فرماندار و بخشدار و مسؤول مراقبت بهداشتی همه باید مراقبت کنند اگر کسی آلوده شده بلافاصله مساله قرنطینه و مقرراتی که در این زمینه وجود دارد را اعمال کنند چرا که اینها مسائلی نیست که قابل گذشت باشد.

وی با تاکید بر این که همه دست به دست هم دهیم برای جلوگیری از خیز چهارم ویروس کرونا گفت: نزدیک عید نوروز هستیم ایام برای مردم برای کسب و کار و نظافت منزل‌ها و هم برای سفر اهمیت دارد. بنابراین اگر می‌خواهیم عید بسیار خوبی داشته باشیم از حالا باید شروع کنیم و مراقبت کنیم. اگر مراقبت‌ها از امروز شروع نشود متأسفانه دوباره با مشکلات مواجه خواهیم شد.

رئیس جمهور افزود: استان‌های دیگری هم داریم که آنها زرد بودند نارنجی شده است. این یک اعلام خطر برای همه ما و حرکت به سمت جهش چهارم است؛ بنابراین همه باید مراقبت کنیم و جلوی این کار را بگیریم و وارد موج چهارم و خیز چهارم نشویم و شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم مهار کنیم.

سبک زندگی جدید را یکسال دیگر ادامه دهیم

روحانی تاکید کرد: بدانیم حتی اگر واکسیناسیون به طور فراوان هم انجام گیرد و همه تجهیزات هم آماده باشد تا یکسال دیگر باید مراقبت کنیم. اصل این است که ما سبک زندگی را به گذشته برنگردانیم. در این یکسال یک سبک زندگی جدیدی را آغاز کردیم این سبک را حداقل تا یکسال دیگر ادامه دهیم.

وی ادامه داد: ماه عروسی‌ها است باید خیلی مراقبت کنیم که این مجالس تبدیل به مجالس عزا نشود. فاصله‌ها را مراقبت کنیم و اصول بهداشتی را مورد مراقبت خود قرار دهیم که بتوانیم در پایان سال روزهای خوبی را برای مردم داشته باشیم و آغاز سال ۱۴۰۰ مناسب‌تر از سال ۱۳۹۹ باشد که در طول این سال گرفتار این بیماری بودیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 474663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.