پایان آلودگی هوا با ایده‌های خلاق شهری

آلودگی هوا بحرانی همه‌گیر است که هیچ نقطه‌ای از جهان را به حال خود رها نکرده است؛ این روزها شهرها پوشیده در هوایی مه‌مانند، مملو از دود و گازهای آلاینده هوا هستند که آسیب‌هایی جدی به محیط زیست و سلامت انسان‌ها وارد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که به منظور حل هر گونه مشکلی، ابتدا باید علل ایجاد آن ریشه‌یابی شود. مهم‌ترین علل آلوده شدن هوا به انتشار موادی بسیار ریز و معلق در اتمسفر مانند دود، گرد و غبار و گازهایی نظیر دی اکسید نیتروژن، اوزون، گوگرد دی‌اکسید و مونوکسید کربن مربوط می‌شود. این مواد نه تنها به سلامت انسان آسیب جدی وارد می‌کند، بلکه تخریب حداکثری محیط زیست و کاهش تنوع زیستی را نیز در پی دارد.

طی یک دهه اخیر فناوری‌هایی منحصر به فرد، اقدامات ملی بیشمار و پروژه‌های خلاقانه بسیاری در راستای کاهش آلودگی هوا ارائه شده است که بعضی از آن‌ها به این بحران در یک منطقه خاص پایان بخشیده و بعضی نیز بسیار مؤثر واقع شده است. با این حال، بشر از تلاش خود برای پایان دادن به آلودگی هوا دست بر نداشته و همیشه در پی یافتن راه‌حل‌هایی مناسب‌تر از قبل در این زمینه بوده است. در ادامه به معرفی جالب‌ترین ایده‌ها و مهندسی‌های شهری برای کاهش آلودگی هوا و تبعات آن پرداخته می‌شود که البته ترتیب خاصی از نظر اهمیت آن‌ها وجود ندارد.

پایان آلودگی هوا با ایده‌های خلاق شهری

ساخت جوهر به وسیله آلاینده‌های هوا

بسیاری از ایده‌پردازان خلاق نه تنها به فکر حذف گازهای آلاینده از هوا هستند بلکه در تلاشند از این مواد مضر برای مصارف مفید بهره گیرند. مثلاً، گروهی از متخصصان آمریکایی در آزمایشگاه رسانه ام‌آی‌تی ماساچوست، راه‌حلی ارائه داده‌اند که طی آن رانندگان می‌توانند پس از ۴۵ دقیقه رانندگی به میزان ۳۰ میلی لیتر جوهر نوشتاری تولید کنند. در واقع، این نوع جوهر که به مرکب AIR-INK معروف است محصولی کامپوزیتی به شمار می‌رود که از طریق متراکم‌سازی پساب‌های گازی متکی به کربن تولید می‌شود.

پایان آلودگی هوا با ایده‌های خلاق شهری

تبدیل مه‌دود به جواهرات گران‌قیمت

بدون شک از شنیدن اینکه می‌توان از گازهای آلاینده هوا برای تولید جواهرات بسیار ارزشمند استفاده کرد، تعجب می‌کنید، با این حال، هنرمندان هلندی این کار را امکان‌پذیر کرده‌اند. این افراد خلاق، برجی زیبا و عاری از دود احداث کرده‌اند که با استفاده از مقدار کمی انرژی، یون‌های مثبتی را در هوا منتشر می‌کند که این یون‌ها به ذرات آلاینده هوا متصل می‌شوند. سپس یون‌های منفی یک بار دیگر یون‌های مثبت را به همراه گازهای گلخانه‌ای به سمت برج جذب می‌کنند و سازه اعجاب‌انگیز از ترکیب این مواد به منظور تولید سنگ‌های قیمتی برای ساخت انگشتر و سایر وسایل گرانبها استفاده می‌کند.

پایان آلودگی هوا با ایده‌های خلاق شهری

بزرگ‌ترین تصفیه کننده هوا در چین

معماران خوش ذوق چینی در ژانویه سال ۲۰۱۸، آسمان‌خراشی شگفت‌انگیز در شهر شیان احداث کردند که با ارتفاعی بیش ۱۰۰ متر می‌تواند کیفیت هوا را از هر طرف تا ۱۰ کیلومتر مربع بهبود ببخشد. بزرگ‌ترین برج تصفیه کننده هوا به وسیله گلخانه‌هایی عمل می‌کند که مساحت آن‌ها حدود نصف اندازه یک زمین فوتبال است و در اطراف پایه‌های سازه واقع شده‌اند. این گلخانه‌ها، هوای آلوده را به سمت خود جذب می‌کنند، سپس انرژی خورشیدی در آنجا به گرم‌سازی هوا و هدایت آن به سمت بالای برج می‌پردازد. در نهایت، لایه‌های متعددی که در داخل برج تعبیه شده است باعث پاکسازی هوای آلوده و خروج آن از دهانه برج به بیرون می‌شود.

البته این برج تنها یک نمونه از اقدامات معماران چینی برای کاهش آلودگی هوا است؛ سازه‌های مشابه بسیاری نیز در سایر شهرهای کشور احداث شده است که بیشترین تأثیر را در کاهش آلودگی هوا داشته‌اند.

پایان آلودگی هوا با ایده‌های خلاق شهری

حمل و نقل رایگان

بر هیچ کس پوشیده نیست که دود ناشی از تردد خودروها بزرگ‌ترین سهم را در آلودگی هوا دارد. در همین راستا، مقامات رسمی آلمان تصمیم گرفته‌اند استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را در سراسر کشور رایگان کنند تا از این طریق مردم را به خودداری از تردد به وسیله خودروهای شخصی سوق دهند. این تصمیم در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ اتخاذ شد و در مدت زمانی کوتاه، مورد استقبال بسیاری از شهروندان آلمانی قرار گرفت.

پایان آلودگی هوا با ایده‌های خلاق شهری

پرورش جنگل‌های عمودی شهری

کشور چین به علت صنعتی شدن شدید، یکی از آلوده‌ترین نقاط دنیا به شمار می‌رود که البته طی چند سال اخیر به لطف پروژه‌های متعدد، کیفیت هوا در شهرهای مختلف آن بهبود یافته است. به عنوان مثال، نانجینگ کلانشهری در استان جیانگسو، میزبان جنگلی عمودی است که علاوه بر زیبایی منحصر به فرد خود، از طریق جذب ۲۵ تن دی اکسید کربن و انتشار کافی گاز اکسیژن، هوایی حدود سه هزار برابر سالم‌تر از حد معمول برای ساکنان منطقه به ارمغان می‌آورد. این ساختمان بیش از سه هزار نوع گیاه را در خود جای داده و ساخت آن در سال ۲۰۱۸ به پایان رسیده است.

پایان آلودگی هوا با ایده‌های خلاق شهری

آگاه‌سازی مردم از اهمیت پاکی هوا

آموزش همه‌گیر، یکی از بهترین ایده‌هایی به شمار می‌رود که تا کنون در زمینه کاهش آلودگی هوا مطرح شده است. در واقع، اگر مردم از زیان‌های آلودگی و اهمیت تنفس هوای پاک آگاه باشند، در به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای مهم‌ترین نقش را به عهده خواهند گرفت.

کارکنان یکی از مؤسسات خیریه زیست‌محیطی در بریتانیا کیت‌هایی آزمایشی در اختیار مردم قرار داده‌اند تا در مورد کیفیت هوا در محل سکونت خود آگاهی بیشتری کسب کنند. این کیت‌ها، به شکل یک لوله شیشه‌ای با درپوشی پلاستیکی به مردم تحویل داده می‌شود و دستورالعملی بسیار راحت دارد که امکان تجربه تفاوت بین هوای پاک و آلوده را برای کاربران فراهم می‌آورد.

پایان آلودگی هوا با ایده‌های خلاق شهری

کد خبر 474622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.