فرانسه می‌تواند نقش میانجیگر را بازی کند؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: فرانسه در جایگاه ایفای نقش میانجی در قبال هیچ‌کدام از کشورهای عضو برجام نیست، به عبارت روشن‌تر، طرف اروپایی و آمریکایی نیز این کشور را در این جایگاه نمی‌بینند و برای همین اخیراً اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که مواضع پاریس، مواضع این اتحادیه نیست.

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد نقش میانجیگری فرانسه بین آمریکا و ایران اظهار کرد: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً اعلام کرده که می‌تواند «میانجی صادقی» برای ازسرگیری مذاکرات بین آمریکا و ایران باشد؛ این در حالی است که میانجیگری مقدمات و الزاماتی دارد که بر اساس آنها نمی‌توان فرانسه را در این جایگاه پذیرفت؛ زیرا اولین و ضروری‌ترین بحث در امر میانجیگری، آن است که این امر مهم باید از سوی دولتی انجام شود که خودش یک طرف مذاکره نبوده و خودش از کشورهای عضو برجام نباشد؛ ضمن آنکه این کشور در قالب اتحادیه اروپا تعهدات برجامی خود را انجام نداده و نمی‌تواند نقش میانجی را ایفا کند.

وی افزود: موضع کشور میانجی باید بی طرف باشد در صورتی که فرانسه در این ماجرا نه‌تنها بی‌طرف نیست، بلکه موضعی ضد ایرانی دارد. با در نظر گرفتن این نکته که شرط میانجیگری، بی‌طرفی است، این پیشنهاد از سوی فرانسه در حالی که به تعهدات خود عمل نکرده، نقض غرض محسوب می‌شود؛ همچنین موضع این کشور در قبال ورود عربستان و برخی کشورهای منطقه به مذاکرات برجامی نیز مثبت است؛ البته ممکن است بعد از قرارداد با عربستان و کسب سود از این طریق، برای خوشایند طرف عربی این حرف‌ها را زده است و این موضوع مهم، موضع رسمی و قطعی این کشور در سیاست خارجی نباشد. در واقع معتقدم که این بیشتر یک تاکتیک بوده است برای اینکه تعامل مالی بیشتری با کشورهای منطقه از جمله ریاض داشته باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: سابقه کارشکنانه فرانسه در جریان مذاکرات برجامی دلیلی برای جدی نگرفتن ایده آن به عنوان یک میانجی است که از سوی برخی مورد اشاره قرار می‌گیرد؛ البته دراین‌باره نیز شخصاً اشاره به این موضوع را ضروری می‌دانم که اعتراضات پاریس، بعد از دور دوم مذاکرات ژنو و در حالی مطرح شد که آنان با متن توافق ایران و آمریکا در مسقط مواجه شده و این امر باعث ناراحتی آنها شده بود. در حقیقت از این نظر و در آن مقطع حق داشتند که بر اساس منافع ملی خود اعتراض کنند و این را نباید به حساب کارشکنی در حصول برجام دانست. منافع آنان رسیدن به برجام بود و دیدیم که بعد از آن نیز از طریق کمپانی‌های پژو و رنو خواستند وارد بازار ایران شوند.

بهشتی پور یادآور شد: فرانسه در جایگاه ایفای نقش میانجی در قبال هیچ‌کدام از کشورهای عضو برجام نیست. به عبارت روشن‌تر، طرف اروپایی و آمریکایی نیز این کشور را در این جایگاه نمی‌بینند و برای همین اخیراً اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که مواضع پاریس، مواضع این اتحادیه نیست.

وی تصریح کرد: در پایان باید به این مساله نیز اشاره کنم که به اعتقاد من، اگر بنا بر مذاکره باشد باید مستقیماً با آمریکا گفت‌وگو کرده و مسائل را حل کنیم؛ زیرا اروپا تاکنون نخواسته یا نتوانسته کاری از پیش ببرد؛ البته درک شخصی من این است که اروپا در برابر هژمونی مالی ایالات متحده قادر نبوده بهتر از این عمل کرده و مشکلات را حل‌وفصل کند؛ بنابراین مذاکره مستقیم به استفاده از میانجی ارجحیت دارد. ضمن اینکه اگر تصمیم مسؤولان استفاده از میانجی باشد، آقای بورل که مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و ریاست کمیسیون مشترک برجام را هم بر عهده دارد، بهتر می‌تواند این کار را انجام بدهد و شاید به پیشنهاد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم توجه کند.

کد خبر 474615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.