از بازداشت دو عضو شورای شهر تا نامه محرمانه برکناری شهردار اهواز

تعطیلی شورای شهر شیراز، تذکرهای شورا به شهرداری تهران، ادامه کار شهردار اهواز با وجود ارسال گزارش به سازمان بازرسی و بازداشت اعضای دو شورای شهر دیگر، مهم‌ترین حواشی پارلمان شهری در هفته‌ای است که گذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سه هفته پیش بود که بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری شیراز با پیشنهاد افزایش ۱۰۰ میلیارد تومانی به شورای اسلامی شهر تقدیم شد و اعضای کمیسیون تلفیق پس از دو هفته بررسی در صد و هفتاد و یکمین جلسه علنی شورا آن را مصوب کردند.

علی‌رغم مخالفت برخی اعضا از جمله محمدتقی تذروی که هفته پیش در نطق پیش از دستور خود به انتقادی تند از افزایش بودجه شهرداری پرداخت و این اعمال افزایش را منجر به ایجاد تورم و چوب حراج به دارایی‌های شهر دانست، بودجه ۱۴۰۰ شهرداری شیراز، با تصویب در هفته جاری به شش هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس شورای شهر نیز در نطق پیش از دستور خود از تنظیم دقیق بودجه و در نظر گرفتن عدالت اجتماعی در آن تقدیر و تشکر کرد.

در بخش پایانی جلسه تصویب بودجه، طرح دوفوریتی مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای شورا از ۲۵ بهمن‌ماه به تصویب رسید و اعضا به تعطیلی هفت روزه رفتند.

سولماز دهقانی، منشی شورا در زمان طرح این دستور کار گفت: خسته شده‌ایم، شورا را تعطیل کنید.

سعید نظری، سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان اینکه حجم کار اعضای این شورا در هفته‌های اخیر زیاد بود و همین موضوع آنها را خسته کرده است، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تکالیف زیادی در یک ماه‌های اخیر در دستور کار اعضای شورا بود. چند ماهی است که اعضای شورا از مرخصی استفاده نکرده‌اند و به همین سبب، تعدادی از آن طرحی برای تعطیلی یک هفته‌ای کمیسیون‌ها، صحن علنی و کمیته‌های شورای شهر شیراز ارائه کردند.

تهران؛ وعده‌های پوچ شهرداری و تذکرهای بی‌پاسخ

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به دلیل عمل نکردن به وعده خود مبنی بر احداث پلی در منطقه پنج، از سوی حجت نظری عضو شورای شهر تذکر گرفت.

حجت نظری در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر در تذکری گفت: تذکر بنده درباره یک اقدام عمرانی است که قرار بوده ۲۰ فروردین ماه پلی در منطقه ۵ تهران جمع‌آوری شود. بخشی از این صورت جلسه اجرایی شد اما بخش مهم آن اجرا نشده است. با توجه به مراجعات مکرر شورایاران و ساکنان محل، برای احداث مجدد پل که قرار بوده از ۲۵ فروردین آغاز شود، هنوز هیچ اقدامی نشده و معاونت فنی و عمرانی نیز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

نظری تاکید کرد: این برازنده مدیریت شهری و شهرداری نیست که هیچ اقدامی برای وعده‌ای که می‌دهد، انجام ندهد.

در هفته جاری محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: تاکنون اعضای شورا ۸۳۳ تذکر به شهرداری و ادارات و سازمان‌های دیگر در کشور داده‌اند که حدود ۷۰۰ مورد مربوط به شهرداری تهران است اما هنوز به ۵۰ تذکر اعضای شورا پاسخ داده نشده و قرار است پیگیری شود.

در هفته‌های اخیر شائبه طرح سوال از شهردار توسط اعضای شورا به دلیل بی‌توجهی‌های شهرداری به تذکر اعضا نیز مطرح شده بود که رئیس شورای شهر مدعی شد این موضوع منتفی شده است.

اهواز؛ ادامه کار شهردار قانونی است؟

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به نامه بازرسی کل کشور برای برکناری شهردار اهواز گفت: گزارش نشست اعضای شورای اسلامی شهر اهواز درباره این نامه به سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده است.

عبدالزهرا سنواتی در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز در گفت‌وگویی، اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور درباره برکناری شهردار اهواز نامه‌ای به این شورا ارسال کرده بود که حسب وظیفه، یک روز پس از دریافت این نامه، با اعضای شورا نشستی برای تصمیم گیری درباره آن برگزار کردیم.

وی افزود: این نامه محرمانه بوده و تا زمانی که سازمان بازرسی کل کشور اجازه ندهد، نمی‌توانیم درباره محتوای آن اطلاع رسانی کنیم؛ دستگاه‌های نظارتی بر اساس قانون مکاتبه کرده و تذکر می‌دهند و این نامه نیز بر اساس گزارشی بود که قبلاً اعلام شده و کاملاً قانونی است.

وی ادامه داد: در نشست سه شنبه ۱۴ بهمن، هشت عضو این شورا مخالف و پنج عضو دیگر موافق برکناری شهردار اهواز بودند، که گزارش این نشست و اتفاقات مرتبط با آن را به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده‌ایم.

با وجود این حواشی، شهردار اهواز به فعالیت خود ادامه داده و محمدرضا ایزدی، عضو شورای شهر اهواز با اشاره به ارسال نامه سازمان بازرسی کل کشور به شورای شهر اهواز در خصوص عدم صلاحیت شهردار برای ادامه خدمت، تصریح کرد: در این نامه آمده است که طبق بند د تبصره ۴ از ماده ۸۰، اعضای شورا در خصوص ادامه یا عدم ادامه کار شهردار باید رأی بدهند؛ در پی نامه سازمان بازرسی کل کشور، صحن علنی شورای شهر اهواز برگزار شد و شهردار اهواز با هشت رأی در سمت خود ابقاء شد.
در حالی که در این نامه عنوان شده بود که شهردار اهواز مدارک لازم سابقه کار برای این سمت را ندارد. در این صورت، چرا اداره کل بازرسی نامه‌ای به وزارت کشور در خصوص لغو حکم شهردار ارسال نکرده است؟

سیدکریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز درباره ارسال نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص اینکه شاعری مدارک لازم برای سمت شهردار را ندارد، گفت: نمایندگان اهواز از وزیر کشور در این خصوص طرح سوال کردند و پاسخ وزیر به این سوال قانع‌کننده نبود، بنابراین وزارت کشور باید پاسخگوی مردم و نمایندگان در این خصوص باشد.

فردیس؛ شورای نوپا و پرحاشیه عبرت مردم شود

علی‌اکبر ایمانی، امام جمعه فردیس از مردم خواست از تجربه گذشته در انتخابات شورا استفاده کرده و از دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در خواست کرد که از اقدامات تخریبگرانه و به ناحق برخی کانال‌ها با نام شفافیت در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به حواشی اخیر مدیریت شهری، افزود: مردم با انتخاب درست می‌توانند از آسیب به شهر جلوگیری کنند. اگرچه منکر اقدامات مثبت مجموعه کنونی شورا نیستیم اما باید در انتخاب اعضای شورای شهر از تجربه گذشته خود استفاده کنیم تا دوباره ضربه نخوریم.

ابوالفضل اینانلو، فرماندار فردیس نیز استقلال شورا و شهرداری فردیس، اظهار کرد: فردیس و مرکز استان و شهرستان‌های ملارد، قدس و شهریار بسیار به هم نزدیک هستند و تداخل دارند و مشکلاتشان بر هم تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه فردیس دو مرحله جدایی از کرج داشته است، ادامه داد: علیرغم اینکه توجیه قانونی و مستدل در وزارت کشور برای شهرستان شدن فردیس وجود نداشت، با پیگیری‌های امام جمعه، مردم و مصوبه دولت دهم به شهرستان تبدیل شد اما انتزاع شورا و شهرداری فردیس می‌توانست با الگوبرداری از تهران در خصوص مدیریت شهرداری‌های ری و شمیرانات، همچنان تحت نظارت شورای اسلامی شهر کرج باقی بماند و دو منطقه ۳ و ۱۰ به ۴ منطقه تبدیل شود که علیرغم مخالفت‌های موجود، این امر انجام نشد.

وی افزود: علیرغم اینکه مجموعه شورای شهر فردیس با فرمانداری تعامل و ارتباط خوبی داشته است اما تا کنون انسجام لازم برای مدیریت شهر را نداشته و در سه سال گذشته، شش شهردار و سرپرست را برای شهر انتخاب کرده است و انسجام لازم برای مدیریت شهر را نداشته است.

فرماندار فردیس اظهار کرد: با توجه به مسائل موجود، با اسناد و مدارک لازم دو مرتبه موضوع انحلال شورای فردیس را در هیأت حل اختلاف استان با عضویت استاندار البرز، رئیس کل دادگستری، نماینده شورای استان، نمایندگان قبلی و فعلی مردم کرج و فردیس در مجلس مطرح کردم که اعضای محترم این شورا با توجه به جمیع جهات مجموعاً انحلال شورای فردیس را به صلاح ندیدند و ما ملزم به اجرای تصمیم هیأت حل اختلاف استان هستیم. اما امیدواریم مجموعه مدیریت شهری فردیس در ماه‌های پایانی به گونه‌ای عمل کنند که مردم نابسامانی‌ها را فراموش کنند.

آبسرد؛ بازداشت چهارمین عضو شورای ۵ نفره

دادستان عمومی و انقلاب دماوند با اشاره به بازداشت یکی دیگر از اعضای شورای شهر آبسرد، اظهار کرد: در راستای رسیدگی به پرونده تخلفات در شهرداری آبسرد، چهارمین عضو از شورای پنج نفره شهر آبسرد نیز بازداشت شد.

وی ادامه داد: تاکنون در خصوص این پرونده مجموعاً ٢٧ نفر بازداشت شدند که شامل چهار عضو شورای شهر، شهردار، پنج پیمانکار، یک دهیار و ۱۶ نفر از کارمندان شهرداری آبسرد می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب دماوند گفت: رسیدگی به این پرونده به طور جدی در دستور کار قرار دارد و تحقیقات در مورد تخلفات ادامه خواهد داشت.

لواسان؛ ادامه دستگیری‌ها در شورای شهر

رئیس حوزه قضائی لواسانات گفت: دو نفر از اعضای شورای شهر لواسان به همراه یک نفر از کارمندان شهرداری لواسان دستگیر شدند.

سال گذشته نیز سه تن از اعضای شورای شهر لواسان بازداشت شده بودند که با این اتفاق، همه پنج عضو این دوره شورای شهر لواسان، در عمل از دایره فعالیت خارج شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسانات عصر یکشنبه با انتشار توئیتی نسبت به قانون شوراها انتقاد کرد و نوشت: بارها عرض کرده‌ام باید قانون شوراهای شهر و روستا و شهرداری‌ها اصلاح شود، همچنین روندها و فرآیندها و کمیسیون‌ها شفاف گردد. تا کی باید برای مردم هزینه ایجاد کرد؟ نمایندگان مجلس به داد برسید.

کد خبر 474523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.