تکلیف مجلس به بانک‌ها برای کمک به رونق بازار مسکن

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

دوشنبه ۲۰ بهمن

جلسه علنی دوشنبه مجلس به ریاست سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی برگزار شد و ادامه بررسی طرح جهش تولید و تأمین مسکن در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. در این جلسه علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس هم از بستری شدن نماینده بوکان در بیمارستان خبر داد و گفت: صبح امروز نام حبیب‌زاده نماینده بوکان به عنوان غایب قرائت شد اما ایشان در بیمارستان بستری هستند.

بامیری: لغو تحریم‌ها تنها شاخص برای راستی آزمایی طرف مقابل است

حسین بامیری نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی دوشنبه مجلس ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدایی چون سردار سلیمانی گفت: این مسئولین و ما وکلای مردم هستیم که باید با عمل به وظیفه در خدمت به کشور و نظام موجب تقویت امید در مردم شویم، در این راستا و با لبیک به توصیه‌های مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان بر رعایت اصول اخلاقی در میان انتقادات چند سوال را از سر دلسوزی خطاب به دولتمردان مطرح می‌کنم.

وی افزود: مگر قرار نبودکه هم چرخ معیشت بچرخد و هم چرخ سانترفیوژها، آیا چنین شد؟ چرا برای اخذ مجوز مذاکره مجدد با کسانی که زیر تعهداتشان در برجام زدند نباید امور معیشتی مردم را جزو اصول و ملاحظات خود قرار دهید؟ دولت جدید آمریکا درصدد تحمیل مذاکرات موشکی و منطقه‌ای است، مسئله ما بازگشت آمریکا به برجام نیست بلکه آنها باید تمام تحریم‌های ظالمانه را لغو کنند و دست از سر منطقه بردارند.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور بیان کرد: قانون راهبردی مصوب مجلس دقیقاً با همین هدفگذاری بوده است و دست طرف مقابل را برای بازی با کلمات و دادن وعده‌های توخالی بسته است، طبق قانون مجلس لغو تحریم‌ها تنها شاخصی است که با آن رفتار طرف مقابل راستی آزمایی می‌شود و لاغیر.

نماینده مردم لردگان اظهار کرد: پیش کشیدن مذاکره بر سر توانایی موشکی از آن سخن‌های عجیب و خنده داری است که مرغ پخته را به خنده وامی‌دارد، زهی خیال باطل، روشن است اگر همین توانایی‌های موشکی و اقتدار نیروهای مسلح نبود به چه میزان برنامه‌های تجاوزکارانه را به اجرا می‌گذاشتند.

علیزاده: دولت خسارت‌های وارده به مردم در بورس را جبران کند

حسن علیزاده نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی دوشنبه مجلس ضمن تبریک بمناسبت دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما جوانان نسل دوم انقلاب نخواهیم گذاشت ضد ارزش‌ها به ارزش تبدیل شود، ایستاده ایم تا دستاوردهای این انقلاب ارزشمند را حراست کنیم و به نسل‌های بعدی تحویل دهیم، در مقابل هجمه‌ها و میلیاردها دلار هزینه و اتاق‌های فکری که ارزش‌ها، انقلاب و اسلام ما را نشانه رفته اند ایستادگی می‌کنیم.

وی افزود: ابتدا به خود و همکارانم در مجلس و سپس به دولتمردان و دیگر مسئولان گوشزد می‌کنم. به خود آییم و نگذاریم با جنگی نرم و با استراتژی‌های ضد نظام به راحتی بر ذهن جوانان مت تأثیر بگذارند و عفاف و حجاب زنان ما را برای رسیدن به اهداف خودشان وسیله قرار دهند، امروز مردم ما بیدار هستند، ما ویترین نظام مقدس جمهوری اسلامی هشتیم و باید در همه زمینه‌ها تصویری سالم و پاک از خود بر جای بگذاریم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم است یادآور شوم، یادآور رنج‌های روزمره مردمان، نداشتن ابتدایی‌ترین امکانات زندگی، ایستادگی شأن پای رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی و لازم است از گرانی و تورم و بیکاری و از صبوری این مردم شهیدپرور بگویم اما ما در مقابل این همه ایستادگی و نجابت چه کرده ایم؟ هیچ، دائماً توپ را به زمین این و آن انداخته ایم و شانه از زیر بار مسئولیت خالی کرده ایم، در این چند سال دشمن تمام همت خود را بر فشار بر مردم و مأیوس کردن آنها قرار داده است؛ به امید اینکه مردم چهل سالگی انقلاب خود را نبینند اما غافل از اینکه مردم ما همیشه پای انقلاب و باورهای خود ایستاده و تلاش کرده‌اند که این خواب پریشان دشمنان هیچ موقع تعبیر نشود.

نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی گفت: با نگاه عمیق به چند سال گذشته متوجه خواهیم شد که وضع موجود و مشکلات ایجاد شده در کشور، محصول عدم اعتماد به ظرفیت‌های داخل به ویژه جوانان بوده و شروع این مشکلات اعتماد غلطی بود که در موضوع مذاکره با شیطان بزرگ صورت گرفت و نتیجه آن چیزی جز خسارت و عقب ماندگی نبود، توصیه می‌کنم دولت در مدت زمان باقی مانده از عمر خود دیپلماسی مقاومت را سرلوحه مذاکرات خود قرار دهد.

وی ادامه داد: امروز همه ملت ایران می‌دانند تلاش‌های دولت برای حل مشکلات مردم به هیچ وجه کافی نبوده و تاکید می‌کنم دولت عزم خود را برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در کنار مجلس یازدهم بکار گیرد.

علیزاده در پایان اضهار کرد: این روزها مردم با دعوت شخص رئیس جمهور که گفتند همه چیز را به بورس بسپارید از ورود به بازار سرمایه متضرر شده اند و رئیس جمهور نیز سپس این میزبانی را رها کردند و ضلع اصلی این بازار را که مردم بودند فراموش کردند، این موضوع به هیچ وجه قابل بخشش نیست لذا انتظار می‌رود دولت عزم خود را به کار گرفته و خسارت‌های ایجاد شده برای مردم را جبران کند.

شریعتی نیاسر: تشکیل دولت جوان حزب اللهی ضرورتی اجتناب ناپذیر است

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی دوشنبه مجلس گفت: چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حالی با افتخار از راه می‌رسد که ایران اسلامی در یکی از مهمترین برهه‌های تاریخی خود قرار دارد، استقلال و آزادی دو دستاورد کلیدی انقلاب اسلامی است که دستان الهی امام عزیزمان به ما هدیه کرد، استقلال ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، دفاعی و فرهنگی دارد که استقلال سیاسی و حق مردم بر تعیین سرنوشت کشور هم بنی صدر خائن و هم آیت الله خامنه‌ای خادم را با رأی مستقیم مردم رئیس جمهور کرد.

وی گفت: در ادامه لطف الهی و آگاهی مردم و منتخبان آنها در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری یکی را منعزل از قدرت و دیگری را منتخب به رهبری انقلاب کرد و این پویایی و آگاهی فزاینده توأمان در انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد، امروز اما استقلال اقتصادی کشور با ناکارآمدی‌ها، کم‌کاری‌ها و نگاه به بیرون در معرض تهدید جدی است، اگر بخواهیم استقلال سیاسی‌مان حفظ و استقلال فرهنگی‌مان ترمیم و استقلال دفاعی‌مان کارآمد بماند، نیازمند استقلال اقتصادی هستیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سفر مهم رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه در ادامه مسیر درست مجلس یازدهم در تصویب قانون مهم اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است، معنای دقیق مردم سالاری دینی آن است که رهبر حکیم انقلاب اسلامی از این گام مهم مجلس برای توقف و تغییر مسیر فشار یک طرفه غرب به ایران حمایت و با پشتوانه مردمی نهفته در این تصمیم راهبردی، پیش شرط راستی‌آزمایی لغو کامل تحریم‌ها را برای آمریکا به عنوان حرف قطعی نظام تعیین و رئیس همین مجلس را سفیر پیام مهم خود به روسیه کند.

وی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد: اینکه دولت پس از مواضع احساسی اولیه، مبنی بر عدم ارائه لایحه اصلاحی به تصمیم عاقلانه همکاری با مجلس رسیده است مورد استقبال ما است، اما انتظار می‌رود اشکالات متعدد مورد اعتراض کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس در لایحه اولیه مورد اصلاح جدی از سوی دولت قرار گیرد که مهمترین آنها رعایت نامه رهبر انقلاب، حذف کسری بودجه، شفاف کردن اعداد مخفی در تبصره‌ها، رعایت سقف مجاز انتشار اوراق مالی و جدول هدفمندی برنامه ششم، واقعی کردن و کاهش منابع ریالی نفتی پیش‌بینی شده در بودجه، کاهش هزینه‌های اضافی، عادلانه کردن نظام حقوق و دستمزد و مالیات و انضباط بخشی و صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌های دولتی است.

شریعتی گفت: مجلس یازدهم نخستین مجلس گام دوم انقلاب است و دولت سیزدهم نیز نخستین دولت در این مقطع جدید خواهد بود، ضروری است همه ما برای تحول همه جانبه در قوه اجرایی کشور منطبق بر بیانیه گام دوم تلاش کنیم که یک سند راهبردی برای دهه‌های آینده انقلاب اسلامی است، تشکیل دولت جوان حزب اللهی با ۷ شاخص انقلابی‌گری، تحول‌گرایی، عدالت‌طلبی، فسادستیزی، کارآمدی، جوان‌گرایی و تجربه‌محوری ضرورتی اجتناب ناپذیر است اما تنزل مفهوم راهبردی گام دوم به موضوع رقابت‌های سیاسی و تعیین مصادیق انتخاباتی به طور قطع جفا بر رهبری، انقلاب و مردم است، گام دوم به همه انقلابی‌ها در ایران و همه اجزای جبهه مقاومت در منطقه و جهان تعلق دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گام دوم متعلق به آن جوان جهادی بدون تریبون سیاسی است که بی توقع مزد و تشکر در حال خدمت‌رسانی به محرومان است، گام دوم متعلق به آن متخصص گمنام درون آزمایشگاه‌ها از جمله ستاد اجرایی فرمان امام است که در حال تحقیق و ساخت واکسن داخلی کرونا برای سلامتی مردم است و گام دوم متعلق به آن مادر شهید مدافع حرم است که همچنان چشم به راه جوان شهیدش نشسته است.

وی در پایان عنوان کرد: دولت را به قدر دانستن ۱۰۰ روز پیش رو برای رعایت بیشتر منافع ملی و خدمت‌رسانی بیشتر دعوت و از اعتماد مجدد آنها به روبه صفتان کاخ سفید برحذر می‌دارم.

تکلیف مجلس به بانک‌ها برای کمک به رونق مسکن

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح تولید و رونق مسکن در جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس شورای اسلامی ماده ۴ این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی مکلفند حداقل ۴۰ درصد از تغییرات مانده تسهیلات پرداختی در هر سال مالی را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند. به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل یک میلیون و ششصد هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

به موجب تبصره ۱ این ماده بانک‌های تخصصی به تشخیص بانک مرکزی، به غیر از بانک مسکن از شمول احکام این ماده مستثنی هستند.

طبق تبصره ۲، تسهیلات فوق براساس نیاز سالانه مسکن در طرح‌ها و برنامه‌های اعلام شده وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود. در صورت ترکیب منابع بانک عامل با منابع صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسهیلات براساس نسبت مشارکت منابع صندوق ملی مسکن با بانک عامل و براساس نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار، محاسبه می‌گردد.

به موجب تبصره ۳، تسهیلات مربوط به ساخت واحدهای این قانون پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به خریدار منتقل می‌شود. مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی، بیست ساله می‌باشد. در صورتی که افزایش طول دوره ساخت ناشی از قصور و کوتاهی سازنده باشد، سود دوران مشارکت مدت زمان افزایش یافته با تأیید وزارت راه و شهرسازی برعهده سازنده می‌باشد.

طبق تبصره ۴، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در صورت پرداخت تسهیلات موضوع این ماده مجاز به انتشار اوراق رهنی در چارچوب مقررات بانک مرکزی هستند.

به موجب تبصره ۵، سازمان امور مالیاتی موظف است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده، مالیاتی برابر بیست درصد (۲۰ درصد) تعهد انجام نشده را از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز نماید این مبلغ صد درصد تخصیص یافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریز می‌شود.

الهیان: دولت سوم اسفند قانون لغو تحریم‌ها را اجرایی کند

زهره الهیان در تذکری در جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سوم اسفندماه موعد اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها است که براساس آن اگر دوماه از تاریخ تصویب این قانون، لغو تحریم اتفاق نیفتد خروج جمهوری اسلامی از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی باید اتفاق بیفتد لذا دولت سرموقع خروج از پروتکل الحاقی را رقم بزند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از مواضع قاطعانه، حکیمانه و مدبرانه رهبری تشکر می‌کنم و به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حمایت کمیسیون و مجلس از این مواضع را اعلام می‌کنم. شروط بازگشت به برجام پیام عزت و اقتدار ملت ایران بود و این پیام را به دشمنان و نظام و نفوذی‌های داخلی داد که عزت و اقتدار ملت ایران قابل معامله با هیچ چیز نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت اجرای قانون لغو تحریم‌ها را جدی بگیرد، اظهار کرد: از سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه تشکر می‌کنم که طبق قانون مصوب غنی سازی ۲۰ درصد را عملیاتی کردند منتظریم که سازمان انرژی اتمی رآکتور جدید را طراحی و ساخت آن را شروع کند.

الهیان در پایان خواستار ارائه لایحه جامع سازمان‌های مردم نهاد به مجلس شورای اسلامی شد.

حاجی دلیگانی: استیضاح وزیر اقتصاد به خاطر بورس اعلام وصول شود

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در تذکری در جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از رئیس مجلس و همکاران خواستم استیضاح وزیر اقتصاد را به خاطر بورس اعلام وصول کنند که امیدوارم به زودی انجام شود زیرا مردم واقعاً در مصیبتی گرفتار شده‌اند.

وی در تذکری به رئیس جمهور اضافه کرد: اگر ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه اجرا شده بود خودکفایی در کشاورزی و امنیت غذایی حاصل می‌شد و دغدغه روغن خوراکی، شکر، مرغ و تخم مرغ را نداشتیم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دهم دی‌ماه وزیر کشور اعلام کرد که تا چند روز آینده صادرات ماسک، کیت تشخیصی و دستگاه اکسیژن ساز آزاد می‌شود اما تا الان این ابلاغیه به گمرک نرسیده لذا از وزارتخانه‌های اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و معدن و کشور می‌خواهیم این موضوع را عملیاتی کنند، چرا که در غیر این صورت ۱۰ هزار نفری که تولید ماسک می‌کنند بیکار می‌شوند و شغلشان را از دست می‌دهند و ۲۶۰ واحد تولیدی که مشغول تولید این محصولات هستند نیمه فعال می‌شوند.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: در ابتدای کرونا ما کمبود این اقلام را داشتیم اما الان نه تنها خودکفا شده‌ایم بلکه می‌توانیم صادر کنیم.

کد خبر 474480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.