تلفات بیش از ۵ هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله

افزایش تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله تا هشدار درباره هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران، تعیین مسئول برای پیگیری روند درمان هیرمان، نامه‌ رئیس دفتر رئیس جمهور برای رسیدگی به وضعیت تالاب گاوخونی و تلاش برای رنسانس هسته‌ای در اروپا برخی عناوین بسته خبری هفتگی محیط زیست ایمنا است که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران شمار پرندگان مهاجر آبزی تلف شده در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان را بیش از ۵ هزار بال اعلام کرد.

حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه طی ۱۳ روز گذشته ۵ هزار و ۱۰۰ قطعه پرنده مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان تلف و لاشه آنها جمع آوری شده است، افزود: روز چهارشنبه یک هزار و۴۶۲ بال پرنده تلف شده از سطح خلیج و تالاب جمع آوری شدند.

وی با اظهار اینکه چنگر معمولی، فلامینگو و مرغابی بیشترین شمار گونه‌های تلف شده را تشکیل می‌دهند، افزود: عملیات پایش و جمع آوری لاشه‌ها توسط اکیپ‌هایی از محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستانی‌های گلوگاه، بهشهر و اداره کل در حال انجام است، بیشتر لاشه‌های از سطح حوزه خلیج در حوزه بندرگز به سمت تالاب، در حوزه قلعه پایان گلوگاه و ضلع جنوبی ساحل جمع آوری شده است؛ علت مرگ پرندگان در دست بررسی است.

تلفات بیش از ۵ هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله

محیط‌بانان و جنگلبانان دیگر زندانی نمی‌شوند

هیئت وزیران در جلسه‌ای به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری «آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگلبانی» را تصویب کرد.

این آئین‌نامه مشتمل بر نحوه تأمین و پرداخت مبالغی است که در پوشش بیمه‌ای و همچنین قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری به مشمولان این قانون پرداخت می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرده است که «به موجب این آئین‌نامه، دیه و خساراتی که بر اثر به‌کارگیری سلاح توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگلبانی با رعایت مقررات قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری حادث شده باشد، از محل اعتبارات مربوط توسط دستگاه اجرایی بر اساس رأی مرجع قضائی پرداخت خواهد شد.»

جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور نیز با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست چند سال است این حمایت‌ها را انجام می‌دهد، می‌گوید: سازمان حفاظت محیط زیست پیش از ایجاد این صندوق با ردیف بودجه حق الکشف‌ها، بخشی از مشکلات محیط‌بان‌ها را حل می‌کرد. بعدها نیز صندوق ملی محیط زیست بخشی از حمایت را برعهده گرفت اما در صورت بروز چند اتفاق همزمان، هیچ‌کدام از این کمک‌ها، کفاف هزینه‌های چند پرونده را نمی‌داد که هم‌اکنون با موضوع بیمه محدودیت‌های حمایتی از محیط‌بان‌ها، جنگلبان‌ها و حتی همیاران طبیعت برچیده شد.

تلفات بیش از ۵ هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله

ملخ‌های صحرایی در مسیر هجوم به ایران

یک کارشناس محیط زیست گفت: بر اساس پیش بینی و بررسی‌های کارشناسی در چند روز آینده یعنی حدود ۲۰ روز دیگر ملخ‌های صحرایی به ایران هجوم می‌آورند که این موضوع می‌تواند هشداری برای کشاورزان باشد.

وی افزود: این ملخ‌ها معمولاً از هندوستان و پاکستان به سمت ایران حرکت می‌کنند و متأسفانه هر ساله تعداد و جمعیت آنها در مقایسه با سال گذشته چند برابر خواهد بود که این هجوم می‌تواند خسارت‌های میلیاردی به کشور و کشاورزان وارد کند بنابراین باید اعتبارات لازم برای مقابله با این پدیده هر چه سریع‌تر در نظر گرفته شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: جالب است بدانید که ملخ‌های صحرایی در روز ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پرواز می‌کنند و یک ملخ بالغ این توانایی را دارد که حدود ۳۰۰ تخم بگذارد که حداقل ۲۰۰ تخم تبدیل به پوره می‌شود و این پوره‌ها نیز در فاصله کمی به بالدار بالغ و نابالغ تبدیل می‌شوند.

مشاهده لاشه یک کوسه نهنگ در نوار ساحلی شهرستان میناب

داریوش صمصام پور رئیس اداره حفاظت از محیط زیست میناب از مشاهده لاشه یک کوسه نهنگ یا کولی‌کر در نوار ساحلی میناب در حاشیه منطقه تیاب خبر داد و افزود: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان میناب در پی گشت و کنترل در حوزه استحفاظی خود در آن شهرستان، لاشه یک کوسه نهنگ یا کولی‌کر در نوار ساحلی آن شهرستان (در حاشیه منطقه حفاظت شده تیاب و میناب) مشاهده می‌کنند.

وی افزود: علت تلف شدن این جاندار ۸ متری نامشخص و با توجه به ظاهر بدنی سالم، احتمال خفگی و گیر افتادن در تورلنج‌های صیادی بالاست.

به گفته رئیس محیط زیست میناب، کوسه‌نهنگ یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های کوسه در آب‌های خلیج فارس است، این گونه در معرض خطر انقراض معمولاً نسبت به محیط اطراف خود و حتی صداها بی‌تفاوت است و به همین دلیل به آن کولی کر می‌گویند.

تلفات بیش از ۵ هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله

رئیس دفتر رئیس جمهوری، رسیدگی به وضعیت تالاب گاوخونی را خواستار شد

رئیس دفتر رئیس جمهوری در نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اقدام درباره اعلام تالاب گاوخونی به‌عنوان "منطقه حفاظت شده و رسیدگی همه‌جانبه به زاینده‌رود" را خواستار شد.

کم‌آبی و خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی پس از گذشت ۲۱ سال، سال‌هاست که این حوضه آبریز واقع در یکصد کیلومتری شرق اصفهان را دچار بحران‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی کرده است.

تأمین آب استان اصفهان، اجرای مصوبات شورای عالی آب کشور، جریان یافتن دائمی زاینده‌رود و احیای تالاب گاوخونی، همواره مطالبات جدی مردم و کشاورزان اصفهان در سال‌ها گذشته بوده است.

گوزن زرد ایرانی در معرض خطر انقراض

شهاب‌الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به خطر انقراض گوزن زرد ایرانی، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین اهداف سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت گونه‌های موجود در کشور است، چرا که گونه‌های جانوری و گیاهی نیازمند حفاظت در برابر اقدامات توسعه‌طلبانه انسان‌ها هستند و در تمام دنیا هم همین طور است.

تلفات بیش از ۵ هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله

وی تشریح کرد: گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌هایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، این گوزن‌ها در زیستگاه‌های محدود در جزیره اشک در آذربایجان غربی و پارک ملی دز در خوزستان رهاسازی شده و در مراکز تکثیر و پرورش گوزن زرد در استان‌های ایلام، یزد، فارس، آذربایجان غربی و مازندران در مراکز تکثیر و پرورش نگهداری می‌شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از گونه در زیستگاه خود است، ولی اگر در جایی به این نتیجه برسیم که گونه‌های جانوری در معرض انقراض هستند مداخله خواهیم کرد و در حال حاضر برای گوزن زرد مجبور به انجام این کار هستیم.

تعیین مسئول برای پیگیری روند درمان هیرمان شیر ایرانی باغ وحش ارم

شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در خصوص هیرمان شیر ایرانی باغ وحش ارم و لزوم پیگیری‌های روند درمانی، آقای بابک باستانی سرپرست کلینیک حیات وحش پردیسان به عنوان مسئول پیگیری روند درمان این شیر انتخاب شد.

وی اظهار کرد: در موضوع رعایت پروتکل‌های درمانی و نگهداری حیات وحش در باغ وحش‌های کشور با هیچ بخشی تعارفی نداریم و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی هیچ‌گونه اغماضی در کار نیست.

تلفات بیش از ۵ هزار بال پرنده مهاجر در میانکاله

رنسانس هسته‌ای برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی

ائتلافی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا می‌گویند برای رسیدن به اهداف مبارزه با تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۰۵۰ میلادی، تنها تمرکز بر انرژی‌های تجدید پذیر کافی نیست و اتحادیه اروپا برای عملی کردن این هدف، نیازمند یک «رنسانس هسته‌ای» است.

نمایندگان عضو این ائتلاف به تحقیقاتی اشاره دارند که در موضوع سیاست آب و هوایی اتحادیه اروپا انجام و گزارش آن روز جمعه ۵ فوریه منتشر شد.

این تحقیقات که به سفارش دو گروه پارلمانیِ «تجدید اروپا» و «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» انجام شده، به شرح زیرساخت‌های لازم برای استفاده گسترده‌تر از انرژی باد و خورشید در مقایسه با انرژی هسته‌ای پرداخته و به طور ویژه به هزینه‌های انجام شده در این زمینه در دو کشور هلند و جمهوری چک اشاره کرده است.

پژوهشگران این تحقیق درنهایت به این نتیجه رسیده‌اند که در حال حاضر انرژی هسته‌ای، ارزان‌تر از انرژی‌های باد و خورشید است و اینکه با تکیه صرف به انرژی‌های تجدید پذیر نمی‌توان به نیاز برق در تمام کشورهای عضو پاسخ داد.

بر این اساس نمایندگان پارلمان اروپا خواستار آن شدند تا این اتحادیه در چهارچوب برنامۀ جدید، اقدام به ایجاد یک «رنسانس هسته‌ای» کرده و به توسعه انرژی هسته‌ای به اندازه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بها دهد.

اگرچه کمیسیون اروپا می‌گوید با کمک کردن دولت‌ها به پروژه‌های ساخت نیروگاههای هسته‌ای جدید مخالف نیست، اما بر این موضوع تاکید دارد که ساخت این نیروگاه‌ها بسیار گران هستند.

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ میلادی به اولین اقتصاد جهان با شرایط اقلیمی خنثی تبدیل شود؛ یعنی وضعیتی که بین میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در جو و میزان گازهای آلاینده حذف شده از جو، تعادل ایجاد می‌شود.

اتحادیه اروپا به دنبال آن است که با اجرای سیاست‌های محیط زیستی جدید و با هدف محدود کردن دمای کره زمین به زیر ۱.۵ درجه سانتی گراد تا آن سال انتشار کربن را به صفر برساند.

کد خبر 474448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.