یافته‌های جدید در پیشگیری از آلزایمر

پژوهشگران IBM هوش مصنوعی را برای شناسایی تغییرات زبانی ناشی از بیماری‌های عصبی آموزش دادند. این تست به تشخیص زودهنگام آلزایمر و پیشگیری از آن کمک می‌کند.

به گزارش ایمنا، آیا می‌توان احتمال توسعه‌ی بیماری آلزایمر را سال‌ها قبل از بروز علائم و صرفاً با بررسی الگوهای نوشتاری افراد تشخیص داد؟ براساس بررسی جدید پژوهشگران IBM، پاسخ به این پرسش مثبت است. افرادی که از انواع مختلف بیماری عصبی رنج می‌برند دارای الگوهای زبانی متفاوتی هستند؛ به عقیده پژوهشگرها،این الگوها می‌توانند علائم هشداردهنده‌ای برای پیشرفت بیماری‌ها باشند. پژوهشگرها برای پژوهش آلزایمر به بررسی گروهی شامل ۸۰ مرد و زن در سنین ۸۰ تا ۹۰ سال پرداختند. نیمی از این افراد مبتلا به آلزایمر و نیمی دیگر سالم بودند؛ اما هفت سال و نیم قبل، همه ویژگی‌های نرمالی داشتند.

شرکت‌کنندگان این بررسی قبلاً در بررسی قلب فرامینگهام شرکت کرده بودند که پژوهشی فدرال و بلندمدت است و به تست‌های شناختی و فیزیکی مختلفی نیاز دارد. در بخشی از این پژوهش، افراد قبل از ابتلاء به آلزایمر در تست‌های نوشتاری شرکت کرده بودند؛ در این تست‌ها از سوژه‌ها خواسته شد طرح پسری را شرح بدهند که روی چهارپایه‌ای لغزان ایستاده است و سعی می‌کند به شیشه‌ی بیسکوییت‌ها در طبقه‌ی بالای قفسه‌ها برسد و زنی هم پشت سر او ایستاده درحالی‌که از سینک در حال سرریز شدن غافل است.

پژوهشگرها با استفاده از یک برنامه‌ی هوش مصنوعی چگونگی استفاده از کلمات را بررسی کردند و به جستجوی تفاوت‌های کوچک زبانی پرداختند. براساس یافته‌های این برنامه، گروهی از سوژه‌ها زمانی که عملکرد شناختی نرمالی داشتند، از کلمات تکراری بیشتر استفاده می‌کردند. این سوژه‌ها خطاهایی مثل اشتباه تلفظی داشتند و از زبان تلگرافی استفاده می‌کردند؛ یعنی زبانی که ساختار گرامری ساده‌ای دارد و فاقد فاعل و کلماتی مثل «آن»، «است» و «هستند» است. در نهایت مشخص شد اعضای این گروه از مبتلایان به آلزایمر هستند.

بنا بر نتایج منتشرشده در مجله EClinicalMedicine لنست، با دقت ۷۵ درصدی احتمال توسعه‌ی آلزایمر را پیش‌بینی کرد.

کد خبر 474432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.