پیش‌بینی ۱۶ کیلومتر مسیر تراموا برای اصفهان/ اساتید دانشگاه با کلیات طرح مخالف نیستند

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسیر تراموا اصفهان حدود ۱۶ کیلومتر پیش‌بینی شده که خط اول آن در خیابان امام خمینی و خط دیگر از میدان جمهوری تا میدان آزادی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی، اظهار کرد: تراموا یک حمل و نقل پاک بوده و با انرژی برق کار می‌کند و با دو تا سه واگنی که دارد در طول روز می‌تواند تعداد زیادی از مسافران را در شهر جابه‌جا کند.

وی با بیان اینکه هزینه ایجاد حمل و نقل ریلی تراموا نسبت به مترو به صرفه‌تر بوده و تقریباً یک پنجم است، ادامه داد: امروزه حمل و نقل ریلی تراموا در ۴۱۷ شهر جهان استفاده می‌شود و حدود ۱۰۰ سال است که در کشورهای اروپایی این نوع حمل و نقل عمومی پاک مرسوم است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در کشور ما با توجه به افزایش جمعیت به ویژه در کلانشهرها این نوع حمل و نقل پاک باید برای کاهش آلاینده‌های جوی در سایه توسعه شهرها مورد استفاده قرار گیرد و این امر یک ضرورت است بنابراین در تلاش هستیم که اصفهان در این زمینه در کشور الگوی سایر کلانشهرها باشد.

وی با اشاره به اقدامات زمینه‌ای و مطالعاتی که در سال‌های گذشته در زمینه راه‌اندازی تراموا انجام شده است، افزود: حدود ۲۰ سال است که بحث مطالعات راه‌اندازی تراموا آغاز شده و مورد توجه متخصصان و برنامه‌ریزان شهری بوده است، امروزه باید تمامی مؤلفه‌های حمل و نقلی را در شهر اصفهان داشته باشیم، زیرا جمعیت شهرها رو به افزایش بوده و مباحث توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی که از ضروری‌ترین نیازهای شهروندان امروز است، باید از جهات مختلف مورد توجه قرار گیرد که راه‌اندازی تراموا نیز از این موارد است.

زندآور با توضیح اینکه در هیچ کدام از شهرهای کشور تراموا راه‌اندازی نشده، تصریح کرد: در شهرهای رشت، تبریز و اصفهان برای راه‌اندازی تراموا برنامه‌ریزی‌هایی شده است البته اصفهان در کشور در زمینه حمل و نقل ریلی تراموا پیشقدم است، در این دوره شورا نیز به طور ویژه به آن پرداخته شده و این موضوع باید در رأس بودجه‌بندی و برنامه‌های شهرداری قرار گیرد.

وی در خصوص مسیرهای انتخابی برای تراموا در اصفهان، افزود: بر اساس مطالعات دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان طول مسیر تراموا در اصفهان حدود ۱۶ کیلومتر پیش‌بینی شده و خط اول آن در خیابان امام خمینی و خط دیگر آن از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی است.

زندآور افزود: برای راه‌اندازی تراموا از خطوط بی‌آرتی نیز می‌توان به طور چند منظوره استفاده کرد و حتی اگر این خطوط برای تراموا ریل گذاری شود، باز هم قابل استفاده برای تردد اتوبوس‌ها خواهد بود زیرا ریل همسطح خیابان است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مطالعات لازم برای حدود ۷.۵ کیلومتر از مسیر تراموا انجام شده و در حال پیگیری است و بر اساس تحقیقات انجام شده زمینه و امکان ایجاد خطوط تراموا در اصفهان وجود دارد، ال‌آرتی نیز از خطوط حمل و نقل سریع است که در مسیرهای اتوبوس‌های تندرو حرکت می‌کند و میزان آلایندگی‌های آن کمتر از سایر اتوبوس‌های تندرو است و از جهات مختلفی ارزنده خواهد بود.

وی اضافه کرد: برخی اساتید دانشگاهی در خصوص مطالعات اجرای طرح تراموا در اصفهان معتقدند که این نوع حمل و نقل از نظر ایجاد خطوط، تأمین قطعات، تجهیزات و تأسیسات آن هزینه‌بر است و اگر در این زمان به بحث تراموا پرداخته شود، احتمالاً با ناکامی روبه‌رو خواهیم شد، البته با کلیات اجرای این طرح مخالف نیستند و تنها بر زمان مناسب و هزینه‌های لازم برای اجرای این طرح تاکید دارند.

زندآور ادامه داد: در بحث مترو نیز این مباحث وجود داشت و برخی معتقد بودند که مترو به سرانجام نخواهد رسید، اما شورای شهر و مدیریت شهری مصمم بر اجرای طرح مترو شد و شاهد بهره‌برداری و اتمام خط یک و انجام عملیات‌های خط دو در دوره پنجم شورا بودیم.

کد خبر 474345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ابراهیمی IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 0
    خداوکیلی دیگه طرح تراموا را مثل مترو ، طولش ندهند . 20سال طول کشیده تا طرح کنند و تصمیم بگیرند . حالا که تصمیم گرفتند زودتر راه اندازی کنند .
  • نظر شخصی یک بنده خدا IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 1
    آیا بهتر نیست به جای هزینه برای تراموا از همان اتوبوس استفاده شود? اگر از آلودگی اتوبوس صحبت به میان است از سلول سوختی استفاده کنید یا شاید مینی بوس های برقی بیشتر به نظرم اگر شهر داری ها روی بحث دوچرخه های برقی مکانیکی و خودرو های برقی و مترو برای سفر های درون شهری و قطار های سر السیر و هواپیما های مسافر بری کوچک و فرود گاه های کوچک برای سفر های استانی ( البته با حمایت دولت و وزارت دفاع ) کار کنند و همچنین دولت تمرکز بیشتری روی ساخت نیروگاه های هسته ای و نیروگاه های پاک مثلا خورشیدی و یا بادی بکند و جلوی ایجاد آلودگی شدید توسط کارخانه ها را بگیرد میتوانند آلودگی هوا را تا حد زیادی برای همیشه مهار کنند قوانین هم موثر است مثلا خانه های در مناطق جغرافیایی خاص پایان ساخت نگیرند مگر آنکه پنل های خورشیدی نصب کنند و ..