از افزایش ۶۵۰ هزار تومانی قیمت سکه تا ثبت رکورد گرانی سیمان

بررسی تغییرات قیمتی بازارها در هفته‌ای که گذشت نشاندهنده افزایش بهای طلا، سیمان، برخی از میوه ها و صیفی جات است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از روز ابتدایی هفته جاری تا کنون، به طور متوسط هر قطعه سکه بهار آزادی ۶۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۵۴ هزار تومان گران شده است.

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی با افت ارزش دلار و تقویت انتظارات برای تصویب بسته محرک مالی عظیم آمریکا، به بالاترین حد در یک هفته اخیر صعود کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۸۴۱ دلار و ۱۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۸۴۱ دلار و ۷۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۲۱ دلار معادل ۱.۲ درصد افزایش، در ۱۸۳۱ دلار و ۹۰ سنت بسته شد.

سرمازدگی علت گرانی خیار!

همچنین شاهد افزایش قیمت برخی اقلام در بازارهای میوه و تره بار بودیم به طوری که بر اساس گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های رسمی، قیمت پرتقال جنوب تا کیلویی ۶۵ هزار تومان نیز رسید.

حدود یک ماه می‌شود که انواع سبزی و برخی صیفی جات با افزایش قیمت مواجه شده است. بر اساس مشاهدات میدانی و گزارش‌های رسیده از برخی از محله‌های تهران، قیمت خیار به کیلویی ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است. البته این قیمت‌ها حدودی و از برخی خرده فروشی‌ها بوده و ممکن است در برخی محلات این قیمت‌ها بیشتر یا کمتر باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت گرانی خیار را سرمازدگی جالیزهای خیار در جیرفت کرمان عنوان کرد و همچنین خبر داد که از دو هفته آینده تولید به روال عادی باز می‌گردد و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

همچنین مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران متفاوت و در بازه قیمتی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود و نرخ ثابتی برای آن وجود ندارد. به عبارتی هر عدد تخم مرغ برای مصرف کننده بیش از ۱,۵۰۰ تومان تمام می‌شود.

ثبت رکورد گرانی سیمان

همچنین قیمت سیمان با جهشی چشمگیر به هر پاکت ۴۵ هزار تومان رسید، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سیمان در هفته‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته است. اوایل ماه جاری هر پاکت سیمان ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسید و هم اکنون بنا به ادعای سازندگان ۴۵ هزار تومان شده است.

بازار طلای سیاه

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تأثیر محدودیت عرضه کشورهای تولیدکننده بزرگ و خوش بینی به احیای تقاضا برای سوخت، صعود کرد و به بالاترین حد در ۱۳ ماه اخیر رسید. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در آوریل ۴۸ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۶۱ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس با ۴۵ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۵۸ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید.

بازارهای بورس و ارزهای دیجیتال

روند صعودی بورس‌های مهم جهانی باز هم ادامه یافت. کاهش شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشورها همزمان با پیشبرد واکسیناسیون باعث امیدواری معامله گران به پایین آمدن تلفات و اعمال محدودیت‌های جدید شده است. با افزایش سطح عمومی فعالیت‌های اقتصادی جریان تجارت جهانی بار دیگر تقویت شده و حجم مبادلات تجاری بین کشورهای مختلف و همچنین سفارشات جدید برای کالاهای اساسی افزایش یافته و برای نخستین باز از زمان شیوع کرونا، شاخص ریسک سیتی گروپ در سطح جهان به زمان قبل از آغاز همه گیری بازگشته است.

برای نخستین بار ارزش بیت کوین از ۴۲ هزار دلار گذشت. پس از دو روز ریزش متوالی، بیشتر ارزهای دیجیتالی صعودی شدند که در بین ارزهای اصلی صعود بیت کوین و پولکا دوت از سایر ارزهای بیشتر بود. یکی از اصلی ترین دلایل صعود بیت کوین اعلام خبر سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری تسلا در بیت کوین بود. تسلا هم چنین اعلام کرده است به زودی امکان خرید محصولات این شرکت به وسیله بیت کوین فراهم خواهد شد. تسلا هدف این اقدام خود را متنوع سازی سبد دارایی و افزایش قدرت نقدشوندگی دارایی‌هایش عنوان کرده است.

ارزش دلار مقابل ارزهای اروپایی کاهش پیدا کرد. طبق اعلام دفتر کنترل بودجه آمریکا کسری بودجه دولت این کشور در ماه ژانویه با افزایشی قابل توجه به ۱۶۳ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با ماه قبل ۱۴۰ میلیارد دلار بیشتر شده است.

کاهش قیمت خودرو و مسکن

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با بیان اینکه طی ۱۰ روز اخیر قیمت‌ها در بازار دارای ثبات بوده و تغییر قیمتی نداشته است؛ تاکید کرد که تقاضای کاذب در بازار فروکش کرده و تنها خریدارانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، خرید خود را انجام می‌دهند و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال نه تنها افزایش قیمتی نخواهیم داشت، بلکه با افزایش عرضه نیز شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

روند ریزشی قیمت مسکن در شهر تهران پس از ۲.۵ ماه که حدود ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده بود از ابتدای بهمن ماه متوقف شده و در عین حال تمایل برای فروش نیز ۹ درصد کاهش یافته است.

آخرین تغییرات قیمت اوراق مسکن از این حکایت دارد که زوج‌های تهرانی می‌توانند با پرداخت ۲۷ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان، ۲۴۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند.

کد خبر 474314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.