تغییرات فضای شهرها در پساکرونا محدود است

استادیار دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران گفت: برخی محققان معتقدند در پساکرونا تغییراتی در ساخت شهرها شکل خواهد گرفت اما این موارد اولیه و سطحی است.

میثم بصیرت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شیوع کرونا از یک سو معضلاتی را برای مدیریت شهری به وجود آورده و از سویی دیگر باعث ایجاد ظرفیت‌هایی شده است. یکی از مهمترین فرصت‌ها کاهش ترددها و ارائه بیشتر خدمات از راه دور است؛ سال‌ها برای این مهم برنامه‌ریزی شده بود اما به صورت عملی محقق نشده بود، این در حالی است که اکنون شاهد هستیم برخی از مردم در این شرایط خریدهای خود را نیز آنلاین انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، باید عرصه‌ها و فضاهای عمومی توسعه بیشتری یابد، اما اینکه آیا شیوع کرونا و تداوم آن در آینده تأثیر بسزایی در راه‌ها در بافت مسکونی و کاربری‌ها گذاشته و در تراکنش عرصه‌های فعالیتی ما تأثیر گذار است یا خیر، همگی حدس و گمان اولیه است و بشریت هنوز در این خصوص به جمع بندی نهایی نرسیده است.

استادیار دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران تصریح کرد: روشن است که از این به بعد باید تراکنش فضای شهری و تراکم فضای عمومی دچار تغییراتی شود چرا که در برابر بلایایی همچون شیوع کرونا و مواردی از این دست تاب آورتر و مقاوم‌تر باشد، اما در حال حاضر سوالات زیادی برای بشر مطرح است و اگر در آینده‌ای نزدیک مردم جهان در برابر این ویروس واکسینه شده باشند باید به این اندیشید که هزینه و تغییرات در حوزه شهری صرفه اقتصادی دارد یا باید به موارد دیگری فکر کرد و از راه‌های متفاوتی بهره جست.

بصیرت افزود: برخی محققان معتقدند در پسا کرونا تغییراتی در ساخت شهرها شکل خواهد گرفت اما این موارد اولیه و سطحی خواهند بود، موضوع مهم‌تر در حوزه شهری بحث‌هایی از قبیل اقتصاد، دسترسی به زمین و جنبه‌های زیبایی شناختی در طراحی آن است، اما در کل در این خصوص جمع‌بندی نهایی نشده است و باید دید در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد و در واقع نیاز است افرادی که در حوزه بهداشت و کنترل پاندمی ها فعالیت می‌کنند با همفکری محققان کاربری شهری پروژه‌های مشترکی را انجام دهند تا به نتایج خوبی برسیم.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود مدیریت شهرها در این خصوص با استفاده از تیم‌های متخصص و با همکاری تیم‌های کنترل پاندمی برنامه‌ریزی‌های بلند مدتی بکنند، در واقع ممکن است حتی در پسا کرونا بیماری‌ها یا مشکلات دیگری در جوامع شکل بگیرد که نیاز به پیش بینی مقابله‌ای در این خصوص وجود دارد.

کد خبر 474310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.