نمادها و آثار بجا مانده از مبارزات انقلاب اسلامی باید حفظ شود

شهردار تهران با تاکید بر حفظ و بازسازی آثار بجامانده از مبارزات انقلاب اسلامی گفت: این نهاد بر اساس اسناد و عکس‌های موجود در صورت امکان بعضی فضاهای تخریب شده از این دوران را بازسازی خواهد کرد تا برای آیندگان بماند.

به گزارش ایمنا، پیروز حناچی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دیداری صمیمانه با مبارزان و فعالان سیاسی پیش از انقلاب در موزه زندانیان سیاسی باغ موزه قصر اظهار کرد: بسیاری از بناهایی که مربوط به دوران قبل از انقلاب بود در اثر بی‌توجهی تخریب شد، به عنوان مثال در شرایط جنگی زندان قزل قلعه تخریب شد اما خوشبختانه ساختمان زندان قصر حفظ شده است، باغ نگارستان به عنوان یک فضای آموزشی قرار بود تخریب شود و به جای آن سه برج ساخته شود که «حسن حبیبی» معاون اول رئیس جمهوری در آن زمان جلوی آن را گرفت.

وی گفت: باور مدیریت شهری این است که خیلی از بناهای مربوط به انقلاب را باید حفظ کنیم و اجازه ندهیم که تخریب شود و البته می‌دانیم در این راه مشکلاتی هم به وجود می‌آید.

حناچی با تاکید بر بازسازی فضاهای مربوط به مبارزات انقلاب اسلامی افزود: می‌توانیم به جای زندان قزل قلعه و یا مکانی همان نزدیکی نمادی از آن زندان و اتفاقاتی که در آن افتاده است نصب کنیم درست است که آنجا از بین رفته اما این معنایش این نیست که نمی‌شود هیچ کاری برای یادآوری این مکان‌ها و اتفاقات آن انجام نداد.

شهردار تهران بیان کرد: برنامه بعدی این نهاد این است که بر اساس اسناد و عکس‌های موجود در صورت امکان بعضی فضاهای تخریب شده بازسازی شود تا برای آیندگان بماند، بهترین و اصیل‌ترین نقطه منزل مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی است که همان طور که بود حفظ شده است و منزل حضرت امام خمینی (ره) هم تقریباً خوب حفظ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامی داشت یاد همه کسانی که آن دوره سخت را تحمل کردند و امروز دیگر نیستند، اظهار کرد: آزادی از استبداد و رهایی از وضعیتی که قبل از انقلاب بود نعمت بزرگی است که باید قدر بدانیم.

حناچی با اشاره به حس تحقیر شدن و اختناق ناشی از حکومت پهلوی در آن دوران گفت: متأسفانه این فضاها و شرایط را نتوانستیم به نسل جدید منتقل کنیم هر چند تلاش‌های زیادی شد و در کتاب‌های بعد از انقلاب هم اشاراتی شده است اما اینها کافی نیست.

شهردار تهران بر ادامه استفاده زندانیان سیاسی از ساختمانی که شهرداری در اختیارشان گذاشته است تاکید کرد و افزود: تلاش کنید خاطراتی که واقعیت آن دوران را منعکس می‌کند از بین نرود و فراموش نشود و به شکل یک کتاب منتشر شود، ما هم در این راه به شما کمک می‌کنیم، ملتی که خاطرات خود را فراموش می‌کند ممکن است یک اشتباه را بارها تکرار کند.

منبع ایرنا

کد خبر 474190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.