خواص بادمجان برای دیابت/ پاک کننده‌های طبیعی کبد را بشناسید

رژیم غذایی تخم مرغ برای کاهش وزن، شناخت پاک کننده‌های طبیعی کبد، نحوه تأمین ویتامین D بدن، ۴ نشانه زیاد میوه خوردن و خواص بادمجان برای دیابت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم غذایی تخم مرغ یک استراتژی جدید برای کاهش وزن است که رژیم گیرندگان را ملزم به مصرف حداقل یک وعده غذایی بزرگ حاوی تخم مرغ در روز می‌کند که بیشتر به عنوان صبحانه در نظر گرفته می‌شود. رژیم تخم مرغ برای کاهش وزن بسیار مفید است زیرا از نظر ایده آل غذایی کم کالری و غنی از پروتئین است که می‌تواند باعث ریزش سریع‌تر کیلوگرم و از دست دادن توده عضلانی در فرد شود.

در حالی که تمرکز اصلی این رژیم غذایی مصرف تخم مرغ برای کاهش وزن است بسیاری از جنبه‌های دیگر آن به غذاهایی که می‌خورید بستگی دارد. این برنامه غذایی تغییراتی دارد که شامل غذاهایی مانند مرغ کبابی، غذاهای دریایی و سبزی‌های بخارپز است، اما غذاهای نشاسته‌ای و غنی از کربوهیدرات را باید حذف کنید. به طور کلی مصرف میان وعده‌ها و نوشیدنی‌هایی که کالری اضافه می‌کنند ممنوع است.

خواص بادمجان برای دیابت/ پاک کننده‌های طبیعی کبد را بشناسید

یک وعده در روز نیاز به تهیه تخم مرغ دارید دو وعده دیگر را می‌توان از نوعی پروتئین بدون چربی تهیه کرد، همچنین یک فرد می‌تواند سبزی‌های کم کربوهیدرات و میوه را به برنامه غذایی خود اضافه کند. غذاهای پر کربوهیدرات مانند غلات، برخی از سبزی‌ها و میوه‌ها مجاز نیستند و غذاهای فرآوری شده هم یک نه بزرگ در این رژیم محسوب می‌شوند. برنامه غذایی به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که بعضی از غذاها را برای چند هفته محدود کنید.

در رژیم غذایی تخم مرغ و گریپ فروت، یک رژیم غذایی مجاز است که در هر وعده غذایی فرد باید یک تکه گریپ فروت همراه با تخم مرغ یا مقداری پروتئین بدون چربی داشته باشد و هیچ میوه دیگری نباید مصرف شود. این نوع رژیم غذایی به طور معمول به مدت ۱۴ تا ۲۱ روز انجام می‌شود نه بیشتر از آن. یک نسخه افراطی دیگر از رژیم تخم مرغ نیز وجود دارد، رژیم غذایی که فرد به مدت ۲ هفته فقط تخم مرغ آب پز شده و آب مصرف می‌کند. از آنجا که فرد در این رژیم غذایی فقط به یک منبع تغذیه متکی است، بنابراین احتمال می‌رود چندان پایدار نباشد و شما را از سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم نیز بی بهره کند.

شکل دیگری از رژیم غذایی تخم مرغ، رژیم غذایی تخم مرغ پزشکی است که در آن فرد در هر وعده غذایی یک عدد تخم مرغ را به همراه یک تکه نان مصرف می‌کند. به غیر از تخم مرغ و نان هر تعداد میوه و سبزی کم کالری را می‌توان مصرف کرد و نوشیدنی‌هایی مانند آب و قهوه سیاه را نیز می‌توان نوشید. همچنین نسخه دیگری از رژیم تخم مرغ وجود دارد که بدن شما را به سمت رژیم کتوز سوق می‌دهد تا چربی بسوزاند. از این رو، فرد باید تخم مرغ‌هایی با چربی مانند کره و پنیر داشته باشد (نسبت یک عدد تخم مرغ به یک قاشق غذاخوری چربی است) که باعث تولید کتون در بدن و کاهش وزن می‌شود که این به عنوان رژیم تخم مرغ کتو شناخته می‌شود.

یکی از فواید خوب رژیم تخم مرغ این است که شما را از خوردن مواد افزودنی فرآوری شده یا ناسالم مانند قند یا کافئین زیاد محدود می‌کند. تخم مرغ یک غذای عالی برای کاهش وزن محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت یک برنامه خوب کاهش وزن شامل غذا خوردن جامع، فعالیت بدنی و بیش از همه غذا خوردن آگاهانه است.

خواص بادمجان برای دیابت

بادمجان یکی از منابع غنی پتاسیم است، پتاسیم موجود در بادمجان برای بدن مفید بوده و نقش حیاتی در تنظیم فشار خون بدن دارد. بادمجان دارای ماده‌ای به نام ناسونین است، این ماده موجود در بادمجان مانع از آزاد شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود. بادمجان یکی از مهمترین مواد خوراکی است که خاصیت درمانی و یا حتی پیشگیرانه در برابر ابتلاء به سرطان دارد، افزایش رادیکال‌های آزاد عامل بیماری‌های قلبی و سرطان در افراد است، لذا می‌توان با مصرف آن مانع از بروز این اتفاق شد.

این ماده غذایی دارای فیبر بالایی است، فیبر در کاهش کلسترول و جلوگیری از نوسانات قند خون بسیار مفید است. بادمجان دارای کالری پایینی است، این ماده غذایی سرشار از آب است و به دلیل کم بودن میزان کربوهیدرات در کاهش گلوکز به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مفید است. بسیاری از افراد به این ماده غذایی آلرژی دارند، مصرف بادمجان برای کسانی که مبتلا به مشکلات کلیوی و صفرا می‌باشند و به آن حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود.

بادمجان برای درمان سرماخوردگی و زکام مفید بوده و سرشار از مواد مغذی است، این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگون است. یک فنجان از این ماده غذایی حاوی خواص تغذیه‌ای مثل ٢٠ کالری انرژی، ۵ گرم کربوهیدرات، ٣ گرم فیبر، پروتئین، منگنز، فسفات، فولات، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین K است.

آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که بر ضد رادیکال‌های آزاد در بدن فعالیت می‌کنند و بدن را در مقابل مواد سرطان زا و همینطور التهابی حفاظت می‌کنند. بادمجان سرشار از آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که رنگ بنفش بادمجان هم به علت وجود این ترکیب است. نتایج تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که این ترکیب دارای خواص ضد سرطانی بسیار قوی است.

به خاطر ترکیبات آنتی اکسیدانی که دارد برخی از مطالعات بادمجان را کاهنده مشکلات و حمله قلبی می‌دانند. همینطور نشان داده شده که بادمجان سبب بهبود شاخصه‌های لیپیدی خون می‌شود مثل بالا بردن کلسترول اچ دی ال. اضافه کردن بادمجان به رژیم غذایی می‌تواند سطح قند خون شما را در مرز سلامت نگاه دارد. به خاطر میزان فیبر بالا در بادمجان این غذا می‌تواند روی کنترل قند خون اثر مثبت داشته باشد. فیبر بالا با کم کردن سرعت جدب غذا از ورود ناگهانی میزان بالای گلوکز به خون پیشگیری می‌کند. نتایج آزمایشگاهی نیز این موضوع را ثابت کرده است.

بادمجان حاوی فیبر بالایی است و برای درمان یبوست و کاهش کلسترول مفید است و به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین، برای کاهش فشار خون بسیار سودمند است. بادمجان باز کننده عروق خونی و تقویت کننده معده و ادرارآور است. خوردن بادمجان بوی عرق را در بدن از بین می‌برد و خاکستر بادمجان نیز به صورت مخلوط با سرکه برای معالجه زخم‌های جلدی مؤثر است.

مهمترین خاصیت آن کم‌کالری بودن آن است، به همین علت غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند؛ زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز است. بادمجان را حتماً باید به حالت کاملاً رسیده مصرف کرد؛ زیرا خام آن طعم تلخ دارد و در کسانی که آسم و برونشیت دارند، باعث تحریک این بیماری‌ها می‌شود.

بادمجان اثر نرم کننده، برطرف‌کننده یبوست، ادارآور دارد و به علت دارا بودن آهن در رفع کم خونی بسیار مفید است. همچنین ریشه بادمجان، شاخه‌های خشک شده و برگ‌های آن اثر بند آورنده خون دارد. بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت‌های حاصل از خوردن قارچ سمی است. مصرف بادمجان، گرفتگی رگ‌ها را باز می‌کند و افراد را از خطر سکته قلبی حفظ می‌کند.

۴ نشانه زیاد میوه خوردن

حقایقی از این قبیل که میوه یکی از سالم‌ترین گزینه‌های غذایی است، میان وعده‌ای مناسب و حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری است، اگرچه صحت دارد، اما به گفته کارشناسان تغذیه، زیاده روی در صرف همین گزینه سالم نیز خالی از خطر نیست. ۴ نشانه‌ای که به شما هشدار می‌دهد روزانه بیش از اندازه نیازتان میوه دریافت می‌کنید، عبارتند از:

احساس نفخ مداوم: میوه یک ماشه کلاسیک برای ابتلاء به نفخ است. میوه‌ها غنی از یک نوع قند به نام فروکتوز هستند که متأسفانه بسیاری از ما قادر به جذب و هضم مؤثر مقادیر زیادی از فروکتوز نیستیم. محققان بر این باورند که ۴۰ درصد از مردم از یک بیماری به نام سو جذب فروکتوز در روده کوچک رنج می‌برند. جذب نکردن فروکتوز با علائمی مانند ایجاد گاز و نفخ در دستگاه گوارش همراه است. دریافت فروکتوز بیش از حد با واکنش‌های التهابی در بدن نیز همراه است.

ابتلاء به اسهال یا سندرم آی بی اس: سو جذب فروکتوز موجود در میوه منجر به نفخ، گرفتگی عضلات شکم، درد و اسهال و حتی گاهی سردرد نیز می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از میوه‌ها مانند سیب سرشار از پکتین هستند؛ یک نوع فیبر که مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اس، برای شکستن کامل آن مشکل دارند.

افزایش وزن: حتی اگر مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذاهای فراوری شده و محصولات چرب حیوانی را نیز کنار بگذارید، مصرف بیش از حد میوه باز هم می‌تواند برای از دست دادن وزن، مشکل آفرین باشد. مصرف روزانه ۵ میوه متوسط توصیه شده است. یک میوه متوسط درحدود ۶۰ کالری انرژی دارد بنابراین برای حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی باید اعتدال در مصرف میوه‌ها نیز رعایت شود.

احساس ضعف و گرسنگی: فروکتوز نه تنها جلوی گرسنگی را نمی‌گیرد بلکه بر عکس میل به مصرف مواد غذایی پرکالری را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از زیر نظر گرفتن ۲۴ داوطلب که گروهی نوشیدنی‌های حاوی گلوکز و برخی نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز مصرف می‌کردند اعلام کردند که وقتی داوطلب نوشیدنی حاوی فروکتوز می‌خورد، احساس گرسنگی بیشتری دارد و میل به مصرف مواد غذایی پرکالری مثل موز و بیسکوئیت بیشتر می‌شود.

متخصصان تاکید دارند گرچه فروکتوز قند میوه است، اما به هر حال قند ساده تلقی می‌شود و عامل ذخیره چربی در بدن است. این قند سبب مقاومت به انسولین نمی‌شود، اما جهت حفظ تناسب اندام باید مراقب مصرف متعادل آن در طول روز باشید.

خواص بادمجان برای دیابت/ پاک کننده‌های طبیعی کبد را بشناسید

ویتامین D بدن را چگونه تأمین کنیم؟

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با تاکید بر ضرورت مصرف فرآورده‌های غذایی حاوی ویتامین D، اظهار کرد: مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها در دوران کرونا مهم است، اگر همراه با رژیم غذایی مناسب از مواد غذایی متنوع استفاده شود، شاید افراد نیازی به مصرف ویتامین نداشته باشند.

محمدحسین عزیزی، افزود: در مواد غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، مغزها ویتامین D به اندازه کافی موجود است و از طریق مواد غذایی تأمین می‌شود، یکی از مشکلات جامعه ما کمبود ویتامین D است.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با تاکید بر برنامه غنی سازی نان با ویتامین D، گفت: در حال آغاز پایلوت غنی سازی نان با ویتامین D هستیم تا در مرحله بعد به صورت کشوری این کار انجام شود.

پاک کننده‌های طبیعی کبد را بشناسید

کبد، یکی از اعضای حیاتی بدن است که در دفع مواد زائد و مضر نقش دارد. افراط در مصرف غذاهای آماده و شیرینی‌جات در عملکرد این عضو اختلال ایجاد می‌کند. البته استرس نیز تأثیر جدی در ضعف کبد دارد. کبد توانایی پاکسازی بافت خود را دارد اما گنجاندن بعضی خوراکی‌ها در رژیم روزانه این وظیفه را تسهیل می‌کند. چند ماده غذایی که به حفظ سلامت کبد کمک می‌کنند عبارتند از:

چای سبز

چای سبز نوشیدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است که مطالعات مختلف تأثیر آن را در مقابله با پیری سلولی تأیید می‌کنند. اما علاوه بر این، چای سبز حاوی مولکول‌هایی به نام کاتچین است که عملکرد کبد را تقویت و بهبود می‌بخشد. بنابراین، نوشیدن ۳ فنجان چای سبز در روز برای این منظور توصیه می‌شود.

زردچوبه

پرکاربردترین ادویه یعنی زردچوبه خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی دارد که برای مقابله با بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. البته این ادویه به‌خصوص برای سلامت کبد مفید خواهد بود. نتایج مطالعات آزمایشگاهی زیادی تأثیر محافظتی زردچوبه در برابر عوارض برخی داروها و ترکیبات مضر برای کبد را به اثبات رسانده‌اند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از بهترین خوراکی‌ها برای سلامت کبد است. در واقع، منیزیم فراوان آن نقش محافظ از کبد را دارد. البته آنتی‌اکسیدان‌های شکلات نیز روند پیری سلول‌های کبد را به تأخیر می‌اندازد، به دفع مواد سمی کمک می‌کند و بروز التهابات را کاهش می‌دهد.

خواص بادمجان برای دیابت/ پاک کننده‌های طبیعی کبد را بشناسید

سیر

سیر باعث می‌شود تا آنزیم‌های کبدی که مواد سمی را دفع می‌کنند، فعال شود. علاوه بر این، سیر حاوی سلنیوم و آلیسین است که این دو ماده نیز در این عملکرد کبد نقش دارند. البته از آنجا که سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود، به بهبود بیماری‌های کبد نیز کمک می‌کند.

گریپ‌فروت
گریپ‌فروت تولید آنزیم‌های لازم برای دفع مواد زائد در کبد را فعال می‌کند. این میوه همچنین منبع غنی از نوعی فلاونوئید به‌نام نارینجینین است که باعث می‌شود چربی‌ها بیش از ذخیره در کبد، به مصرف برسند.

لیمو
انواع لیمو منبع غنی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هاست که پاکسازی بدن از مواد زائد را تسهیل می‌کند. جالب است بدانید که نوشیدن آب همراه با کمی لیموترش تازه هنگام ناشتا در بهبود عملکرد کبد نقش دارد.

اسفناج
اسفناج علاوه بر تأثیر خوبی که در حفظ تناسب اندام بدن دارد، برای سلامت کبد نیز مفید است زیرا حاوی ترکیبی به‌نام بتائین است که به عملکرد مطلوب کبد و سیستم گوارش کمک می‌کند.

کد خبر 474086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.