تاکید قالیباف بر ضرورت تحکیم مناسبات ایران و اوراسیا

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک فرصت بزرگ برای تمام کشورهای منطقه است و این حساسیت به ما نشان می دهد که باید یک نقشه راه مدون و مشخصی تدوین کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز -سه شنبه، ۲۱ بهمن ماه- با میخائیل میاسنیکوویچ، دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این نشست با بیان اینکه همه بر روی اهمیت جایگاه اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتفاق نظر داریم، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک فرصت بزرگ برای کشورهای منطقه است و البته هر موضوع مهم و حیاتی یک سری چالش‌ها هم در مسیر راه خود دارد و این حساسیت نشان می‌دهد که ما باید یک نقشه راه مدون و مشخص داشته باشیم. ما در پارلمان ایران برای موفقیت این اتحادیه هر اقدامی که باید در بحث قوانین و مقررات اتخاذ شود را انجام خواهیم داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه در مسیر کار با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با دو چالش کرونا و تحریم روبه‌رو هستیم، افزود: ایران و روسیه و برخی دیگر از کشورها امروز تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارند، براین اساس باید راهبردهای لازم را برای این مسیر فراهم کنیم.

قالیباف تاکید کرد: موضوعات بانکی، تسویه حساب‌ها، پیام رسان جایگزین سوئیفت میان کشورهای اتحادیه، مقررات مناطق آزاد، حمل و نقل و تهاتر در مسیر همکاری با این اتحادیه بسیار حائز اهمیت است و باید برای تسهیل امور در مسیر اتحادیه نقشه راه و لجستیک مشخصی را تدوین و آماده کنیم.

وی تصریح کرد: همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بسیار اهمیت دارد و آماده فراهم کردن دسترسی‌ها در این مسیر هستیم. همچنین تدوین یک نقشه راه میان مدت و بلند مدت در بحث حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است و باید از همین امروز برای آن برنامه ریزی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکمیل کریدور شمال به جنوب، تصریح کرد: در آماده سازی زیرساخت‌های حمل و نقلی و حقوقی برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نباید تأخیر کرد و در ایران همکاری با این اتحادیه به عنوان یک فرصت بزرگ برای گسترش همکاری‌های چندجانبه با کشورهای اتحادیه شناخته می‌شود و تمام تلاش خود را در این مسیر انجام خواهیم داد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفحه جدیدی برای همکاری با ایران باز کرده است

میخائیل میاسنیکوویچ، دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم در این جلسه ضمن تاکید بر اینکه این اتحادیه صفحه جدیدی را در همکاری با جمهوری اسلامی ایران باز کرده است، اظهار کرد: رؤسای ۵ کشور عضو اتحادیه بر دائمی شدن همکاری ایران با این اتحادیه تاکید دارند و ما در حال انجام مذاکرات هستیم.

وی با اشاره به سابقه ۶ ساله اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: این اتحادیه در جهان شناخته شده است و ما در حال حاضر نیازمند گفت وگوهای دقیق و جدی با ایران برای تعیین مواضع هستیم.

دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصریح کرد: ما نیاز به رویکردهای جدید مخصوصاً در تسویه حساب‌های مالی داریم و از شما درخواست دارم تا خریداران ایرانی به ارزهای داخلی دسترسی داشته باشند تا تبادلات تجاری آن‌ها با کشورهای عضو اتحادیه تسهیل شود.

میاسنیکوویچ تاکید کرد: در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ صادرات از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش داشت و این موضوع بسیار حائز اهمیت است و اعتقاد دارم ظرفیت جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاتر از این است که اکنون شاهد آن هستیم.

کد خبر 474033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.