تشکیل کمیته مشترک احوال شخصیه ایران و عراق

نشست خبری روسای قوه قضائیه ایران و عراق پس از دیدار رسمی برگزار شد.

به گزارش ایمنا به نقل از میزان، سیدابراهیم رئیسی در این نشست به موضوعات مطرح شده از جمله پیگیری پرونده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان اشاره و با بیان اینکه اقدامات دستگاه قضائی عراق جای تقدیر و تشکر دارد، اظهار کرد: امیدوارم با همکاری اطلاعاتی و قضائی بین دو دستگاه قضائی ایران و عراق، این پرونده به سرانجام برسد و باعث درس عبرت مجرمان برای کیفر ایشان و بازدارندگی برای همه آن‌هایی که در سر ظلم و ستم به مردم و تجاوز به حقوق انسان‌ها را می‌پرورانند، باشد.

وی افزود: همچنین در این نشست در مورد مشکلاتی که برخی از خانواده‌ها و زوجین ایرانی و عراقی در عراق در زمینه احوال شخصیه دارند، مقرر شد کمیته‌ای بین دستگاه قضائی عراق و ایران فعال شود و موضوع را پیگیری کند تا این خانواده‌ها که تعدادشان تعداد زیادی است، مشکلات احوال شخصیه و مسائل مدنی آن‌ها حل شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: مسئله دیگری که مورد بحث قرار گرفت، موضوع زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق و بالعکس بود که قرار شد در این رابطه نیز موضوع دنبال شود و در جلسات بعدی که با نخست وزیر و رئیس جمهور خواهیم داشت، موضوع طرح و دنبال خواهد شد.

رئیسی تاکید کرد: تفاهم نامه وزیر دادگستری ایران و وزیر دادگستری عراق، تفاهم نامه فی مابین دادستانی کل کشور عراق و ایران و تفاهم نامه‌ای بین هیئت نزاهت عراقی و سازمان بازرسی کل کشور امضا شد. امیدواریم این تفاهم نامه‌ها در مرحله اجرا و عمل بتواند روابط دستگاه قضائی ایران و عراق را به هم نزدیک و نزدیک تر کند.

وی در ادامه نشست خبری مشترک با رئیس شورای عالی قضائی عراق، گفت: پیوند میان ایران و عراق یک پیوند مستحکم و ناگسستنی است و خون مطهر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و به طور کلی تمام شهدای ایرانی و عراقی، این پیوند را محکم‌تر کرده است.

رئیس قوه قضائیه افزود: هیچ فتنه و توطئه‌ای در عالم از جمله فتنه آمرکایی‌ها نمی‌تواند پیوند مستحکم میان دو ملت ایران و عراق را مخدوش کند؛ چرا که این پیوند، اعتقادی و ریشه‌ای است و روز به روز بر استواری آن افزوده می‌شود و همین امر سبب ناامیدی دشمنان شده است.

رئیسی در پایان ضمن تشکر از فائق زیدان رئیس شورای عالی قضائی عراق گفت: مناسبات حقوقی، سیاسی و اقتصادی میان ایران و عراق می‌تواند با ایجاد راهکارهایی، پیوند میان دو کشور را عمیق‌تر گرداند.

کد خبر 474031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.