شناسایی ۶۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در اصفهان

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه میزان معافیت مالیاتی سال جاری حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: همچنین بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز مهدلو صبح روز سه‌شنبه (۲۱ بهمن ماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ابتدای سال با بیانات مقام معظم رهبری که بر تولید تاکید و نام سال را رونق تولید نامگذاری کردند، بیش از یک ماه فعالیت کرده و بسته حمایتی برای فعالان اقتصادی فراهم شد.

وی افزود: امسال به دلیل شرایطی که برای فعالان و کسبه خرد به دلیل شیوع کرونا ایجاد شده بود این بسته علاوه بر فعالان اقتصادی به سایر کسب و کارها نیز تعلق گرفت.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال تا کنون بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ فعال تقسیط طولانی مدت برای فعلان اقتصادی انجام شده است، این اقساط تا ۲۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۳ ادامه داشته و شرایطی فراهم شده تا نقدینگی این افراد برای توان تولید حفظ شود.

مهدلو افزود: هر ماهه بیش از ۱۰۰ مورد از مودیان که نتوانستند بدهی تقسیط شده را پرداخت کنند دوباره برایشان تقسیط انجام شد، درم اه بیش از ۱۰۰ مورد مودیان فرصتی برای سررسید چک می‌خواهند که در اختیارشان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۶ هزار مورد بخشودگی جرایم در ۹ ماهه ابتدای سال برای فعالان اقتصادی فراهم شده است.

۲۶۵ هزار پرونده اشخاص حقوقی و حقیقی در استان

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: بیشترین قبولی دفاتر مودیان و کمترین رد دفاتر به دلیل فرهنگ‌سازی و خود اظهاری داشته‌ایم. ۲۶۵ هزار پرونده اشخاص حقوقی و حقیقی در استان داریم که امسال کمتر از ۸۰۰ مورد دفتر مودیان رد شد.

مهدلو افزود: تشکیل اداره ۲۰۵۰ در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی از جمله مواردی است که در این بسته حمایتی آمده است.

وی ادامه داد: پیش از تشکیل این اداره تعداد اعتراضاتی که از استان اصفهان به تهران ارسال می‌شد بسیار زیاد بود و با این اقدام اعتراضات مودیان بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته و رضایت نسبی به دست آورده‌ایم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: به هر حال ممکن است همکاران من به دلایلی همچون تعداد پرونده‌ها و یا کمبود وقت دچار اشتباه شده و یا مودیان اسناد صحیح ارائه نداده باشند که با تشکیل این اداره این مشکلات در اصفهان حل می‌شود و اعتمادسازی خوبی انجام شده است.

مهدلو افزود: یکی از عوامل تأثیر گذار در افزایش مشکلات، عدم اطلاع مودیان از قوانین بود که سعی شده با آموزش این موضوع را کاهش دهیم، از سال ۹۶ تا پایان سال ۹۸ آموزش‌های ارائه شده توسط اداره کل امور مالیاتی هر سال ۷ برابر شده است.

مهدلو افزود: امسال نیز از طریق وبینار آموزش‌های انجام شد و در ۹ ماهه سال جاری معادل سال‌های گذشته آموزش‌ها ارائه شده و آمادگی ارائه آموزش به همه دستگاه‌ها و ادارات را داریم.

وی ادامه داد: با اجرای قانون رضایتمندی برای مودیان فراهم شده است، میزان معافیت مالیاتی سال جاری حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که از جمله حقوق تعیین شده مودیان در قانون بوده است.

پرداخت ۲۸۰ میلیارد تومان استرداد به مودیان

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه حدود ۲۸۰ میلیارد تومان استرداد به مودیان پرداخت شده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به عوارض ارزش افزوده برای صادرکنندگان بوده است.

مهدلو افزود: هیچ واحد تولیدی یا فعالی نبوده که فعالیت آن به دلیل مالیات تعطیل شده باشد و هر واحدی که مسئله مالیاتی دارد. با مراجعه به اداره کل امور مالیاتی می‌تواند مشاوره‌های رایگان دریافت کرده و از طریق قانون مسائل موجود را حل کند.

وی ادامه داد: تعداد کل اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی در سال ۹۸، ۲۲۰ هزار و ۹۵۰ بوده که ۱۴۲ هزار و ۳۰۳ هزار مورد آن قطعی شده، بنابراین از ۱۰۰ درصد اظهار نامه‌های اشخاص حقیقی ۶۴ درصد آنها قطعی شده و دیگر در فرایند حسابرسی مالیاتی قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: با افزایش تعداد اظهار نامه‌ها دقت حسابرسی کاهش می‌یابد بنابراین حداکثر استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ انجام شده است، قطعی شدن اظهار نامه‌ها تنش‌های بین سازمان امور مالیاتی و مودیان را کاهش داده و مودی خود اظهاری می‌کند.

بیش از ۹۵ درصد رضایتمندی از این بسته حمایتی

مهدلو افزود: عملاً ۶۵ درصد پرونده‌ها از پروسه‌های رسیدگی خارج می‌شود. بیش از ۹۵ درصد رضایتمندی از این بسته حمایتی بین مودیان بوده است.

وی ادامه داد: طرح پایش به عنوان یک طرح زیر بنایی برای اولین بار در کشور حدود ۵ ماه است در اصفهان در حال انجام است. ۲۵۰ هزار پرونده توسط ۵۰۰ نیرو در کل استان باید در این طرح رسیدگی شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: حدود ۱۰۰ هزار پرونده در نهایت از بین این پرونه‌ها باید رسیدگی شود که متوسط هر نفر باید ۵۰۰ پرونده را رسیدگی کند، بر اساس طرح پایش، یک درصد از پرونده‌های مالیاتی مهم استان اصفهان در اشخاص حقیقی و حقوقی انتخاب شده و توسط ۲۰۰ نفر از پرسنل رسیدگی شد.

مهدلو افزود: بنابراین پرونده‌ها به دقت رسیدگی شد. در این چند ماه حدود ۲۰۰ مورد از این پرونده‌ها در قالب این طرح کاملاً رسیدگی شده که منجر به شناسایی درآمدهای واقعی و جدا کردن درآمدهای غیرواقعی از آن بوده است.

وی ادامه داد: کوچک سازی، پاک سازی پرونده از جمله اهدافی بود در این مدت دنبال شده است، بیش از ۵۰۰ کمد تا پایان سال خالی شده و پرونده‌های راکد و قدیمی از آن حذف می‌شود.

پرونده‌های ارزش افزوده به روز رسانی شده است

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: به روزرسانی رسیدگی به پرونده‌های ارزش افزوده نیز از جمله اقدامات مهم و قابل توجه این اداره بوده است، مردم حق دارند بدانند مالیاتی که پرداخت می‌کنند در چه جایی هزینه می‌شود، در سال‌های گذشته بیشتر بودجه دولت از محل فروش نفت بوده است.

مهدلو افزود: پاک‌ترین درآمد و سود اقتصادی در دنیا مالیات است، بنابراین نقش مالیات در اداره کشور حیاتی است، نیمی از حقوق پرداختی به کارکنان دولت از محل مالیات‌ها تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: یک درصد از عوارض ارزش افزوده در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که این میزان در سال ۹۶، ۴ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان، در سال ۹۷، حدود ۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۸، ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در سال ۹۸ از محل عوارض ارزش افزوده، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه به شهرداری‌ها پرداخت شد، بنابراین شهرداری‌های بزرگ حدود ۳۰ درصد بودجه از این محل تأمین می‌شود. در ۱۰ ماهه سال ۹۹، ۱,۵۰۰ میلیارد تومان عوارض توزیع شده که امیدواریم تا پایان سال به ۲ هزار میلیارد تومان نیز برسد.

مهدلو افزود: امروز ۴ اداره امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در استان اصفهان تشکیل شده که در کل کشور بی سابقه است، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی تعریف شده استاندارهای به خصوصی دارد.

بیش از ۸۰ درصد امکان شناسایی درآمدهای کتمان شده

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد مالیات به خوبی تأمین نشده است. پس از ۱۰ سال از اجرای طرح جامع، امروز بیش از ۸۰ درصد امکان شناسایی افرادی که درآمدهایی داشته و آن را کتمان کرده‌اند وجود دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی شناسایی شده است. سامانه ارتباط مردمی ۱۵۲۶ در این زمینه طراحی شده که با استفاده از آن، هر شخصی می‌توانند اطلاعاتی که از فرار مالیاتی در اختیار دارد به ما ارائه دهد.

مهدلو افزود: رویکرد سال آتی این اداره کل این است که پرونه‌های کوچک و بی اهمیت را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر پروندهای بزرگ و شناسایی فرار مالیاتی بگذارد، اکنون ۴ اداره برای این کار وجود دارد و توانسته‌ایم در این زمینه عملکرد خوبی را ثبت کنیم.

وی ادامه داد: کسانی که فرار مالیاتی دارند، به عدم پرداخت آن عادت کرده اند، این در حالی است که مالیات حقوق شهروندی مردم است بنابراین باید حتماً پرداخت شود و اداره کل امور مالیاتی نیز به سختی این مبالغ را از افراد دریافت می‌کند.

به گزارش ایمنا، در پایان این نشست از گزارش مصور هزینه کرد عوارض مالیات بر ارزش افزود توسط ۲۴ فرمانداری، ۱۰۷ شهرداری و ۸۷۰ دهیاری سطح استان اصفهان رونمایی شد.

کد خبر 473928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.