از هویت ناب شهری تا حلقه اتصال فرهنگ‌های مختلف

سینما یکی از اصلی‌ترین رکن‌های فرهنگی علاوه بر سرگرمی می‌تواند محفل تجمع اهالی فرهنگ و هنر شود. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که با شهر اصفهان یادآوری می‌شود، یکی از بهترین نقاط برای اشاعه فرهنگی است.

به گزارش ایمنا، اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و دارای المان‌های به یادماندنی فرهنگ و هنر، یکی از جاذبه‌های گردشگری در این مرز و بوم محسوب می‌شود، به طوری که هرساله تعدادی از توریست از اقصی نقاط جهان برای دیدن جاذبه‌های گردشگری این شهر از کشورمان به ایران سفر می‌کنند. هر ساله اهالی سینمای ایران و جهان در این شهر تاریخی به مدت یک هفته کنار هم جمع می‌شوند و آثار خود را برای سینما کودک به نمایش می‌گذارند. روالی که هر سال رخ می‌داد و البته امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا در اواخر مهر و اوایل آبان به شکل مجازی برپا شد.

چند تن از اهالی سینما درباره نسبت جشنواره فیلم کودک با شهر اصفهان صحبت کرده‌اند که مشروح این گزارش را که پیش‌تر در «چهاردهمین شماره مجله الکترونیک شهر گاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

* گره خوردن هویت جشنواره با شهر اصفهان

«ابوالحسن داوودی» کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه شهر اصفهان با همه ویژگی‌هایش، برای جشنواره فیلم کودک هویت‌ساز بوده است، می‌گوید: «در نشانه‌های مختلف جشنواره، نمادهای شهر اصفهان به چشم می‌آید و تبدیل به متن و خاطره می‌شود. در واقع فرم شهری اصفهان خود می‌تواند در بخش‌های مختلف جشنواره، از افتتاحیه تا برگزاری و اختتامیه اثرگذار باشد.»

او با اشاره به شور و حالی که اصفهان به همه مدعوین در جشنواره منتقل می‌کند، می‌گوید: «دوره‌های اول جشنواره کودک در اصفهان خاطرات بیشتری را برایم رقم زده است چرا که از شور و حال بیشتری برخوردار بود. در ششمین دوره جشنواره کودک فیلمی با عنوان «سفر جادویی» حضور داشتم و مهمترین خاطره‌ام به همین فیلم برمی‌گردد که کارهای فنی تا روزهای آخر و نزدیک به شروع جشنواره طول کشید و تا افتتاحیه جشنواره ۴٨ ساعت بیدار بودم و روی فیلم کار کردم. زمانی که به مراسم افتتاحیه رسیدم، مراسم تمام شده بود و ناچار شدم برای استراحت به هتل بروم و به معنای واقعی بیهوش شدم و همه نگرانم شدند! در ادامه، حضور در شهر اصفهان به واسطه جذابیت‌هایش، بخشی از احوال پر از استرس آن روزها را از من دور کرد.»

*قدمت و هویت ناب شهری

«کامبوزیا پرتوی» کارگردان فیلم‌های «ماهی» و «گلنار» هم معتقد است این شهر، همواره تأثیر ناخودآگاهی برای جذابیت جشنواره گذاشته است. او می‌گوید: «تصور جشنواره فیلم کودک در جایی جز اصفهان، دشوار است و این نشان می‌دهد، فضای توریستی شهر، و همه زیبایی‌هایش در رقم خوردن خاطراتش اثر غیرمستقیمی داشته و دارد».

او با بیان اینکه هر ساله در اصفهان کنار دوستان جمع می‌شدیم و این گردهمایی هرساله، بسیار لذت‌بخش بود، ادامه می‌دهد: «شهر زیبای اصفهان با آن قدمت و هویت شهری نابی که دارد، لذت‌های جشنواره را هزار برابر می‌کند.»

*شهر فرصت‌ها

«امیر مشهدی‌عباس» کارگردان سینما و تئاتر و مدیر امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز این‌گونه اظهارنظر می‌کند: «بارها در جشنواره‌های فیلم یا تئاتر کودک و نوجوان شرکت کرده‌ام و به اصفهان رفته‌ام. واقعیت این است که بخشی از جذابیت اصفهان در میزبانی از رویدادهای فرهنگی به زیبایی‌شناسی این شهر برمی‌گردد و من هم، شهر زیبای اصفهان را دوست دارم.»

او متذکر می‌شود: «اصفهان شهر فرصت‌ها است، فرصت‌هایی که هر آدمی می‌تواند برای خود ایجاد کند.»

*حلقه اتصال فرهنگ‌های مختلف

«مصطفی رحماندوست» شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه اصفهان از جمله شهرهای ایران است که جذابیت‌های متنوعی را برای توریست‌ها و مهمانان خارجی با خود دارد، می‌گوید: «چندین سال در این جشنواره به عنوان داور حضور داشتم و بهترین سال‌های عمرم را در آنجا گذرانده‌ام. یکی از مهم‌ترین وجوه اصفهان حضور مشتاقانه مهمانان یا توریست‌های خارجی است که این برای میزبانی از جشنواره‌های هنری و سینمایی، خود یک شاخصه باارزش است. به یاد دارم یک سال با علیرضا خمسه در جشنواره کودک حضور داشتم و چند نفر از شرکت‌کنندگان از چین آمده بودند، به خمسه گفتم «دقت کرده‌ای که تمام چینی‌ها به هم شبیه‌اند، چطور همدیگر را تشخیص می‌دهند؟». لحظاتی بعد یکی از همان چینی‌ها آمد و با زبان انگلیسی از ما پرسید دلیل اینکه ایرانی‌ها شبیه هم‌اند چیست!» برای ما این تداعی شد که گویی آنها میزبان بودند و ما میهمان! این خاطره جذاب همیشگی من از اصفهان است و البته تأییدکننده سخنم درباره ویژگی مهم این شهر که از دیرباز حلقه اتصال فرهنگ‌های مختلف به شمار می‌رود.

کد خبر 473895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.