نیروی انتظامی برنامه‌ای با سناریوهای مختلف در خصوص ترددها تنظیم کند

وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این که راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال با خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه برگزار می‌شود، گفت: نیروی انتظامی برنامه‌ای با سناریوهای مختلف درخصوص ترددهای بین شهری تنظیم کند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نهمین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: موضوعاتی که در جلسه امروز قرارگاه مطرح شد، بیشتر جنبه نظارتی داشت. گزارشی که ناظران وزارت بهداشت به قرارگاه ارائه کردند از چند جهت موجب دغدغه و نگرانی دوستان بود که لازم بود مروری به عملکرد بخش‌های مختلف داشته باشیم و تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنیم که بتوانیم مسیر رو به کاهش بیماری را تداوم دهیم و تزریق واکسن که اولین مورد آن فردا انجام می‌شود و به مرور واکسن کافی تأمین و همه مردم واکسینه خواهند شد، بتوانیم در مدیریت این بیماری موفق باشیم.

وی افزود: نظارت بر ترددها و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی امر بسیار مهمی است که از قبل تصمیم‌گیری شده بود و متولی این امر حراست‌های دستگاه‌های اجرایی بودند. گزارشی که امروز از عملکرد یک ماهه ارائه کردند که بر این اساس، بیش از ۴ میلیون نفر را در ورودی‌های دستگاه‌های اجرایی کنترل و ضمن تطبیق با کارت ملی از وضعیت بیمار بودن آنها استعلام گرفته‌اند. گزارش بسیار مهمی بود ولی آمار با نقطه مطلوب فاصله داشت لذا مقرر شد همه دستگاه‌های اجرایی اعم از بانک‌ها، شهرداری‌ها و تمامی حوزه‌هایی که مردم برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند، با دقت به سیستم مرکزی وزارت بهداشت متصل شوند و همکاری لازم را انجام دهند. در اینجا باید از دوستان حراست در سراسر کشور قدردانی کنیم؛ چرا که کار بسیار عظیمی انجام گرفته است و از ماه‌ها و روزهای آینده شاهد کنترل‌ها و مراقبت بیشتر خواهیم بود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با بیان اینکه در این جلسه گزارشی از ورودی و خروجی مرزها ارائه شد، گفت: نگرانی‌هایی در این حوزه با توجه به آماری که در رسانه‌ها منتشر شده بود، به وجود آمده بود. در رسانه‌ها به نقل از برخی افراد اشاره شده بود که ۲۵ درصد مسافران ورودی از مرزها بیمار بودند که این آمار غلط است و درواقع فقط، ۲۵ درصد از افراد مشکوک به بیماری در مرزهای ورودی کشور، مبتلا بودند یعنی ۲۵ صدم درصد از کل مسافران ورودی کشور مبتلا بودند. با اینکه عدد بسیار پایینی است اما تدبیر شد تا با کمک همه دستگاه‌های مسئول در امور مرزی با محوریت وزارت راه و شهرسازی و کمک وزارت بهداشت، هلال احمر و نیروی انتظامی تمامی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی را با پروتکل‌های ابلاغی و برنامه‌ریزی بسیار خوب وزارت راه و شهرسازی رصد و کنترل کنند و تا جایی که می‌توانیم از ورود این بیماری به داخل کشور از طریق افراد ناقل جلوگیری شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در دهه فجر هستیم و پس فردا روز ۲۲ بهمن است که هرسال طبق سنت انقلابی‌مان راهپیمایی برگزار می‌کردیم اما امسال در این خصوص تصمیمات ویژه‌ای گرفته شده است و در جلسه امروز قرارگاه، آقای لطفی از ستاد دهه فجر گزارش مفصلی از برنامه ریزی‌ها و اقدامات انجام شده ارائه کردند. در این راستا مقرر شده است که راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال با خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه برگزار شود تا بتوانیم هم شکوه و عظمت لازم را نشان دهیم و همچنین پروتکل‌ها را رعایت کنیم. گزارشی از روند کار و همکاری همه دستگاه‌ها ارائه شد که رضایت بخش بود. همچنین مقرر شده است که سخنرانان مراسم از ظرفیت صدا و سیمای استانی و ملی استفاده کنند تا مردم از رسانه ملی و فضای مجازی بتوانند از این مراسم‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مطرح شده، آمادگی برای نوروز است، اظهار کرد: نمایشگاه‌ها و محل‌های خرید و فروش، دست‌فروشان، ترددهای جاده‌ای و اقامت مسافران و استفاده از مهمان‌پذیرها از جمله نگرانی‌های مطرح شده در این حوزه است. در جلسه گذشته قرارگاه در این خصوص تصمیماتی گرفته شده بود که در این خصوص گزارش‌گیری شد. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری موظف است همه مراکز اقامتی عمومی و خصوصی، مراکز خدماتی اعم از رستوران‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و همچنین مراکز گردشگری و تفریحی تجمعی را مطابق با پروتکل‌های ابلاغی کنترل کند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مقرر شد تا نیروی انتظامی برنامه‌ای با سناریوهای مختلف در خصوص ترددهای بین شهری با استفاده از تجربیات یک سال اخیر در مقاطع مختلف، تنظیم کند و ارائه کند تا در قرارگاه مصوب شود و بتوانیم فضای عید نوروز را توأم با نشاط نسبی در مقایسه با سال قبل داشته باشیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: اگر روند کاهشی این بیماری با کمک مردم و تزریق واکسن به گونه‌ای باشد که اطمینان خاطر بهتر و بیشتری بیابیم، حتماً در بازگشایی شرایط مسافرت اقداماتی خواهیم داشت اما اگر خدای نکرده با کاهش بیشتر روند بیماری مواجه نباشیم، یا برعکس بیماری رو به افزایش باشد، مجبور به تشدید محدودیت‌ها خواهیم بود. به همین دلیل از مردم عزیزمان می‌خواهیم تا ما را کمک کنند تا بتوانیم عید نوروز بانشاطی داشته باشیم.

وی ادامه داد: پس از عید نوروز، مناسبت بسیار خاص و مهمی پیش روی کشور در خردادماه داریم که بحث انتخابات است و از اوایل خرداد ماه مردم به صورت عملی درگیر این موضوع خواهند شد و روند ثبت نام، تبلیغات ۲۰ روزه و اخذ رأی خواهیم داشت که امیدواریم روند کاهشی و بهبود بیماری کرونا، در مشارکت مردم در انتخابات خردادماه نیز کمک کننده باشد. لذا از مردم عزیز تقاضا داریم همانطور که تاکنون مراقبت و مراعات کردند و به ما کمک کردند، این روال را ادامه دهند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مقرر شد برای مناطق خاص مسافر پذیر مانند استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و شهرهای قشم و کیش، شیراز و اصفهان مقررات ویژه مخصوص به خودشان داشته باشیم و برخی از این شهرها به عنوان شهرهایی که در مرز وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارند، محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنیم که این طرح از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.

رحمانی فضلی به گزارش شهرداری‌ها در خصوص حمل و نقل درون شهری اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش شهرداری تهران اقدامات بسیار خوبی در حوزه تعمیر و برگرداندن قطارهایی که از مدار خارج شده بودند، انجام شده است، همچنین ۴۰۰ اتوبوس در حال تعمیر و بازسازی است که حدود ۲۰۰-۳۰۰ اتوبوس در روزهای اخیر به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد همچنین خرید ۵ هزار اتوبوس که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است، در حال پیگیری است که با پیوستن این تعداد به ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد گشایش بیشتری در سال آینده خواهیم بود.

وی تاکید کرد: مقرر شد که در جلسه بعدی قرارگاه، گزارشی از آخرین وضعیت عملکرد طرح شهید قاسم سلیمانی ارائه و بررسی شود. گزارش اولیه از این طرح، مثبت بود، اما دچار برخی کمبودها و کاستی‌هایی هستیم که مقرر شد در جلسه بعد، این موضوع مطرح و با رفع کمبودها و نواقص بتوانیم قوت این طرح را بیشتر کنیم. هرچند در همین حد هم طرح موفقی بوده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد ملی مقابله کرونا موظف شد تا برای نوروز امسال دستورالعمل و برنامه‌های خاصی را تهیه کند تا به مردم اطلاع رسانی و آگاهی بیشتری داده شود و همکاری بهتری داشته باشند.

رحمانی فضلی در پایان از خدمات اهالی رسانه که از ابتدا در موضوع مدیریت بیماری کرونا و در موضوعات دیگر مانند مسائل امنیتی، انتخاباتی، بحران‌های سیل و زلزله که وزارت کشور متولی آن بوده، کمک کرده‌اند، قدردانی کرد و گفت: مدیون رسانه‌ها هستیم و امیدواریم کمک رسانه‌ها در این زمینه‌ها استمرار داشته باشد.

کد خبر 473848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.