بررسی همه مواد پیش‌نویس سند ملی آمایش سرزمین

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: کلیه مفاد پیش‌نویس سند ملی آمایش سرزمین اعم از تعاریف و مفاهیم، چشم‌اندازها، راهبردها و سیاست‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور، در راستای عمل به تکلیف جز یک بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور از تیرماه سال جاری تا امروز در طی ۲۶ جلسه کمیسیون تخصصی شورایعالی آمایش سرزمین و ۱۲ کارگروه موضوعی، کلیه مفاد پیش‌نویس سند ملی آمایش سرزمین اعم از تعاریف و مفاهیم، چشم اندازها، راهبردها و سیاست‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت و حساسیت مفاد این سند مقرر است در جلسات آتی کارگروه‌های موضوعی، در خصوص تأیید اصلاحات و انجام آخرین تغییرات لازم، دستگاه‌های اجرایی عضو کمیسیون، نظرات خویش را ابراز کنند.

پس از برگزاری جلسه‌های مذکور، سند ملی آمایش سرزمین برای تصویب نهایی به شورای‌عالی آمایش سرزمین ارجاع خواهد شد.

نظر به اهمیت آمایش سرزمین در امر برنامه‌ریزی توسعه، این موضوع مورد توجه جدی همگان و بویژه ارکان نظام قرار گرفته است. سیاست‌های کلی آمایش سرزمین در سال ۱۳۹۰ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. همچنین، قانون برنامه پنجم توسعه طی مواد ۱۸۱ تا ۱۸۴ به امر آمایش سرزمین پرداخته است.

در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که اخیراً توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است به «ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و بکارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت مناطق کشور» تاکید شده است.

خوشبختانه داشته‌های کشور در زمینه آمایش سرزمین قابل توجه بوده و سه دوره متوالی مطالعات آمایش سرزمین در کشور انجام شده است. دوره اول مطالعات آمایش سرزمین توسط مشاوران «ستیران» در دهه پنجاه، دوره دوم مطالعات آمایش سرزمین اسلامی در دهه ۶۰ و دوره سوم مطالعات آمایش سرزمین در دهه هفتاد صورت گرفته است.

در کنار مطالعات انجام شده و سیاست‌های کلی ابلاغی و تکالیف مقرر قانونی در مورد آمایش سرزمین، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری نیز اقدام به راه‌اندازی و تشکیل شورای آمایش سرزمین کرده است و تهیه و تصویب برنامه‌های توسعه سرزمین را در سطوح، ملی، منطقه‌ای و استانی در دستور کار آن قرار داده است.

کد خبر 473821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.