خانه‌های ۳۵ متری در راه مشهد

یکصد و بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر که صبح امروز (دوشنبه) با تقدیم لایحه بودجه، دو تذکر به شهردار و بررسی چند لایحه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جلسه شورای شهر مشهد لایحه بودجه ۱۷ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۱۴۰۰ تقدیم شورا شد و محمد حاجیان، عضو شورا بابت عدم انجام تدقیق مساحی پیمان‌های خدمات شهری و فضای سبز و مجتبی بهاروند، دیگر عضو شورای شهر درخصوص عدم اطلاع شورای اسلامی از برخی تفاهم‌نامه‌های شهرداری با دیگر نهادها به محمدرضا کلائی، شهردار مشهد تذکر دادند.‌

همچنین در این جلسه لایحه نحوه تأمین حداکثری گل و گیاه تصویب شد که در آن به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود در راستای تأمین حداکثری گونه‌های قابل تولید و مورد نیاز خود از داخل استان مشروط بر دارا بودن کیفیت لازم و با رعایت صرفه و صلاح شهرداری اقدام کند. وظایف و اختیارت کمیته فنی و تخصصی گونه‌های گیاهی نیز تعیین بهای واحد و قیمت عادله گونه‌های گیاهی و تدوین برنامه‌های توسعه داخلی خواهد بود.

براساس این لایحه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، پس از تأیید کمیته مذکور با دعوت از تولید کنندگان داخل استان تا سقف ۲۰ درصد از اعتبار مصوب سالانه پروژه تأمین گونه‌های گیاهی را به صورت مناقصه محدود و تا سقف پنج درصد اعتبار مصوب سالانه پروژه تأمین گونه‌های گیاهی در قالب معاملات خرد و متوسط به منظور تأمین گونه‌های فصول بهار، تابستان، پاییز و استقبال از بهار به صورت مستقیم با تولیدکننده خرد و بومی، اقدام کند.

همچنین لایحه امکان احداث واحدهای مسکونی کوچک توسط شورای شهر مشهد به تصویب رسید تا شهرداری مشهد مقدس به منظور تأمین مسکن مناسب و کوچک اندازه با حداقل مساحت معادل ۳۵ مترمربع برای برخی از گروه‌های هدف اقدام کند

مطالعات در حوزه مسکن و ارائه پیشنهادات در خصوص ایجاد پروژه‌های اجرایی تولید واحدهای مسکونی کوچک اندازه با تاکید بر استقرار در مراکز شهری و در پیرامون ایستگاه‌های قطار شهری (TOD) ضمن رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی ظرف مدت دو ماه باید از طرف این گروه‌ها انجام شود.

همچنین شهرداری باید نسبت به شفاف سازی ضوابط و مقررات شهرسازی ملاک عمل و پیشنهادی در طرح‌های تفصیلی اقدام کرده و نتایج اجرایی ضوابط یاد شده را ظرف مدت دو هفته کاری پس از تأیید کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون حقوقی جهت تصویب به کمیسیون ماده پنج ارسال کند.

در ادامه این جلسه نیز لایحه الحاقیه بسته تشویقی تسهیل‌گری احیا و مرمت آثار تاریخی و بناهای واجد ارزش شهر مشهد در محلات تاریخی به تصویب رسید و به منظور احیا، مرمت و باززنده‌سازی ابنیه، آثار، جداره‌ها و معابر گذرهای واقع در بافت‌های تاریخی و واجد ارزش شهر مشهد، به تصویب رسید.

بر این اساس شهرداری مشهد می‌تواند، در چهارچوب بودجه مصوب نسبت به اجرای طرح‌های مرمت و احیای جداره معابر و آثار تاریخی یا واجد ارزش و همچنین همسان سازی تابلوها، اجزا و الحاقات و بهینه سازی و رفع موانع و معارض اجرای طرح، که به تأیید کمیته بازآفرینی بافت‌ها و ابنیه تاریخی می‌رسد صرفاً با اخذ موافقت مالکان اقدام کند.

پروژه‌های تهیه طرح مرمت خانه شالچی، خانه نوریان، آب انبار تشکری، خانه الفتی، گذر ارگ و گذر آیت الله خامنه‌ای نیز مشمول بندهای الحاقی این مصوبه می‌شود.

شهرداری مشهد مقدس مکلف است به منظور جلوگیری از روند تخریب بناها و آثار با ارزش فرهنگی تاریخی و انجام عملیات حفاظت و مرمت اضطراری و پیشگیرانه این بناها، اعتبارات لازم را در بودجه سالانه پیش بینی و با نظر کمیته بازآفرینی بافت‌ها و ابنیه تاریخی هزینه کند.

همچنین لایحه نحوه اجرای اصلاحیه ماده ۱۰۱ قانون شهرداری دیگر لایحه‌ای بود که در این جلسه به تصویب رسید.

در ادامه لایحه اعطای تسهیلات بازسازی ناوگان تاکسیرانی تصویب شد که به شهرداری مشهد اجازه داده شد، به‌منظور بازسازی یک هزار دستگاه تاکسی با عمر بین چهار تا ۱۰ سال فعال در ناوگان تاکسیرانی، نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات بانکی با تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک، مطابق نرخ مصوب تسهیلات بانکی اعلامی بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام دهد.

در پایان این جلسه نیز لایحه مجوز انعقاد قرارداد مشارکت در خصوص پروژه تجهیز و توسعه سامانه ثبت خودکار تخلفات (دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی و نظارت تصویری) در شهر مشهد مقدس به تصویب رسید.

کد خبر 473743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.