صرفه‌جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی قم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از صرفه‌جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی با ذخیره‌سازی بخش از حق‌آبه شهرداری قم در دریاچه بوستان جوان خبر داد.

به گزارش ایمنا، پیام جوادیان با اشاره به سیستم آبیاری بوستان جوان، اظهار کرد: شهرداری قم از قدیم‌الایام حق‌آبه داشته است و در قدیم که آبیاری و استفاده از آب به شکل امروز نبوده در امور مختلفی از این آب استفاده می‌شده است.

وی ادامه داد: پس از گسترش شهرها علم پیشرفت کرد، آب به شکل لوله کشی در اختیار همه قرار گرفت و دیگر مطالبه‌ای در خصوص این حق‌آبه مطرح نشد؛ لذا بخشی از این آب، مورد استفاده کشاورزان و بخشی دیگر بلااستفاده به قم‌رود ریخته می‌شد و هدر می‌رفت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تاکید بر اینکه طبق مستندات و با پیگیری‌هایی که از واحد آب و خاک وزارت کشاورزی استان شد مشخص شد که شهرداری قم یک هزار و ۲۴ سهم از ۳۲ هزار و ۷۰۰ سهم از حق‌آبه رودخانه را دارد، خاطرنشان کرد: این حق‌آبه را در سال ۹۸ طی صورتجلسه‌ای با محوریت دفتر اموری شهری استانداری مجدد دریافت کردیم و در اختیار شهرداری قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از این آب در دریاچه بوستان جوان ذخیره شده است و برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اذعان به اینکه برداشت حق‌آبه از قم‌رود باعث شد که دو حلقه چاه از مدار برداشت خارج شده و خاموش گردد و در استفاده از آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شود، گفت: البته طی سال‌های اخیر شهرداری نگاه ویژه‌ای به امر صرفه‌جویی در مصرف آب داشته و با گسترش شبکه آبیاری تحت فشار گام مهمی در این مسیر برداشته است.

کد خبر 473716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.