استانداردسازی سیستم گرمایشی ۲۷۶ هزار کلاس درس

رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس کشور گفت: از سال ۹۲ و با آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون ۲۷۶ هزار کلاس درس دارای بخاری نفتی و گازی استانداردسازی شده است؛ ۱۳۱ هزار کلاس درس سهم دولت یازدهم بوده و ۱۴۵ هزار کلاس درس نیز از سال ۱۳۹۶ تاکنون به سامانه‌های استاندارد مجهز شده‌اند.

به گزارش ایمنا، مهرالله رخشانی مهر اظهار کرد: همچنین از سال موضوع استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس با جدیت در اولویت سازمان نوسازی مدارس قرار گرفت و در یک برنامه مقرر شد که در ۲ فاز برچیده شدن بخاری‌های نفتی و جایگزینی بخاری‌های گازی با سامانه استاندارد در مدارس کشور پیگیری شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ رقم ۲۰ درصد در قالب ردیف مشخص در قوانین بودجه سنواتی برای جمع‌آوری بخاری‌های نفتی لحاظ می‌شد، افزود: پس از پیگیری و رایزنی‌ها در سال ۱۳۹۹ این سهم به ۵۰ درصد افزایش یافت که ۳۰ درصد آن به واسطه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به امر تأمین سامانه‌ها و وسایل گرمایشی و سرمایشی استاندارد مدارس اختصاص یافت.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: از این میزان بیش از ۱۳۱ هزار کلاس درس در دولت یازدهم و حدود ۱۴۵ هزار کلاس درس از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون استانداردسازی شده و به بهره‌برداری رسیده است.

رخشانی مهر تصریح کرد: به طور متوسط از ابتدای دولت یازدهم تاکنون روزانه ۹۵ کلاس درس استانداردسازی شده و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین با استانداردسازی این تعداد کلاس درس، بیش از ۵.۷ میلیون دانش‌آموز از کلاس‌های استانداردسازی شده گرمایشی و سرمایشی برخوردار شدند.

وی افزود: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در مجموع اعتباری بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد ریال صرف استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس شده که ۱۷ میلیارد و ۴۳۴ هزار ریال آن از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون بوده است.

بخاری‌های گازی مدارس تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند

رخشانی مهر گفت: ۹ درصد کلاس‌های درس با بخاری‌های گازی استاندارد گرم می‌شوند که این تعداد هم تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف می‌شوند.

وی اظهار کرد: در مناطقی که امکان جمع‌آوری بخاری نفتی وجود داشته، این بخاری‌ها جمع‌آوری شده یا در حال جمع‌آوری است اما در مناطقی که گاز و برق وجود ندارد، ناچار به استفاده از بخاری‌های نفتی استاندارد هستیم.

رخشانی مهر افزود: در حال حاضر ۴۷ هزار بخاری نفتی بدون پیمانکار و قرارداد وجود دارد که این‌ها هم برای سال آینده تعیین تکلیف می‌شوند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در آبان ماه سال ۱۳۹۰ ابلاغ شد که بر اساس آن گرمایش مدارس باید از راه سیستم‌های حرارت مرکزی و استاندارد صورت گیرد.

رخشانی مهر افزود: همچنین در مدارسی که به دلیل نبود سامانه حرارت مرکزی ناچار به استفاده از بخاری هستند، استفاده از بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد مجاز است اما باید به تدریج حذف بخاری‌های شعله مستقیم از کلاس درس چه به صورت بخاری گازی و چه نفتی عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین سازمان نوسازی مدارس در ادامه مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری به تدوین ضوابط استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس اقدام کرد.

حذف بخاری‌های گازی از هشت استان کشور آغاز شد اما در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، تهران، ایلام، سمنان، کرمانشاه، هرمزگان علاوه بر بخاری‌های گازی نیز به طور کامل از کلاس‌های درس برچیده شدند و به گفته رئیس سازمان نوسازی در واقع می‌توان گفت در هر گوشه‌ای از اقصی نقاط کشور که امکان و زیرساخت لازم فراهم بوده، استانداردسازی به طور کامل محقق شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 473662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.