۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
معینی: گرانی نفت پایدار نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون در کانال ۲۰ تا ۷۰ دلار در نوسان بوده است.

شهرام معینی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون در کانال ۲۰ تا ۷۰ دلار در نوسان بوده است. این نوسان سال گذشته پس از ورود ویروس کرونا و تأثیر بر حمل و نقل تا کانال ۲۰ دلار نیز پایین آمد و اکنون هم پس از گذشت یک سال در حال نزدیک شدن به مرز ۷۰ دلار است؛ دلیل آن است که فعلاً کاهش تولید اعضای اوپک، باعث شده تا قیمت‌ها متعادل شود.

وی تصریح کرد: موضوع قابل توجه آن است که چنین شرایطی برای قیمت نفت با وجود تصمیم‌های اوپک غیر دائم و بی ثبات است زیرا کشورهای عضو اوپک موافق افزایش قیمت نفت در بلند مدت نیستند. زمانی که نرخ‌ها افزایش می‌یابد آنها با سیاستی خاص به نام سیاست حفظ سهم بازار، تولیدات خود را بالا می‌برند تا نرخ‌ها کاهش یابد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: زمانی که قیمت نفت افت می‌کند خواه ناخواه از انگیزه استخراج آن کاسته می‌شود و در نتیجه با کاهش تولید کشورهای اوپک دوباره قیمت‌ها صعودی می‌گردد؛ بر این اساس قیمت نفت پایدار نبوده و فعلاً تابع تصمیم گیری‌های اوپک است.

معینی ادامه داد: به عبارت دیگر، نوسان قیمت نفت بین ۲۰ تا ۷۰ دلار کاملاً طبیعی است؛ از سویی قیمت بالا غیرقابل تثبیت است و از طرفی نیز نرخ پایین پایدار نیست.

وی در رابطه با سهم ایران از بازار جهانی نفت گفت: فعلاً با توجه به تحریم‌ها، ایران سهم خاصی از این بازار ندارد؛ احتمالاً اگر محدودیت‌ها برداشته شود نقش ایران نیز در این زمینه پررنگ‌تر خواهد شد.

کد خبر 473639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.