افتتاح اولین خانه گردشگری سلامت استان سمنان

شامگاه گذشته (یکشنبه) همزمان با هشتمین روز ایام الله دهه مبارک فجر اولین خانه گردشگری سلامت استان سمنان در خانه تاریخی پورحسینی جنب تکیه کوشمغان افتتاح شد.

سید محمد ناظم رضوی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تبریک ایام الله دهه فجر اظهار کرد: این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجاریه است که در سال ۹۹ و در زمان فعالیت دوره پنجم شورای اسلامی و با همکاری شورا و شهرداری و با همت سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری سمنان مرمت و به بهره برداری رسید و در حال حاضر به اولین خانه گردشگری سلامت استان سمنان تبدیل شده است.

وی یکی از اتفاقات خوب شهر سمنان را رونق صنعت گردشگری و پرداختن به بافت تاریخی دانست و افزود: بسیاری از شهرهای کشور مرمت بافت‌های تاریخی را آغاز کرده و از نظر رونق اقتصادی و جذب گردشگر موفق بوده‌اند و شهر سمنان نیز در این امر مستثنی نیست.

شهردار سمنان با بیان اینکه رویکرد این دوره مدیریت شهری در شورا و شهرداری پرداختن به مرمت و احیای بافت‌های تاریخی است، تصریح کرد: در شهر سمنان ظرفیت پرداختن به اصالت و ریشه‌های هویتی از مدت‌ها قبل در دستور کار قرار گرفت و به دلیل اینکه این مساله با تأخیر مواجه شده بود بر آن شدیم تا با پرداختن به آن، احصاء و احیای ظرفیت‌های ناب بافت تاریخی و گردشگری را دنبال کنیم و به مسائل و ظرفیت‌های فرهنگی شهر که بسیار مورد نیاز بود بپردازیم.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌های شهر سمنان وجود بافت‌های تاریخی است و باید گفت؛ یکی دیگر از ویژگی‌های شهر سمنان که بسیار کم نظیر است نظام تقسیم سنتی آب است زیرا جریان آب در بافت‌های قدیمی، وجود و پیدایش کوچه باغ‌ها و محوطه پیرامون اطراف استخرها و ابنیه‌های تاریخی شهر از ظرفیت‌های خوبی است که برای فعالیت، احیا و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری انجام می‌شود.

ناظم رضوی اظهار کرد: زنده کردن بافت‌های تاریخی و برگشت جمعیت به آن و حضور و سکونت و داشتن فعالیت اقتصادی در این بافت‌ها خیلی مهم و حائز اهمیت است و از دیگر مواردی که ضرور است و در بازآفرینی شهری نقش مهمی را ایفا می‌کند احیای ابنیه تاریخی است.

وی اضافه کرد: در شهر سمنان ۱۵ خانه تاریخی جدا از خانه‌های از قبل مرمت شده در حال مرمت و بازسازی است و ۸ کوچه باغ تاریخی نیز مرمت شده‌اند که شهروندان و گردشگران می‌توانند از آن استفاده کنند و همچنین محوطه چهار استخر تاریخی نیز ساماندهی شده است و به یاری خدا تا پایان سال مجموعه بزرگ گردشگری زاوغان نیز افتتاح خواهد شد.

وی بحث آزاد سازی کاروانسرای عباسی سمنان را یکی از اتفاقات مهم در سطح کشور عنوان کرد و افزود: با آزاد سازی این کاروانسرا که با سفر رئیس قوه قضائیه به شهر سمنان اتفاق افتاد، دغدغه اصلی شهروندان شهر سمنان رفع شده، تراز گردشگری شهر بالا رفته و سمنان در ردیف ۱۰ شهر اصلی کشور از نظر گردشگری قرار خواهد گرفت.

ناظم‌رضوی ابراز امیدواری کرد: شهر سمنان به عنوان مقصد گردشگری جا باز کرده و به عنوان شهری گردشگرپذیر در مسیر سفر به شهر مقدس مشهد، ظرفیت‌های ارزشمندی را برای حضور و اقامت کوتاه مدت گردشگران و زائران علی بن موسی الرضا فراهم کند.

کد خبر 473618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.