شکست دلارهای سعودی در یمن

مناقشه یمن در حالی وارد هفتمین سال خود می‌شود که بخش عمده‌ای از جمعیت این کشور در آستانه‌ گرسنگی مطلق قرار دارند؛ این شرایط بغرنج در ماه‌های اخیر به حدی وخیم شده که صدای رئیس برنامه جهانی غذا را درآورده و با دعوت از جامعه جهانی برای توقف جنگ یمن، شرایط این کشور را موجب شرم جهانیان دانسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه، در تشریح سیاست خارجی دولت خود در موضوع جنگ یمن گفت که "قصد دارد به این جنگ پایان دهد. " وی از جنگ یمن به عنوان "فاجعه راهبردی" یاد و ادعا کرد که "به حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی ائتلاف عربی-آمریکایی در یمن از جمله فروش تسلیحات خاتمه خواهد داد. "

دولت ترامپ و شخص پمپئو در واپسین روزهای حضور در کاخ سفید، نام انصارالله یمن را در فهرست کشورهای تروریستی آمریکا گنجانده بودند تا باب هرگونه مذاکره و دیپلماسی در خصوص جنگ یمن بسته بماند، اما رئیس جمهور جدید ایالات متحده قصد دارد برای ایجاد صلح در یمن، شبه نظامیان انصارالله حوثی را از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج کند.

البته سخنان اخیر بایدن در مورد حل بحران یمن واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت؛ عربستان سعودی نخستین کشوری بود که به سخنان رئیس جمهور جدید آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد که "عربستان دنبال همکاری با دولت بایدن برای حل بحران فراگیر در یمن است و از پایبندی آمریکا درباره همکاری با عربستان برای دفاع از حاکمیت خود و مقابله با تهدیدات استقبال می‌کند. " دولت مستعفی یمن نیز از سخنان بایدن درباره اهمیت حمایت از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران این کشور و تعیین یک فرستاده ویژه، استقبال کرد.

جنبش انصارالله نیز در دو موضع جداگانه به سخنان جو بایدن واکنش نشان داد؛ ابتدا محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی و رئیس هیئت مذاکره کننده این گروه در مذاکرات صلح یمن، در حساب توئیتری خود نوشت که "راه واقعی برقراری صلح در یمن، توقف تجاوزات و رفع محاصره است. " وی تصمیم دولت جدید آمریکا برای توقف حمایت از عربستان و امارات در جنگ علیه یمن را، تنها مقدمه‌ای برای پایان جنگ توصیف کرد.

اما محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن، واکنش دقیقی به ادعای بایدن مبنی بر توقف حمایت از جنگ علیه این کشور داشت و اعلام کرد که"یمنی‌ها فریب این حرف‌ها و ادعاها را در هیچ شکل آن نمی‌خورند. " وی در صفحه توئیتر خود نوشت که "هر اقدامی که به محاصره یمن پایان ندهد، مورد توجه نخواهد بود."

هر چه سعودی‌ها در اعلام شکست در جنگ یمن و پذیرش تبعات آن وقت تلف کنند با عوارض بسیار سخت‌تری در آینده مواجه خواهند شد، اما باید دید با سرکار آمدن دولت جدید آمریکا که در این زمینه، نظر کاملاً متفاوتی با ترامپ دارد مناقشه یمن را به کدام سو خواهد برد؟

آمریکا برای حفظ حیثیت نظامی خود به بحران یمن پایان می‌دهد

احمد دستمالچیان، کاردار اسبق ایران در عربستان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مدت زمان زیادی است که بحران یمن مانند خنجری به قلب عربستان فرو رفته است؛ زیرا در حملات فراوان خود، با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.

به گفته وی، مناقشه یمن به باتلاقی تبدیل شده که محمد بن سلمان، ولیعهد نابخرد عربستان را در خود می‌کشد؛ زیرا وی تصور می‌کرد به واسطه‌ پول و تجهیزات می‌تواند به اهداف خود دست یابد، اما اکنون گرفتار جنگی تمام عیار با انصارالله یمن شده است.

به گفته کاردار اسبق ایران در عربستان، سعودی‌ها به واسطه شکست‌های پی در پی، مدتی است دنبال راه‌حلی آبرومند برای خروج از مناقشه یمن هستند. به نظر می‌رسد با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و فشار نهادهای حقوق بشری، جنگ یمن خاتمه یابد.

دستمالچیان معتقد است که ایالات متحده آمریکا می‌داند شکست‌های اخیر یمن باعث می‌شود سلاح‌های خریداری شده از آنها، در دنیا ناکارآمد جلوه کند و برای حفظ حیثیت نظامی خود به این مناقشه پایان خواهد داد.

وی می‌گوید که پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیش بینی می‌شد که اولین موضوعی که بایدن در مسائل منطقه‌ای به آن می‌پردازد مناقشه یمن است؛ زیرا ادامه این جنگ باعث تضعیف عربستان سعودی خواهد شد که می‌تواند منافع واشنگتن را به خطر بیندازد.

کاردار اسبق ایران در عربستان خاطرنشان می‌کند: امروز عربستان سعودی باید در برابر واقعیت‌ها زانو بزند، در صورتی که اکر محمد بن سلمان در سال‌های گذشته از این باتلاق خود ساخته بیرون می‌رفت و به جنگ در یمن پایان می‌داد، امروز به این ذلت و خواری دچار نمی‌شد.

حفظ عربستان برای واشنگتن بسیار مهم است‌

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرنگار  ایمنا می‌گوید: اظهارنظرهای اخیر جو بایدن در ارتباط با سیاست آمریکا در مورد جنگ یمن و پایان حمایت واشنگتن از حامیان جنگ در این کشور، نشان می‌دهد که در رویکرد سیاسی ایالات متحده نسبت به عربستان سعودی تغییراتی به وجود آمده است؛ در واقع جو بایدن تاکید دارد که جنگ یمن باید به زودی پایان یابد و سعودی‌ها به حملات خود در این منطقه پایان دهند.

به گفته وی، دولت جو بایدن بی‌رغبتی خود برای فروش سلاح به عربستان سعودی و هم‌پیمان‌های آن در منطقه را اعلام کرده و به نوعی بر این موضوع تاکید داشته که از سوی آمریکا سلاح بیشتری در اختیار عربستان سعودی قرار نمی‌گیرد؛ این نشان دهنده این است که به تدریج در رویکرد واشنگتن نسبت به ریاض و محمد بن سلمان شاهد تغییراتی خواهیم بود.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، اظهارات اخیر بایدن سیگنال‌های خطرناکی است که از سوی کاخ سفید به ریاض ارسال شده که حاوی این پیام به آل سعود است که دوران ترامپ به پایان رسیده و دوران یکه‌تازی آنها در منطقه به اتمام رسیده است.

هانی زاده معتقد است: بایدن به تدریج حلقه فشار خود نسبت به حاکمیت کنونی عربستان سعودی را تنگ‌تر می‌کند و قصد دارد تغییراتی اساسی در پیکره حاکمیت آنها ایجاد کند. این امکان وجود دارد که واشنگتن به این فکر بیفتد که محمد بن سلمان را برکنار کرده و محمد بن نایف را که اکنون در حبس خانگی است بر مسند امور قرار دهد؛ از طرف دیگر با توجه به شکایت فرزندان جمال قاشقچی از بن سلمان به دلیل قتل پدرشان در دادگاه‌های آمریکا، ممکن است دادگاه فدرال ایالات متحده، بن سلمان را برای محاکمه احضار کند.

وی خاطرنشان می‌کند: این را نباید فراموش کنیم که عربستان سعودی هم‌پیمان اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است. حفظ سعودی‌ها برای واشنگتن بسیار مهم است و به همین دلیل بر موضوع دفاع از عربستان سعودی تاکید دارد؛ البته همان طور که گفته شد، تیم جدید آمریکا از جمله جو بایدن، نگرش مثبتی نسبت به حاکمیت کنونی عربستان سعودی ندارند.

کد خبر 473597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.