موانع گسترش روابط تجاری ایران و روسیه رفع شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس گفت: موانع گسترش روابط تجاری ایران و روسیه می‌تواند با ارتقای دیپلماسی به راحتی رفع شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از خانه ملت سیدمهدی فرشادان درباره ضرورت تقویت تبادلات تجاری و مالی ایران و روسیه، اظهار کرد: محصولات کشاورزی و دامی، آبزیان، مواد غذایی، شوینده‌ها، رنگ، چسب، مواد پتروشیمی، مس، سیمان، کفش، محصولات چرم، محصولات دانش‌بنیان، مبلمان، کاشی و سرامیک از جمله اقلامی است که در روسیه بازار مناسبی داشته و می‌توان با تقویت دیپلماسی اقتصادی زمینه صادرات این محصولات را فراهم کرد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، بازار روسیه می‌تواند به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازارهای هدف برای صادرات محصولات تولیدی به کار گرفته شود.

وی اضافه کرد: برگزاری کمیته تجاری و صنعتی با کشور روسیه می‌تواند یکی از زیرساخت‌های لازم برای گسترش تبادلات تجاری و مالی با روسیه باشد.

وی توسعه تجارت، ترانزیت و حمل و نقل را یکی از زیرساخت‌های مهم برای گسترش همکاری دو کشور برشمرد و اضافه کرد: تکمیل کریدور شمال جنوب، تقویت ناوگان دریایی و حمل و نقل ترکیبی، شامل حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی، می‌تواند در تسهیل تجارت بین دو کشور همسایه نقش مهمی ایفا کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی توسعه مبادلات تجاری، ادامه داد: نداشتن کنسرسیوم‌های صادراتی، مسائل گمرکی، مشکلات روابط بانکی، نرخ بالای کارمزد بانکی، تفاوت نرخ خرید و فروش ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها، طولانی بودن فرایند ثبت دارو در روسیه و هزینه‌های حمل و نقل از جمله مشکلاتی است که مانع گسترش روابط تجاری ایران و روسیه می‌شود که این مسائل می‌تواند با ارتقای دیپلماسی به راحتی رفع شود.

کد خبر 473571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.