طرح شفافیت آراء، دموکراسی را دور می‌زند؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

طحان نظیف: شورای نگهبان آینده کاندیداها را تضمین نمی‌کند

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در آخرین نشست از دوره زمستانه مجازی صراط که توسط مؤسسه مهراب دزفول برگزار شده بود، حاضر شد و پس از بیان مطالبی در خصوص اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری، به پرسش‌های شرکت کنندگان پاسخ داد.

وی در این گفتگوی زنده اینترنتی که با حضور جمعی از فعالان و نخبگان فرهنگی شهرستان دزفول انجام شد، لازمه حل مشکلات جمهوری اسلامی ایران را قانونی شفاف، روشن و ناظر به مسائل مشخص کشور عنوان کرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که چرا شورای نگهبان علت رد صلاحیت کاندیداها را رسانه‌ای نمی‌کند، گفت: قانون چنین اجازه‌ای به شورای نگهبان نداده است که دلایل رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت افراد را بیان کند.

طحان نظیف حفظ حرمت و آبروی افراد را یکی از مهمترین خط قرمزهای شورا برشمرد و افزود: بر اساس قانون انتخابات یکی از موارد رد صلاحیت، محکومیت‌هایی است که در قانون ذکر شده است. اما محکومیت‌ها، تمام علت نیست و گاه عدم تأیید صلاحیت برخی از کاندیدها ناشی از استعلام شورای نگهبان از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی است.

وی در واکنش به اینکه چرا پس از تأیید صلاحیت نیز افراد دچار خطاهایی می‌شوند، اظهار داشت: شورای نگهبان موارد قانون را اجرا می‌کند و کسی که شرایط اولیه صلاحیت را داشته باشد و موانع قانونی را نداشته باشد، می‌تواند وارد این عرصه شود اما آن به این معنا نیست که شورای نگهبان آینده کسی را تضمین و گارانتی می‌کند.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: تلاش ما برای رد و یا تأیید صلاحیت این است که حقوقی، شرعی و غیرسیاسی عمل کنیم. حقوقی عمل کردن یعنی بر مبنای اسنادی که در اختیار داریم عمل کنیم و نه مواردی که بعضاً توسط اشخاص یا رسانه‌ها بدون ارائه اسناد معتبر گفته می‌شود.

طحان نظیف در این خصوص که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، آیا شورا در انتخابات ۱۴۰۰ معیارهایی جدید را برای تأیید صلاحیت کاندیداها در نظر خواهد گرفت یا خیر، تاکید کرد: معیارها همان است که در قانون ذکر شده است لذا شورای نگهبان ملاحظه‌ای بجز اجرای قانون ندارد. از شورای نگهبان نخواهید که به جای مردم تصمیم بگیرد.

وی افزود: ما از میان خود مردم هستیم و از اوضاع و شرایط اقتصادی کشور اطلاع داریم و در انتخابات ۱۴۰۰ نیز ملاحظات قانونی را در نظر داشته و بر مبنای آن عمل خواهیم کرد.

عضو شورای نگهبان همچنین در خصوص عدم دخالت شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به اصل ۹۹ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: این اصل از نظارت شورای نگهبان بر چهار انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و همه پرسی نام می‌برد و در آن هیچ اشاره‌ای به شورای اسلامی شهرها و روستاها نشده است بنابراین نظارت بر انتخابات مذکور در حوزه وظایف شورای نگهبان نیست.

طرح شفافیت آرا، دموکراسی را دور می‌زند

حشمت الله فلاحت پیشه که به گفته خود از مخالفان این طرح در مجلس دهم بوده استمی‌گوید: «دلیل رأی نیاوردن طرح شفافیت، شعاری بودن آن است اساساً چیزی با شعار پیش نمی‌رود در واقع مجلس جای شعار دادن نیست بلکه جای مباحث منطقی است.»

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مجلس یازدهمی‌ها برخلاف وعده‌ها و شعارشان عمل کردند و به طرح شفافیت آرا، رأی منفی دادند؟ گفت: بنده در طول دوران نمایندگی‌ام جزو کسانی بودم که درباره هر طرحی در مجلس مطالعه می‌کردم، نظر موافق و مخالف را می‌دانستم و در نتیجه مصاحبه می‌کردم و نظر خود را به صورت رسمی اعلام می‌کردم از این رو هیچ گاه دو پهلو عمل نکردم و حتی برای بنده هزینه‌هایی نیز به دنبال داشت.

او افزود: در بحثFATF، آنچه که بر اساس منافع ملی تشخیص دادم را اعلام کردم در بحث برجام و غیره همینطور بوده است بر این باورم که دلیل رأی نیاوردن طرح شفافیت، شعاری بودن آن است اساساً چیزی با شعار پیش نمی‌رود چراکه در یک جامعه شعاری، شعار نقش یک روکش را دارد به ویژه در زمانی که امری در حوزه منطقی ممکن است نتیجه نگرفته باشد تبدیل به شعار می‌شود. بنابراین مجلس جای شعار دادن نیست بلکه جای مباحث منطقی است.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه چون طرح شفافیت آرا، طرحی شعاری است رأی نمی‌آورد، ادامه داد: به بیانی دیگری این طرح، عنوان خوبی دارد و همه از آن حمایت می‌کنند اما وقتی به متن آن رجوع می‌کنند مشاهده می‌کنند که نمی‌توانند آن را عملیاتی کنند با چنین طرح‌هایی، آرا در ایران شفاف نمی‌شود. در واقع همه این طرح‌ها برای دور زدن نهادینه سازی دموکراسی ایران در شکل می‌گیرد و یا اینکه در بهترین حالت همه این طرح‌ها برای رفع خلأ نهادهای دموکراتیک است.

توهین و تهمت و تحقیر چاشنی اغلب برنامه‌های صداوسیما است

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو جامعه روحانیون مبارز به جماران درباره مخاطب صحبت‌های رهبری می‌گوید: مجید انصاری گفت: همه آحاد جامعه مخاطب سخنان اخیر رهبری درباره پرهیز از بدگویی و بددهنی هستند و این اظهارات برگرفته از فرهنگ اسلام، قرآن و فرهنگ انسانی است. احدی در هر مقام، موقعیت و مسئولیتی که باشد حق بدزبانی و بدگویی را ندارد و قرآن به شدت نهی کرده که با القاب و الفاظ زشت و تمسخرآمیز با دیگران برخورد شود.

وی افزود: بالاتر از آن حتی بدزبانی، هتاکی و فحاشی به بت‌ها و خدایان دروغین نیز نهی شده است. خداوند فرموده به بت‌های بت پرستان بد نگویید چون آنها نیز به خدای شما یا همان «الله» بد خواهند گفت. خداوند در واقع یک فرمول ساده اجتماعی را بیان کرده که پاسخ هرگونه فحاشی به دیگران، فحش خوردن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به نظر می‌رسد مخاطب اصلی سخنان رهبری، صاحبان تریبون‌های عمومی و مسئولانی هستند که به این تریبون‌ها دسترسی دارند. این تریبون‌ها باید مروج اخلاق و مهربانی باشند. مانند مجلس شورای اسلامی، از آنجا که مذاکرات نمایندگان به طور مستقیم از تریبون مجلس در سراسر کشور پخش می‌شود، باید بسیار سنجیده باشد. اینکه نمایندگان بدون محاسبه و ملاحظه تأثیر سخنان خود، واژگانی را به کار می‌برند یا آماری ارائه می‌دهند که ممکن است تهمت بوده و یا از روی بی اطلاعی بیان شده باشد بسیار مهم است. چرا که ممکن است منشأ فساد در جامعه شود.

مجید انصاری بیان کرد: یکی دیگر از مخاطبان ویژه رهبری، صداوسیما است. رسانه‌ای که اولاً عنوان رسانه ملی را یدک می‌کشد و باید رسانه همه ملت ایران باشد و ثانیاً منتسب به رهبری است زیرا رئیس آن سازمان را ایشان تعیین می‌کنند. طبعاً باید در آن زبان فاخر و زبان ادب سکه رایج باشد. در حالی که کرارا دیده می‌شود که در آن نه تنها این اصل رعایت نمی‌شود بلکه به شدت به اشخاص و جریانات سیاسی توهین می‌شود و تهمت و تحقیر چاشنی اغلب برنامه‌های صداوسیما است.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: متأسفانه اشخاص و جریان‌ها در صداوسیما بدون داشتن کمترین حق دفاعی متهم می‌شوند. این اواخر نیز در برخی برنامه‌ها وضع به حدّ ابتذال کشیده شد و متأسفانه دیدیم که گوینده نیز یکی از معممین بود. زشتی گفتار اگر از سوی روحانیون اتفاق بیفتد، صد چندان می‌شود. چون آنها در لباس روحانیت بوده و مربی اخلاق جامعه هستند.

او اظهار داشت: مخاطب مهم دیگر سخنان اخیر رهبری سایر رسانه‌ها هستند. کسانی که به فضای مجازی دسترسی دارند و اهل توئیتر هستند و مدام در فضای مجازی حضور دارند. متأسفانه گاهی می‌بینیم کسانی در فضای مجازی جز فحاشی و بدزبانی و اهانت و تمسخر دیگران، فرهنگ زبانی دیگری را به رسمیت نمی‌شناسند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تریبون داران نمازجمعه نیز از دیگر مخاطبان سخنان رهبری هستند، گفت: هیچ توقعی نیست که امام جمعه‌ای از تریبون نمازجمعه که باید دعوت کننده به عدالت و تقوا باشد، سوءاستفاده کند و علیه اشخاص و جریاناتی بدگویی و بدزبانی کند. ما حتی در مواجهه و خطاب قرار دادن دشمنان خود نیز حق بدزبانی نداریم.

وی افزود: اگر ادبیات حضرت امام را ملاک قرار دهیم می‌بینیم که ایشان در اوج فشارهای جنگ و فشارهایی که آمریکا به ما وارد می‌کرد، از کارتر به عنوان آقای کارتر یاد می‌کردند. یا پیش از انقلاب نیز، امام در مخاطب قرار دادن شاه از اصطلاحاتی چون «آقای شاه» یا «آقای محمدرضا» استفاده می‌کردند.

او بیان کرد: بنابراین ما نه با مخالفین بلکه با دشمنان خود نیز حق بدزبانی نداریم. در نگاه کلی همه ما مخاطبان سخنان اخیر رهبری هستیم که چنانچه گفتم سخنانی قرآنی و انسانی است. اگر بدزبانی از سوی آحاد جامعه به عنوان یک حرکت زشت قلمداد شود و هر کس با مشاهده هرگونه بدزبانی دیگری را از این حرکت نهی کند، فضای مجازی تبدیل به فضای گفت و گوی محترمانه می‌شود. یکی از مصادیق اصلی نهی از منکر نیز همین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فضای کلی جامعه باید به سمت احترام متقابل یا به تعبیر قرآن فضای سلام و اسلام تغییر کند. خداوند در قرآن می‌فرماید بندگان خدا کسانی هستند که روی زمین با تواضع و فروتنی راه می‌روند و اگر افراد جاهل و نادانی آنها را مورد خطاب تند و بد زبانانه قرار دادند، آنها پاسخی مشابه نمی‌دهند بلکه با زبان سلم و سازش و صلح پاسخ می‌گویند.

امیر نصیرزاده: پیوستن کارکنان نیروی هوایی به امام راحل کمر رژیم طاغوت را شکست

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در حاشیه تجدید میثاق فرماندهان عالی‌رتبه نیروی هوایی ارتش با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی که ظهر امروز با در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) انجام شد، گفت: طبق معمول سال‌های گذشته، امروز برای نثار گل و تجدید بیعت به حرم امام خمینی (ره) مشرف شدیم.
وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کارکنان از جان گذشته نیروی هوایی ارتش با یک شرایط بسیار سخت مواجه بودند، گفت: پیوستن به صفوف انقلاب در آن شرایط بسیار دشوار واقعاً قابل تقدیر است و ایثارگری بالایی را می‌طلبید، کارکنان نیروی هوایی از طاغوت کندند و به امام راحل پیوستند و در صف مردم قرار گرفتند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: پیوستن کارکنان نیروی هوایی به امام راحل و قرار گرفتن در صفوف مردم باعث شد، کمر رژیم طاغوت بشکند و پیروزی انقلاب اسلامی تسریع شود و یادگاری بسیار خوب و افتخار بزرگی را برای نیروی هوایی آفریدند.
امیر نصیرزاده اظهار داشت: برای بزرگداشت این روز بزرگ - به قول حضرت امام یوم‌الله - هر سال با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب تجدیدنظر می‌کنیم. شخصیت امام (ره) آن‌قدر والا بود که زبان من از توصیف ایشان قاصر است ولی به معنی واقعی کلمه مرد خدایی بودند، مسائل دنیوی در افکار، اندیشه‌ها و تصمیمات ایشان دخالت نداشت، ایشان وصل به خداوند متعال بودند و تصمیمات‌شان در جهت اجرای احکام الهی بود.
مراسم تجدید میثاق امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان این نیرو، امروز ۱۸ بهمن ماه در آستانه روز نیروی هوایی و همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حرم امام خمینی (ره) و مزار شهیدان برگزار شد.

کد خبر 473371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.