تدوین اطلس محلات، ثمره تکیه بر توانمندی بدنه متخصص شهرداری مشهد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: ‌باید داده‌های اطلس محلات در اختیار عموم قرار بگیرد و بخشی از آن نیز توسط خود مردم به‌روزرسانی شود؛ اگر از این اصل غافل شویم، اطلس محلات مجلدی شکیل و زیبا ولی بلااستفاده خواهد بود.

به گزارش ایمنا، بتول گندمی در آئین رونمایی از طرح جامع اطلس محلات شهر مشهد با بیان اینکه شورای پنجم در ابتدای فعالیت خود با دو دغدغه جدی روبرو بود، اظهار کرد: یکی از این دغدغه‌ها ساختار شهرداری بود و دیگری، منطقه‌بندی شهر مشهد که مورد تاکید وزارت کشور قرار داشت.

وی با اشاره به مدل‌های مختلفی که در حوزه منطقه بندی شهری مشهد در گذشته تدوین شده بود ولی وزارت کشور با آن مجاب نشده بود، افزود: بر همین اساس، به منظور ایجاد توازن و همگنی در مدیریت و تسهیل در پاسخگویی به شهروندان، به‌ویژه در مناطق پرتراکم جمعیتی و همچنین تمرکز مدیران مناطق به رفع دغدغه‌ها و کمبودها، به‌جای نگاه‌های کسب درآمدی صرف، تقسیم‌بندی جدید با فوریت در دستورکار گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با بیان اینکه مدیریت شهری در این دوره سعی کرد برنامه‌ای با حداقل ایراد و اشکال را طراحی کند، تصریح کرد: مجاب شدن وزارت کشور یکی از دغدغه‌ها بود و افزایش تعداد مناطق شهرداری مشهد به ۱۷ منطقه و ۱۷۰ محله به اولین مصوبات شورای پنجم تبدیل شد که پس از صرف انرژی فراوان در استانداری و وزارت کشور به تصویب و تأیید رسید.

گندمی ادامه داد: حال اینکه این مصوبه از سال ۹۷ تاکنون، پس از سختی‌های بسیار هنوز به اجرا نرسیده سوال ما هم هست؛ اجرای تفکیک مناطق ۹ و دو جز ضروریات بود که در دستورکار قرار گرفته و همچنان منتظر اجرایی شدن آن هستیم.

وی با اشاره به تدوین اطلس محلات، گفت: کار خوبی انجام شده و اینکه تهیه این اطلس به مشاور واگذار نشده و با تکیه بر توان و تخصص شهرداری به ثمر نشسته است؛ این مهم یکی از دغدغه‌های کمیسیون برنامه و بودجه بود چراکه نخواستیم به صرف یک قرارداد چندمیلیاردی تومانی، عنوان بزرگی را به سمت اجرا برود و یک خلاء مبنایی در حوزه برنامه‌ریزی شهری را برطرف نمائیم.

وی با بیان اینکه تهیه این اطلس توسط جوانان متخصص شهرداری مشهد مایه فخر و مباهات است، افزود: تهیه اطلس با تکیه بر ظرفیت شهرداری، بدون شک با دقت بیشتری همراه خواهد بود و توأم با نظارت مضاعف است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد خاطر نشان کرد: بی‌توجهی به حوزه برنامه‌ریزی یکی از نقایص مدیریت شهری در گذشته بوده و اکنون هم این برنامه‌گریزی را در مدیریت شهری شاهدیم؛ امیدواریم این اطلس بتواند مبنا و پایه‌ای برای تدوین برنامه‌های دقیق و منظم مبتنی بر خواست مردمی باشد.

گندمی گفت: اگر دنبال حرکت در مسیر تحقق مردم‌سالاری هستیم، کلید آن در مرکز محلات زده می‌شود؛ در محلات است که مردم خواسته‌های خود را مطرح و گفتگو می‌کنند تا آنها را به سمت اجرا سوق دهند.

وی با بیان اینکه عمده اقدامات ما در حال حاضر، برگرفته از تصورات و تحلیل‌های خودمان، مشاوران و متخصصان است، تصریح کرد: همین نگاه سبب فاصله عمیق بین مردم و حوزه اجرا شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم بهره‌گیری مشاوران تهیه‌کننده طرح‌های تفصیلی از داده‌های جمع‌آوری شده در اطلس محلات، افزود: داده‌ها و اطلاعات مشاوران مربوط به اوایل دهه ۹۰، یعنی حدود ۹ سال قبل است و ما طرح‌های تفصیلی را به تصویب و تأیید می‌رسانیم که فاصله زیادی با شرایط کنونی دارد؛ لذا اجرای چنین مصوباتی باید با ضریب انحراف همراه باشد.

گندمی ادامه داد: اگر در طرح‌های تفصیلی مناطقی چون ثامن دچار چالش هستیم، به دلیل فعال نبودن مراکز محلات ماست و یا اینکه محلات طی سنوات گذشته در فرایند شهرسازی از بین رفته‌اند.

وی با تاکید بر لزوم فعال کردن ۱۷۰ محله در سطح شهر و همچنین کانون محلات در حوزه برنامه‌ریزی، تصریح کرد: این فعال کردن ما را از اتخاذ تصمیمات شخصی و غیرتخصصی که با خواست مردمی فاصله دارد، پرهیز می‌دهد و مانع می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: امیدواریم این‌داده‌ها در اختیار عموم قرار گیرد و بخشی از آن نیز توسط خود مردم به‌روزرسانی شود؛ اگر از این اصل غافل شویم، اطلس محلات مجلدی شکیل و زیبا ولی بلااستفاده خواهد بود.

گندمی افزود: از ظرفیت‌ها و داده‌های مردمی در زمینه‌هایی به‌ویژه بحث‌های هویتی، تاریخی و فرهنگی، که شهرداری در این زمینه‌ها داده‌های دقیقی ندارد و حوزه‌های مربوطه نیز اطلاعات خود را همچون غنیمت به اشتراک نمی‌گذارند، بهره گرفت.

کد خبر 473279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.