ضرورت توسعه پتروشیمی برای جلوگیری از خام فروشی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ۵۰ درصد لایحه بودجه ۱۴۰۰ به نفت وابسته بود و عدد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که دولت بسیار خوش‌بینانه‌ و فرض بر گشایش سیاسی و برداشته شدن تحریم‌ها بسته بود، غیرواقعی بود.

به گزارش ایمنا، حسین حسین زاده با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و انتقاد عمده نمایندگان به وابستگی بیش از حد بودجه به نفت، اظهار کرد: یکی از اصول اصلاح ساختار بودجه، اصلاح ساختار بودجه و کاهش وابستگی نفت است و مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود همواره بر عدم خام فروشی نفت تأکید داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه باید بودجه را به گونه‌ای ببندیم که وابستگی آن به نفت حداقلی باشد، افزود: ۵۰ درصد لایحه بودجه ۱۴۰۰ به نفت وابسته بود و عدد دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که دولت بسیار خوش‌بینانه و فرض بر گشایش سیاسی و برداشته شدن تحریم‌ها بسته بود، غیرواقعی بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان این که ما روزانه نزدیک به دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه استفاده داخلی از نفت و میعانات گازی داریم، تصریح کرد: با عددی که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ قرار داده بود باید روزانه پنج میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم.

حسین زاده با تأکید بر این که عدد دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با نگاه خوش‌بینانه مرقوم شده بود، گفت: بسیاری از ناوگان‌های تأسیسات نفتی ما فرسوده هستند و واقعیت موضوع این است که اگر گشایش سیاسی و بین‌المللی هم اتفاق بیفتد علی رغم آنکه ما می‌توانیم بیش از پنج میلیون بشکه تولید داشته باشیم، اما چون بازارهای خود را از دست داده‌ایم، در بحث بازاریابی به مشکل می‌خوردیم و تحقق آن در کوتاه‌مدت سخت خواهد بود.

وی با اشاره به اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا اضافه کرد: اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ اقتصاد نرمالی نبود و غالب پروژه‌ها و قراردادهای نفتی دنیا تحت تأثیر شیوع و گسترش ویروس کرونا به سرانجام نرسید، بنابراین همان گونه که پایان کرونا را در سال ۲۰۲۱ تخمین زده‌اند، پروژه‌های نفتی که در سال ۲۰۲۰ محقق نشده است حالت اجرایی پیدا می‌کند، بنابراین فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت سخت بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که بودجه ۱۷.۱ میلیارد دلاری به ۱۵ میلیارد دلار در قالب ۱.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد افزود: ساختار کلی بودجه از سوی مجلس به تأیید نرسید اما اگر به تأیید هم برسد، ما باید با توجه به ظرفیت مالی وزارت نفت و ارتباط مالی وزارت نفت و دولت و شرکت ملی نفت ایران تغییرات جدی در وضعیت مالی شرکت نفت به وجود بیاوریم که شاهد کاهش وابستگی بیش از پیش به نفت باشیم.

حسین زاده افزود: یکی از راه‌های کاهش وابستگی به نفت توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در محصولات پایین دستی است؛ چرا که گاهی شاهد خام فروشی نفت و میعانات گازی و پتروشیمی هستیم. به گونه‌ای که امروز بسیاری از محصولات پتروشیمی را می‌توان در راستای جلوگیری از خام فروشی توسعه دهیم و البته کارهای بسیار خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما در آستانه جهش دوم قرار داریم که تا پایان سال ۱۴۰۰ محصولات پتروشیمی ما به بیش از صد میلیون تن می‌رسد و تا پایان ۱۴۰۴ نیز به بیش از ۱۳۰ میلیون تن خواهد رسید و این خود سبب ارزآوری خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید که درست است که محصولات پتروشیمی در سایه نفت و گاز قرار گرفته است اما با توجه به ارزش افزوده بالا و ارزآوری می‌تواند برای کشور ما مثمر باشد و در بودجه نقش‌آفرینی کند.

منبع: فارس

کد خبر 473235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.