۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
" شش راه" مرگ!

به شش راه مرگ معروف است؛ میدانی کوچک برای تردد ارابه‌های غول پیکر؛ دل شیر می خواهد عبور از میدانی که بوی مرگ می‌دهد؛ چه بسیار خانواده‌هایی که در این مسیر عزیزشان را از دست دادند؛ گویی شنیدن خبرهای تصادف و فوت چند نفر در روز در این محل دیگر عادی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "شش راه" میدان کوچکی است در حاشیه شرقی کلانشهر اصفهان که خروجی‌های آن به سمت خاتون آباد، حصه، قهجاورستان، پل تمدن، خیابان رئیسی و هفت شویه می‌رود؛ میدانی به رنگ محرومیت؛ گویی به "اصفهان، نصف جهان" تعلق ندارد؛ سال‌هاست این میدان کوچک، اما خطرناک تصادفات مرگباری را رقم زده و چه بسیار خانواده‌هایی که به ایندلیل در این سال‌ها داغدار عزیزانشان شدند.

"پس از مدت‌ها پیگیری و نامه نگاری با شهرداری خدا رو شکر جاده خاتون آبادی داره پهن میشه، دستشون درد نکنه، الان می‌بینیم که جاده را دارند آسفالت می‌کنن؛ اما همین جاده به میدون شش راه که میدون خیلی کوچکی است می‌رسه و دوباره اونجا دلهره و اضطراب داریم که مبادا با تریلی‌ها و کامیون‌ها تصادف کنیم." این گوشه‌ای از درد دل رمضان کریمی از اهالی محله اندوان است که از وضعیت نابسامان این میدان گلایه دارد.

"کاشکی یکی از مسئولان اینجا زندگی می‌کرد تا مشکل این میدون زودتر حل می‌شد مگه چقدر کار داره؟ این را ولی الله رضایی از اهالی محله حصه می‌گوید و ادامه می‌دهد: "میریم شهرداری میگند با اداره راه هست، اداره راه می ریم میگند با بخشداری هست و مدام پاسکاری می‌کنند. "

"رضا عباسی" از ساکنان قدیمی هفت شویه است که پدرش را در تصادفی در این میدان از دست داده است: "شب‌ها اینجا ظلمات هست چشم چشم رو نمی بینه واقعاً اگر کاری برامون پیش بیاد بخوایم از این میدون رد بشیم جرأت نداریم و آیة الکرسی می خونیم. پدرم پارسال همین جا تصادف کرد و فوت شد؛ من ناچارم هر روز برای رفتن به سر کار از این میدون رد بشم اما از خودم نگران نیستم بیشتر نگران زن و بچه‌ام هستم که اگه بخواند از این میدون رد بشن چه اتفاقی می افته"

اما مسئولان شهری اعتقاد دارند میدان شش راه متولی واحدی ندارد و برای آزادسازی و اجرای طرحی مناسب در این محدوده نیاز به مصوبات بالادستی و همکاری دستگاه‌هایی همچون شهرداری، فرمانداری، بخشداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دارد.

به گفته قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان مناطق ۱۰ و ۱۵ شهرداری، بخشداری مرکزی، جهاد کشاورزی و شهرداری قهجاورستان در ساماندهی این نقطه از شهر نقش دارند که با هم افزایی می‌توان شش راه را به چهارراه منطقی تبدیل کرد.

البته شهردار اصفهان در گفتگویی اعلام کرده است که شهرداری برای میدان طرح مصوب دارد، اما آزادسازی آن با توجه به تعدد مالکان و کاربری‌ها با دشواری‌هایی همراه است. در واقع برای آزادسازی میدان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نوروزی معتقد است که بهره‌برداری از رینگ چهارم، بار ترافیکی میدان شش راه را نه تنها کاهش می‌دهد بلکه حذف خواهد کرد.

عزم و اراده فرابخشی برای تحقق خواسته مردم

«حمید شهبازی» مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بخشی از موقعیت میدان شش راه خارج از محدوده و بخشی داخل حریم در محدوده مناطق ۱۰ و ۱۵ و بخشداری مرکزی است.

وی با بیان اینکه با توجه به حجم سنگین تردد خودروهای سبک و سنگین و کلاف سردرگم میدان، تعریض میدان ضروری به نظر می‌رسد، می‌افزاید: در این راستا طرحی آماده شد و مصوبه کمیسیون‌های مربوطه را دریافت کرد که بر اساس آن مقرر شد یک میدان با مساحت بزرگ، اصولی و ایمن که بتواند ترافیک را به خوبی توزیع کند احداث شود، اما برای تحقق این مهم باید آزادسازی‌های زیادی بشود.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان اینکه بخشی از آزادسازی‌های این میدان در محدوده منطقه ۱۰ انجام شده است، تصریح می‌کند: باید بیش از ۲۰ هزار متر مربع آزادسازی در این محدوده انجام شود و با توجه به اینکه بعضی از اراضی دارای کاربری هستند برای شهرداری هزینه‌های گزافی دارد و باید ده‌ها میلیارد تومان هزینه شود.

وی اظهار می‌کند: پس از اینکه اجرای پروژه حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن آغاز شد، برای بررسی تأثیر این حلقه بر کاهش ترافیک محور میدان شش راه و راه‌های منتهی به آن تأمل کردیم چرا که با اجرای این پروژه از میزان تردد خودروهای سنگین و نیمه سنگین در میدان شش راه کاسته خواهد شد، این در حالی است که بسیاری معتقدند این میدان برای رفع مشکلات ترافیکی باید ساماندهی شود.

شهبازی خاطر نشان می‌کند: در بودجه سال آینده شهرداری منطقه ۱۰ برای ساماندهی میدان شش راه اعتباری پیش بینی شده است اما نکته اینجاست که شهرداری اصفهان به تنهایی امکان انجام این اقدام بزرگ را ندارد و دستگاه‌های دیگری همچون فرمانداری اصفهان، بخشداری مرکزی، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری قهجاورستان نیز باید وارد میدان عمل شوند تا با یک عزم و اراده فرابخشی این خواسته مردمی محقق شود.

وی اظهار امیدواری می‌کند: با برنامه‌ریزی‌ها و تأکیدات شهردار اصفهان بتوان سال آینده اجرای این پروژه را با مشارکت سایر دستگاه‌ها در دستور کار قرار داد.

راه و شهرسازی نقشی در ساماندهی میدان شش راه ندارد!

«علیرضا قاری قرآن» مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان، اما تاکید می‌کند که به لحاظ ساخت و توسعه راه، این اداره کل هیچ پروژه‌ای در میدان شش راه ندارد و برای اجرای طرح دخیل نیست.

وی ادامه می‌دهد: پروژه میدان شش راه و قهجاورستان یکی از پروژه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و اداره کل راه و شهرسازی استان هیچ نقشی در آن ندارد.

ورودی هفت شویه ساماندهی شد

«فرزاد دادخواه» معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در ارتباط با محور شش راه به سمت قهجاورستان بازدیدها و پیگیری‌هاییذشده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بخشی از میدان شش راه در حوزه شهرداری است، اما رسیدگی به وضعیت مسیر خروجی آن به سمت قهجاورستان در حیطه وظایف این اداره کل است که در این بخش آزادسازی‌ها شده و ایمن‌سازی با نصب نیوجرسی و علائم در قوس محور انجام شده است.

وی با اشاره به طرح ساماندهی ورودی هفت‌شویه و امامزاده، تصریح می‌کند: با مشارکت دهیاری میادین امامزاده و هفت‌شویه احداث شده و جدول گذاری شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان می‌افزاید: روکش آسفالت و آسفالت قسمت‌های تعریض شده توسط این اداره کل انجام شده است، همچنین برای اجرای رفیوژ میانی این محور پیگیری‌های لازم شده  و پیگیر انجام مناقصه برای تأمین سیستم روشنایی آن هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: برای ساماندهی محور قهجاورستان به سمت شش راه جلساتی با شهردار قهجاورستان برگزار و مقرر شد شهرداری مشابه مسیر رفت، رفیوژ میانی را اجرا کند تا تقاطع آزادراه پس از تکمیل راه ارتباطی قهجاورستان به سمت هفت‌شویه و اصفهان محقق شود.

دادخواه تاکید می‌کند: در صورت تحقق این اقدامات، مسیر قهجاورستان تا شش راه به جز بخشی که به میدان شش راه منتهی خواهد شد و نیاز به آزادسازی دارد، به صورت دو بانده اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برای آزادسازی مسیر ردیف بودجه‌ای ندارد، می‌گوید: بخش عمده میدان در حوزه شهرداری است، اما بخشی از اتصال میدان به محور قهجاورستان در حوزه این اداره کل است و باید در بودجه سال آینده استان ردیف اعتباری برای آن تعریف شود.

گزارش از راضیه کشاورز، خبرنگار سرویس کلانشهرهای ایمنا

کد خبر 473228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.