تکلیف مرد و زن در دفاع برابر است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اگر دفاع را یک وظیفه بدانیم مرد و زن هر دو تکلیف دارند اما نقش‌هایشان متفاوت است؛ در این میان برخی از نقش‌های زنان در دفاع، واجب و غیرقابل جایگزین است.

به گزارش ایمنا، به نقل از سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار غلامرضا جلالی در مراسم تکریم زنان فعال در عرصه پدافند غیرعامل با حضور رئیس و مسئولان سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، اظهار کرد: موضوع زن در انقلاب اسلامی بسیار ویژه و دقیق است و امام راحل و رهبری معظم انقلاب، تلاش بسیاری کردند تا زنگارهای سنتی را از چهره زن بزدایند و کرامتی را که اسلام به آن بخشیده است احیا کنند.

وی افزود: در حالی که در تمدن غربی نگاه به زنان با ادعای تساوی حقوق زن و مرد به‌دنبال تضییع حقوق آنان و بهره‌کشی است و یا به دنبال استفاده ابزاری، تجاری و کالایی از زنان هستند، انقلاب اسلامی بر مبنای کرامت‌بخشی هویت جدیدی برای زنان تعریف کرد. در مکتب امامین انقلاب «الگوی زن ایرانی مسلمان» در برابر نگاه‌های متحجرانه از یک سو و نگاه‌های لیبرال غربی از سوی دیگر قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه امام راحل در مورد زن یک نگاه وسیع و دقیقی داشتند که به احیای نقش زن در جامعه اسلامی منجر شد، تصریح کرد: از نظر امام خمینی (ره) زن و مرد در انقلاب تکلیف مساوی اما نقش‌هایی متفاوت داشتند.

جلالی ادامه داد: امروز جایگاه زن، خانواده و حجاب موضوعات ثابتی است که دشمن همواره در توطئه‌های خود علیه ملت ایران بر روی آن متمرکز شده است. بنابراین برای مبارزه با دشمنی‌ها و تبلیغات منفی در مورد نقش زن در نظام اسلامی نیازمند یک استراتژی توانمند هستیم.

هدف ۲۰۳۰ تغییر «اراده مقاومت» در نسل آینده ایران است

وی با اشاره به اینکه دشمن و برخی ایادی داخلی آن در تلاش هستند تا الگوی زن غربی را جایگزین الگوی زن مسلمان ایرانی کنند، اضافه کرد: اینکه برخی به هر طریق تلاش دارند تا سند ۲۰۳۰ را در ایران اجرایی کنند به همین دلیل است که نسل آتی نسلی مقاوم و دارای توان ایستادگی و اراده برای مقابله با دشمن نباشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی در زمینه احیای جایگاه و کرامت زنان کارنامه درخشانی دارد، گفت: آمار بالای زنان تحصیل کرده، پذیرش بالای دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها، آمار بالای پزشکان زن، افزایش نقش زنان در سطوح مدیریتی کشور از جمله دستاوردها و نشانه‌هایی است که مهر تأیید بر کارنامه موفق جمهوری اسلامی می‌زند. این نشان می‌دهد که با تمام کارشکنی‌ها و دشمنی‌ها راهبرد امام راحل و مقام معظم رهبری بسیار مؤثر و کارآمد بوده است.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث نقش زنان در پدافند غیرعامل پرداخت و ادامه داد: موضوع پدافند غیرعامل در ذات خود موضوعی فطری است در واقع نوعی از دفاع است که اگرچه سلاح در آن به‌کار گرفته نمی‌شود ولی می‌تواند مکمل و یکپارچه‌کننده دفاع باشد.

هدف پدافند غیرعامل بی‌اثر سازی تهدید بر سرمایه‌های ملی

وی با اشاره به اینکه در سازمان پدافند غیرعامل به‌دنبال بی‌اثر کردن تهدیدات بر زیرساخت‌های حیاتی و سرمایه‌های کشور هستیم، اضافه کرد: این دارایی‌ها از زیرساخت‌ها تا سرمایه‌های معنوی را شامل می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اگر دفاع را یک وظیفه بدانیم مرد و زن هر دو تکلیف دارند اما نقش‌هایشان متفاوت است. در این میان برخی نقش زنان در دفاع واجب و غیرقابل جایگزین است. برای مثال نقش تربیت کودکان و آینده‌سازی یک نسل را هیچکس غیر از زن و مادر نمی‌تواند به درستی ایفا کند.

مقابله با کرونا نیازمند رویکرد بهداشت محور است نه درمان محور

جلالی ادامه داد: در مسئله مقابله با کرونا تقریباً اکثر متخصصان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که رویکرد بهداشتی در اولویت است و تنها این رویکرد می‌تواند مشکل کرونا را حل کند و درمان در اولویت آخر قرار دارد. رعایت بهداشت نیز چیزی جز تقویت سبک زندگی سلامت محور نیست.

وی با اشاره به اینکه رعایت بهداشت از جنس تربیت در خانواده است، اضافه کرد: اگر به دنبال یک پدافند غیرعامل کارآمد در حوزه مقابله با تهدیدات زیستی هستیم باید در مورد نقش زنان یک باز تعریف جدی انجام دهیم. چون اجرای سبک زندگی اسلامی و رعایت بهداشت در خانواده برعهده مادران به عنوان محور خانواده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دفاع، مرد و زن ندارد، تصریح کرد: در پدافند غیرعامل به یک معنا نقش زنان بیشتر از مردان است زیرا نقشی زیربنایی و نهادین دارند. ما باید این نقش‌ها را شناسایی و استخراج کرده و آنها را با ظرفیت‌های زنان متناسب‌سازی کنیم سپس آموزش‌های متناسب را در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه دهیم. به این طریق، نسلی از زنان توانمند خواهیم داشت که در صورت بروز تهدیدات، می‌توانند به سایر اقشار جامعه در دفاع کمک کنند.

در این مراسم ضمن تجلیل از مقام والای شهید مدافع حرم شهید انصاری با حضور خانواده و فرزندان این شهید از تعدادی از زنان فعال در عرصه پدافند غیرعامل با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 473227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.